16.2 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 750

Turkije heft Wikipedia-verbod op

0

Wikipedia is sinds gisteren weer beschikbaar voor Turkse gebruikers, na een verbod van bijna drie jaar.

Het Turkse Hooggerechtshof oordeelde in december dat het blokkeren van Wikipedia in strijd is met de vrijheid van expressie. De Wikimedia Foundation, de non-profit organisatie die Wikipedia host, was tegen het Turkse verbod in beroep gegaan.

Tweeënhalf jaar geleden blokkeerde Turkije Wikipedia. Aanleiding was content waarin gesteld wordt dat Turkije IS en andere terreurorganisaties steunt. Volgens de Turkse regering was Wikipedia met een lastercampagne tegen het land bezig.

Samen met China was Turkije het enige land ter wereld dat een totaalverbod op Wikipedia kende.

 

 

Zie de mens

1

Aan het eind van 2015, op het hoogtepunt van de vluchtelingencrisis, waren er evenveel vrijwilligers als vluchtelingen. Het resultaat: duizenden vrijwilligers op de wachtlijst, omdat er te veel vrijwilligers waren. Volgens voorstanders van een ruimhartig migratiebeleid was dit hét bewijs dat er voldoende draagvlak in de Nederlandse samenleving was voor de opvang van meer vluchtelingen.

Cijfers stelden hen in het gelijk. Een onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uit 2018 laat zien dat maar liefst 77 procent van de Nederlanders vindt dat vluchtelingen moeten worden opgevangen.

Toch heerst er anno 2020 een negatieve houding tegenover vluchtelingen en migranten. Niet alleen in woorden, maar ook in beleid. Dat komt omdat de menselijke maat uit het migratiedebat is verdwenen. Daardoor wordt er in abstracte termen over vluchtelingen en migranten gesproken. Migratie wordt als een technisch vraagstuk gezien, terwijl het over mensen van vlees en bloed gaat.

Het gaat om mensen als Alan Kurdi, het driejarige Syrische jongetje dat verdronk en aanspoelde op het strand. Volgens analisten heeft deze iconische foto tienduizenden mensen in beweging gebracht. In plaats van een abstract begrip zagen zij een mens, iemand die net zo goed hun kind of neefje had kunnen zijn.

In een recent interview met NRC stelde vicepremier Hugo de Jonge dat Nederland een ‘voorspelbaar vluchtelingenbeleid’ moet invoeren. Met andere woorden: hij wil een quotum, waarbij Nederland maximaal zoveel vluchtelingen opvangt en niet meer.

Ondertussen pleit de Rotterdamse VVD-wethouder Bert Wijbenga ook voor een quotum, maar dan op lokale niveau. Rotterdam kan volgens hem maximaal 640 mensen per jaar aan. Op persoonlijke titel zei hij tegen NRC: ‘Als iemand mij zegt: het is asociaal dat jij een grens stelt, dan zeg ik: het is asociaal géén grens te stellen. Want dan zeg je eigenlijk dat het allemaal wel kan en dat het wel goed komt.’

Migratie wordt als een technisch vraagstuk gezien, terwijl het over mensen van vlees en bloed gaat

Wijbenga’s partijgenoten willen een stap verder gaan. Het moet vluchtelingen onmogelijk gemaakt worden om überhaupt asiel in Nederland aan te vragen. ‘Wij willen niet meer dat het asielsysteem gebaseerd is op rechten, maar veel meer op regels’, verklaarde staatssecretaris van Justitie en Veiligheid Ankie Broekers-Knol in de Telegraaf.

Dat is een boodschap die ook op de steun van VVD-Kamerlid Bente Becker kan rekenen: ‘Sommige mensen hebben recht op internationale bescherming, maar wij willen af van het automatisme dat die opvang in Europa moet’, verklaarde zij tegenover NRC.

Becker toonde zich, net als de meeste rechtse politici, tegenstander van het VN-vluchtelingenverdrag. Echte vluchtelingen moeten dus in de regio worden opgevangen. Precies zoals VVD-Europarlementariër Malik Azmani het voor ogen heeft. Hij is coauteur van een kritisch rapport over de vluchtelingenproblematiek, waarin onder andere gepleit wordt voor opvang in de regio. Ondertussen groeit de instabiliteit aan de randen van Europa en is al meer dan 80 procent van vluchtelingen ‘in de regio’ opgevangen.

De vluchtelingenstroom is, in vergelijking met 2015, drastisch afgenomen. Degenen die wel naar Europa vluchten nemen routes die steeds dodelijker worden. Terwijl mensen sterven bij hun wanhopige poging Europa binnen te komen, blijven onze politici in abstracte termen over deze mensen praten. Maar abstracte taal dehumaniseert. We moeten weer de mens achter ‘de vluchteling’ zien.

We weten dat het Syrische jongetje Alan Kurdi heette. Maar hoe heetten die mensen die de voorpagina van de krant niet haalden?

Controverse in Marokko nadat acteur zichzelf atheïst noemt

3

De Marokkaanse acteur Walid Walhi heeft voor veel ophef gezorgd. Twee jaar geleden bekeerde de moslim zich tot het christendom, maar nu heeft hij bekendgemaakt dat hij helemaal niet meer in God gelooft.

In een video op Youtube verklaart Walhi dat hij geen spijt heeft van zijn besluit om te stoppen met het geloof in God.

‘Ik bekeerde met tot het christendom in augustus 2018, maar niets is veranderd. Ik besluit daarom om atheïst te worden, want Mohammed, Jezus en zelfs God bestaan niet en zijn helaas alleen mythen.’

Deze openhartige verklaring zorgt voor enorm veel ophef in het koninkrijk. Marokko zou een strafrechtelijke onderzoek naar Walhi moeten instellen: zijn gedrag is onaanvaardbaar in een islamitisch land, vinden veel Facebookgebruikers en twitteraars in Marokko.

Turkse ex-topspits is nu taxichauffeur: ‘Erdogan heeft alles afgepakt’

0

De voormalige Turkse topvoetballer Hakan Sükür is alles kwijt. Om rond te kunnen komen is hij tegenwoordig taxichauffeur voor Uber.

Sükür speelde als spits voor onder andere Internazionale, Blackburn Rovers en Galatasaray en was een held in eigen land. Maar toen hij in 2013 bedankte als lid van de AKP van president Erdogan, vanwege een meningsverschil met de president, kregen hij en zijn familie met pesterijen en regelrechte haat te maken.

De winkel van zijn vrouw werd bekogeld, Sükür werd met de dood bedreigd en nadat hij Turkije ontvluchtte werd zijn vader in de gevangenis gegooid. Tevens werden al zijn bezittingen geconfisqueerd.

Sükür vertelt aan de Duitse krant die Welt voor het eerst zijn verhaal. ‘Ik heb niks meer over. Erdogan heeft alles afgepakt. Mijn recht op vrijheid, vrijheid van meningsuiting en het recht om te werken.’

Volgens Erdogan zou Sükür, die zichzelf een sympathisant van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen noemt, betrokken zijn bij de mislukte coup tegen de Turkse president van juli 2016.

Sinds drie jaar voert Turkije een klopjacht tegen de beweging achter Gülen. Erdogan houdt hem verantwoordelijk voor de staatsgreep.

Microsoft-CEO veroordeelt ‘anti-moslimwet’ India

0

Microsoft-CEO Satya Nadella heeft felle kritiek op de Citizenship Amendment Act (CAA) van India. Door de CAA worden moslim-migranten gediscrimineerd, zeggen critici al langer. Volgens Nadella gaat deze wet in tegen de geest van seculiere grondwet van India.

Vorige maand nam het Indiase parlement de CAA aan, die het migranten uit moslimlanden makkelijker moet maken om Indiaas burger te worden. Dit geldt niet voor islamitische immigranten, die in de ogen van de nationalistische regering van premier Narendra Modi ongewenst zijn.

Tegen de CAA worden over het hele land protesteren georganiseerd, waar de Indiase politie keihard tegen optreedt. Er zijn nu meer dan twintig doden gevallen.

Microsoft-CEO Nadella: ‘Mijn hoop is een India waar een immigrant de kans kan grijpen om een succesvolle start-up op te zetten of een multinational te leiden, waarvan de Indiase samenleving en economie erg zullen profiteren.’

De Microsoft-topman is geboren in de Indiase stad Hyderabad, een grote stad in het zuiden van India waar een enorm complex van Microsoft is gevestigd. Nadella is trots op zijn roots: ‘We vierden het Suikerfeest, kerstmis en Diwali (het hindoeïstische ‘lichtfeest’, red.)’, deze drie feesten zijn belangrijk voor ons.’

Anti-Khamenei betekent in Iran nog niet pro-Trump

0

Zorgt het neerstorten van de PS-752 in Teheran voor iets wat de economische crisis nog niet was gelukt? Na de Amerikaanse dronemoord op de Iraanse generaal Soleimani stroomden bij diens begrafenis de straten vol met betogers die ‘Dood aan Amerika!’ riepen. Nadat, ongetwijfeld in gespannen afwachting van een Amerikaanse reactie op de paar als vergelding voor die moord afgevuurde Iraanse raketten, per abuis niet een Amerikaans militair, maar een Oekraïens civiel vliegtuig, met grotendeels Iraanse burgers aan boord, door de Iraanse luchtwacht was neergehaald, stroomden de straten opnieuw vol met betogers. Ditmaal riepen zij echter ‘Weg met de dictatuur!’, en soms zelfs ‘Dood aan Khamenei!’

De Iraanse autoriteiten zijn er niet alleen volledig door verrast – de hoop om met het uiteindelijk erkennen van het onloochenbare de internationale gemoederen te bedaren verkeerde nationaal in het tegendeel – maar slagen er vooralsnog niet in het protest te onderdrukken, zoals dat met eerdere protesten met veel geweld nog wel was gelukt. Hoe dan ook is het contrast tussen beide menigten, die bij de fysieke begrafenis van Soleimani eerst en die bij de beoogde politieke begrafenis van Khamenei later, zeer groot.

En het is aannemelijk dat we daarbij niet zozeer met een omslag in de publieke opinie te doen hebben, als wel met twee helften van die publieke opinie. Voor de ene helft van de bevolking was Soleimani een grote nationale held, die het Amerikaanse imperialisme beslissende slagen had toegebracht en de Iraanse invloedsfeer fors had helpen uitbreiden. Voor de andere helft was hij de organisator van de meedogenloze onderdrukking van elk verzet van een naar vrijheid snakkende middenklasse en een naar welvaart snakkende onderklasse tegen een dictatoriaal-theocratisch regime dat door haar confrontatiekoers voor vergaand internationaal isolement had gezorgd, met desastreuze economische gevolgen.

Welk van beide kampen getalsmatig groter is? Geen idee – en ik denk dat niemand buiten Iran echt een idee heeft, en vermoedelijk niemand binnen Iran evenmin. Geen Maurice de Hond hier dan wel ginds heeft al een methode gevonden om in dictaturen de werkelijke stemming tot achter de komma te peilen, eens te meer omdat die stemming vaak zeer wisselvallig is.

Waarvan we uit kunnen gaan: in de kosmopolitischer grote steden, met een hogeropgeleide en beter geïnformeerde bevolking, zal men minder met de ayatollahs ophebben dan op het afgelegen platteland. Dat is over de hele wereld altijd een stuk conservatiever en geloviger, in Italië en Israël zogoed als in Iran, dus ongeacht of het nu de wetten van Maria, Mozes of Mohammed betreft. Ook is het aannemelijk dat veel daadwerkelijke pro-Soleimani-demonstranten daartoe verplicht werden, als ambtenaren bijvoorbeeld, en dat veel potentiële anti-Khamenei-demonstranten uit angst toch thuisbleven.

Zorgt het neerstorten van de PS-752 voor iets wat de crisis nog niet was gelukt?

Hoe deze confrontatie afloopt? Geen idee. Wat we weten is dat een dictatuur die nog in zichzelf gelooft – en dat doet de Iraanse – en waarvan de machthebbers ingeval van hun val een bloedig persoonlijk einde vrezen – en dat doen ze vast ook, het lot van Saddam Hoessein en Khadaffi indachtig – tot veel geweld bereid is om in stand te blijven. Dat hebben we bij vorige demonstraties reeds gezien. Kan er een omslagpunt komen, bijvoorbeeld doordat de gewapende arm van de staat op een gegeven moment deels naar de demonstranten overloopt? In Venezuela heeft de oppositie daarop tot nu toe vergeefs gegokt.

Hierbij geldt een soort van kwantitatieve regel – waarbij de getallen wel van land tot land, en afhankelijk van de aard van het regime, aanmerkelijk kunnen verschillen. Tien demonstranten negeer je. Honderd demonstranten arresteer je. Duizend demonstranten executeer je. Worden het er plots honderdduizend, dan capituleer je. En bij een miljoen sla je al bij voorbaat op de vlucht.

Dat kan heel plotseling gaan – denk ook aan de Roemeense bloedkerst van 1989, waar een pro-Ceaucescu-demonstratie plots omsloeg in een anti-Ceaucescu-demonstratie, de dictator niet wist wat hem overkwam, maar één ding in elk geval wèl heel zeker wist: dat hij moest zien zo snel mogelijk weg te komen. In zijn geval overigens vergeefs.

Daaruit trekken sommige andere tirannen vervolgens weer lering – je moet het dus zelfs niet tot tien demonstranten laten komen – zoals Assad. Dat die niet als Khadaffi in een rioolbuis wil eindigen, is op zich best invoelbaar. Dat geldt ook voor Khamenei, die bij al zijn vrome praatjes realist genoeg is om te weten dat hij in geval van hoge nood beter op militaire dan op hemelse bijstand kan vertrouwen.

Tenslotte, indien de huidige opstand in Iran dit keer wel mocht slagen, waar eerdere pogingen faalden: zeker Washington moet zich dan niet rijk rekenen. Hoezeer men het daar vast – en terecht – wenselijk vindt dat de Iraanse theocratie het veld ruimt, dat luidkeels verkondigen werkt averechts. Het zal het de ayatollahs juist makkelijker maken om hun tegenstanders, net zoals Poetin al jarenlang met kritische NGO’s doet, als ‘buitenlandse agenten’ weg te zetten, die Iran zijn het land toekomende status als regionale grootmacht ontzeggen. En daarmee wordt nog altijd een zeer gevoelige snaar beroerd.

Amerika zou er zeer verkeerd aan doen om verzet van Iraniërs tegen het eigen regime als sympathiebetoon jegens Washington (of zelfs specifiek Donald Trump) op te vatten. Daarvoor hebben de Verenigde Staten juist inzake Iran een te slechte democratische staat van dienst, die reikt van de door de CIA georkestreerde staatsgreep van de sjah in 1953 tot de steun aan Saddam Hoessein in de jaren tachtig bij diens verwoestende agressieoorlog tegen Iran, die het land een groot trauma heeft bezorgd.

Conflict tussen Marokko en Algerije over Westelijke Sahara loopt verder op

1

Een klap voor Marokko: Algerije is opnieuw op de bres gesprongen voor een onafhankelijke Westelijke Sahara.

Abdelmadjid Tebboune, de kersverse president van Algerije, heeft het Marokkaanse ‘dialoog-initiatief’ openlijk veroordeeld. Vorige zomer riep de Marokkaanse koning Mohammed VI zijn buurland op tot het herstellen van de gespannen diplomatieke betrekkingen en het heropenen van de grenzen tussen beide landen.

Maar Algerije wil hier dus niets van weten. Het land is tegen de Marokkaanse aanwezigheid in de Westelijke Sahara en steunt Polisario, de onafhankelijkheidsbeweging aldaar.

Eergisteren feliciteerde premier Tebboune zelfs de leider van de Arabische Democratische Republiek Sahara (ADRS), Ibrahim Ghali, met zijn herverkiezing. ADRS is een klein gebied in de Westelijke Sahara waar Marokko geen grip op heeft en waar separatisten de scepter zwaaien.

Dit is slecht nieuws voor Marokko. Het koninkrijk soevereiniteit claimt nog altijd de soevereiniteit over de Westelijke Sahara. Volgens Marokko representeert de Arabische Democratische Republiek Sahara niet de Sahrawis, de oorspronkelijke bewoners van het gebied.

Algerije beschuldigt Marokko van kolonialisme. Maar volgens Marokko weigert een vijandig Algerije de dialoog, waardoor de kwestie zich maar blijft voortslepen. Het feit dat veel Sahrawis in een vluchtelingenkamp zitten, vaak onder barre omstandigheden, is volgens Marokko de schuld van Polisario en van Algerije.

In december vorig jaar dreigde Polisario nog met oorlog tegen Marokko. In het Spaanse blad El Salto Diario stelde Polisario-voorman Mohamad el-Ouali Akeik dat ‘de gewapende strijd niet is uitgesloten’.

Van 1884 tot 1975 was de Westelijke Sahara een Spaanse kolonie. Na de dood van de Spaanse dictator Franco werd het gebied door de Marokkaanse koning Hassan II ingelijfd, een jaar later riep Polisario de onafhankelijkheid uit. Tot 1991 is er om de Westelijke Sahara gevochten. Sindsdien heerst er een wapenstilstand.

Nederlaag voor Modi: internetblokkade in Indiaas Kashmir is ongrondwettelijk

0

Volgens het Indiase hooggerechtshof is de internet-blackout in het door India gecontroleerde deel van Kashmir in strijd met de grondwet.

Het hooggerechtshof komt met deze uitspraak recht tegenover de hindoe-nationalistische regering van Nerendra Modi te staan, die verantwoordelijk is voor het afsluiten van het internet.

Vorige zomer trok India de autonomie in van Indiaas Kashmir. Ook is het gebied nu geïsoleerd van de buitenwereld. Het Indiase leger heeft 80.000 troepen naar het gebied gestuurd, lokale parlementariërs zijn gevangen gezet en medicijnen raken op. Daarnaast heerst er een avondklok en liggen het internet en de telefoonverbindingen liggen eruit.

Maar afgelopen vrijdag oordeelde het Indiase hooggerechtshof dat het afsluiten van Indiaas Kashmir van het internet ongrondwettelijk is. Het stilleggen van de communicatienetwerken voor onbepaalde tijd is in strijd met de fundamentele rechten, oordeelde de rechter. Ook moet India voor komende vrijdag alle avondklokken evalueren, om te kijken of deze noodmaatregelen nu nog steeds nodig zijn.

Tot nu toe zijn er nog geen berichten dat India het bevel van het hooggerechtshof heeft opgevolgd. Wel beweert het Duitse medium Deutsche Welle goed ingevoerde bronnen te hebben dat een meerderheid van de politiechefs in Kashmir inmiddels opdracht hebben gekregen om de internetverbindingen in het gebied weer te herstellen. Ook claimt India alvast het internet in tachtig ziekenhuizen weer aan te hebben gezet.

Minister Blok hekelt Israëlische lobbyclub NGO Monitor

1

Minister van Buitenlandse Zaken Stef Blok heeft stevige kritiek geleverd op de pro-Israëlische lobbyorganisatie NGO Monitor, die linkse Israëlische en Palestijnse mensenrechtenorganisaties met achterdocht volgt.

Volgens Blok zijn de beschuldigingen die NGO Monitor doet gebaseerd op ‘selectief citeren, halve feiten en insinuaties’. Aanleiding van Bloks kritiek waren Kamervragen van Denk-voorman Tunahan Kuzu over NGO Monitor en het Israëlbeleid van de Nederlandse overheid, ingediend aan het eind van vorig jaar.

Ten aanzien van NGO Monitor geeft Blok Kuzu gelijk. De minister baseert zich op een rapport van de Policy Working Group, een collectief van onder meer Israëlische voormalige diplomaten en academici.

Blok: ‘Uit dat onderzoek blijkt dat veel beschuldigingen van NGO Monitor gebaseerd zijn op selectief citeren, halve feiten en insinuaties maar niet noodzakelijkerwijs op harde bewijzen, ook al zijn niet alle beschuldigingen irrelevant of onwaar. Deze beschuldigingen hebben bijgedragen aan een klimaat waarin mensenrechtenorganisaties onder toenemende druk zijn komen te staan.’

De minister vindt het belangrijk dat Nederland goede relaties met Israël heeft. Dat betekent niet dat het kabinet achter de Israëlische aanwezigheid op de Westbank staat of, in navolging van Israël, de pro-Palestijnse beweging Boycot, Desinvesteringen en Sancties (BDS) antisemitisch wil noemen.

Blok: ‘Het Nederlandse standpunt ten opzichte van BDS is niet gelijk aan dat van de Israëlische regering of NGO Monitor, die BDS als antisemitisme kwalificeren. In gesprekken met de Israëlische autoriteiten dringt Nederland aan op het respecteren van de vrijheid van meningsuiting van mensenrechtenbeschermers, ook als deze zich uitspreken tegen het regeringsbeleid.’

Wel geeft Blok aan dat hij de doelstelling van BDS, het boycotten van Israëlische producten, niet steunt. ‘Het kabinet is tegen een boycot van Israël en streeft naar versterking van de economische relaties met Israël binnen de grenzen van 1967.’

Van Teheran naar Rotterdam: de vlucht van schrijver Hamed Ahmadi

2

Na de crash van het Oekraïense passagiersvliegtuig zijn er wederom protesten opgelaaid in Iran. Ook in 2009 ontstonden er demonstraties, een stuk massaler nog. Vorige zomer spraken we één van de deelnemers aan deze protesten: de uit Iran vertrokken schrijver Hamed Ahmadi (1982). We interviewden hem in het zolderappartement van het Rotterdamse Verhalenhuis Belvédère, dat de laatste jaren fungeert als residentieplek voor schrijvers die hun land zijn ontvlucht.

De vlucht van Hamed Ahmadi en zijn vrouw uit Iran is niet recent, maar wel ingrijpend. Hij schreef onder andere toneelstukken en scenario’s voor films. Helaas werd er niets van zijn hand opgevoerd of verfilmd, want zijn creaties voldeden niet aan de eisen van het regime. ‘Mijn werk was te erotisch getint. Let wel: als er bij wijze van spreken in een toneelstuk een hoofddoek wordt afgegooid, dan gaat het in Iran al te ver. Gelukkig werd er wel een dichtbundel van mij gepubliceerd.’

Naar aanleiding van de presidentsverkiezingen in 2009 ontstond de Groene Beweging. Kandidaat Mir-Hossein Mousavi was veel populairder dan zijn conservatieve opponent Mahmoud Ahmadinejad. Toch won Ahmadinejad de verkiezingen.

‘Een heleboel mensen in Iran vertrouwden dit niet. Ik ook niet. Als reactie hierop ontstond de Groene Beweging. We hadden geen specifiek doel, maar mensen die zich hierbij aansloten wilden dat de stemmen herteld werden, of dat de regering opstapte. In ieder geval waren we tegen het regime, tegen de dictatuur. We wilden meer democratie, om te beginnen verkiezingen die eerlijk verliepen.’

Hoewel er al veel aanhangers van de Groene Beweging waren opgepakt, bleef Ahmadi meedoen. Ongeveer twee maanden na het ontstaan van de Groene Beweging werd hij tijdens een vreedzame demonstratie in Teheran gearresteerd door de Sepah, de Iraanse Revolutionaire Garde. Hij werd twintig dagen vastgehouden zonder dat er een rechter aan te pas kwam.

Tijdens de verhoren werd Ahmadi, toen 27 jaar oud, behoorlijk geïntimideerd. ‘Het was op zich al extra beangstigend dat ik niet wist hoe lang ik vastgehouden zou worden. De mensen die mij verhoorden lieten doorschemeren dat het nog weleens een behoorlijke tijd zou kunnen duren voordat ik werd vrijgelaten.’

‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid’

In Iran is de situatie in de gevangenissen zeer schrijnend, helemaal in vergelijking met Nederland. Grinnikend vertelt Ahmadi dat hij geen ervaring heeft met een Nederlandse cel. ‘De gevangenis is een vreselijk plek om te moeten zijn, plus dat voor mij de reden niet duidelijk was. Ik had niets gedaan waarvoor je in een gevangenis thuishoort.’

Propaganda

Nadat hij weer op vrije voeten was, werd Ahmadi geïntimideerd. ‘Als je niet wilt dat we je weer oppakken, dan moet je voor ons scenario’s gaan schrijven voor propagandafilms,’ werd hem van overheidswege duidelijk gemaakt.

‘Veel kunstenaars deden dit al. Niet alleen om met rust gelaten te worden, maar ook omdat je er veel geld mee kunt verdienen en veel bekendheid kunt krijgen. Geld en bekendheid zijn prettig. Alleen kon ik het niet aan mijzelf verantwoorden om zulke teksten te schrijven.’ Dat kon in Iran niet en hij besloot eind 2011 om zijn vaderland te verlaten. ‘Een moeilijke beslissing, maar wel een goede.’

Weer gearresteerd

Wat Ahmadi niet wist, was dat er een onderzoek tegen hem liep en dat hij op een lijst stond van mensen die het land niet mochten verlaten. Dit merkte hij pas op de luchthaven van Teheran, waar hij werd gearresteerd. De eerste nacht verbleef hij in een cel op de luchthaven, daarna in een politiecel. Na een dag werd hij naar de beruchte Evingevangenis gestuurd.

‘In Iran kun je veroordeeld worden tijdens een rechtszaak zonder je aanwezigheid. Het bleek dat ik was veroordeeld tot zes jaar gevangenisstraf zonder dat ik het wist. Ik kon mijn hoger beroep tegen betaling in vrijheid afwachten. Mijn beroep was succesvol. Geen gevangenisstraf, maar ik mocht mij van de rechter niet meer bemoeien met activiteiten tegen de Iraanse overheid.’

Maleisië en Armenië

Twee maanden na het hoger beroep kreeg Ahmadi zijn paspoort terug en kon hij het land weer uit. Hij vertrok niet alleen. Inmiddels was hij getrouwd met Mojde Radan-Koupaei. Zij had Japanse literatuurwetenschappen gestudeerd, werkte bij de Japanse ambassade in Teheran, gaf les aan een Japanse school en leidde ook Japanse reisgezelschappen rond. Zij ging met hem mee naar Maleisië.

Een van de belangrijkste redenen dat ze voor Maleisië kozen, was dat je met een Iraans paspoort maar naar een beperkt aantal landen kunt reizen zonder visum. Maleisië is een van die landen. Ahmadi en zijn vrouw verbleven anderhalf jaar in Maleisië. ‘Toen we er nog niet zo lang waren, zijn we overvallen,’ vertelt Mojde Radan-Koupaei. ‘Al onze spullen waren weg en Hamed zijn arm was gebroken. Ons gevoel van veiligheid was weg.’

Ahmadi voegt eraan toe dat Maleisië ook een streng moslimland is. Ze waren op zoek naar vrijheid, wat ze daar niet echt vonden. Zijn vrouw kon niet werken in Maleisië, maar Ahmadi werkte voor diverse Iraanse media. ‘Er zijn Iraanse media buiten Iran die niet aan het Iraanse regime gebonden zijn. Schrijven over Iran en over het regime gaat een stuk beter vanuit het buitenland,’ legt Ahmadi uit.

Na hun verblijf in Maleisië woonden ze vijf jaar in Armenië. Daar had Ahmadi het enorm naar zijn zin. ‘Veel mensen denken dat Armenië een klein, arm land is. De mogelijkheden om er te werken zijn inderdaad beperkt. Voor mij maakte het niet zo uit, want ik kon mijn werk voor de Iraanse media buiten Iran gewoon voortzetten. Ik voelde me er enorm thuis en kon mezelf zijn. Helaas is het erg lastig om in Armenië een verblijfsvergunning te krijgen, net als in Maleisië. Van Armenië vond ik dat veel erger.’

Ahmadi zocht contact met ICORN in Noorwegen. Dit is een stichting die schrijvers en andere kunstenaars ondersteunt die niet in hun eigen land kunnen of mogen blijven. ICORN selecteert je voor bepaalde landen of steden. Het Verhalenhuis Belvédère in Rotterdam is bij ICORN aangesloten. ‘Zo is het contact ontstaan. We wonen hier sinds vorig jaar april.’

Er loopt momenteel een asielaanvraag, maar daar kunnen Ahmadi en Radan-Koupaei verder niets over zeggen omdat de procedure nog loopt. Nota bene op basis van haar verblijfsvergunning heeft Radan-Koupaei geen werkvergunning. Dat vindt ze erg jammer, maar ze aanvaardt de situatie zoals die is. Net als in Maleisië kon ze in Armenië niet werken, wat volgens haar te maken had met de hoge werkloosheid in het land. ‘Armeniërs kunnen in Armenië vaak ook geen baan vinden.’

‘Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden’

Niet veilig in Iran

De laatste jaren wordt er regelmatig gedaan alsof Iran een veilig land is. Daar is Ahmadi het niet mee eens. Hij begrijpt wel waar het idee vandaan komt. ‘Het heeft twee oorzaken. Ten eerste zeggen westerse toeristen positieve dingen over Iran. Het beeld dat toeristen hebben is dat het een land is waar elke dag feesten worden gegeven. Het leven is er goedkoop en het is een geweldig land om te leven. Dat klopt niet. Voor Iraniërs die 100 procent achter het regime staan is het een geweldig land om te leven. Niet voor mensen die kritiek durven te uiten.’

De tweede oorzaak ligt bij de media. Volgens Ahmadi berichten veel correspondenten te luchtig over Iran. ‘De media proberen over te brengen dat Iran probeert te moderniseren. Dat is onzin. Vijftig jaar geleden leidden veel mensen in Iran, toen nog Perzië geheten, een modern bestaan. Er bestond een zekere mate van godsdienstvrijheid. Iran stond toen nog onder het bewind van Sjah Mohammad Reza Pahlavi. In 1979 werd alles anders met de komst van Ayatollah Khomeini, nu veertig jaar geleden. De klok werd teruggedraaid. De meeste Iraniërs steunen het theocratische regime niet.’

Desgevraagd legt Ahmadi uit dat de woonplaats daarbij geen rol speelt. Je kunt niet zeggen dat mensen die op het platteland wonen conservatiever zijn dan stadsbewoners. ‘Op het platteland wonen ook moderne moslims.’

Nederland en Rotterdam

Wat vinden Ahmadi en zijn vrouw van Nederland? Ahmadi vertelt dat hij al iets over Nederland wist, omdat hij als jonge jongen enorme fan was van het Nederlands Elftal. ‘Gullit, Van Basten, Hans van Breukelen, Frank Rijkaard. Ik vond ze allemaal geweldig. In Iran werden in die tijd kauwgumpjes verkocht met aan de binnenkant van het papiertje afbeeldingen van voetballers. Ook die van Nederland.’

Zijn vrouw knikt. Zij was fan van Marco van Basten en had foto’s van hem bemachtigd. ‘Voetbal verbindt,’ vinden ze.  Hoewel ze goed op de hoogte waren van de populariteit van het Nederlandse voetbal, dachten ze dat veel mensen in Nederland blond waren en groene ogen hadden.

‘We waren heel verbaasd toen we ook een heleboel mensen met donker haar zagen en vrouwen met een hoofddoek. Rotterdam en Nederland bleken veel multicultureler dan we dachten,’ geeft Radan-Koupaei toe. ‘Ik vind het fijn in Rotterdam. Ik heb in vier landen gewoond, maar mijn beste vrienden heb ik in Rotterdam gevonden. Wanneer we in een andere stad zijn geweest en met de trein in Rotterdam arriveren, voelt het als thuiskomen. Als we in Nederland kunnen blijven, dan blijven we bewust in Rotterdam. Voordat ik naar Europa kwam, hoorde ik dat Europeanen koud en afstandelijk waren. Dat klopt niet. Ik voel de warmte wel degelijk.’

‘Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering’

Ahmadi had ook een onverwachte ervaring. ‘Ik liep een keer ergens in Rotterdam-Zuid, waar het trottoir even was afgezet omdat er moslims zaten te bidden. Dit beeld kende ik uit Iran, maar had niet gedacht dit hier aan te treffen. In mijn beleving ging er iets dreigends vanuit. Maar een stukje verderop stond een Nederlandse man alles te fotograferen. Hij had er een heel ander beeld van dan ik. Voor hem had het iets vredigs.’

Teruggaan

In Iran kon het werk van Ahmadi niet uitgevoerd of gepubliceerd worden, maar er zijn verschillende boeken van zijn hand uitgegeven in het Farsi, via twee uitgevers in Londen. Hij heeft onder andere een biografie geschreven over Farhad, een Iraanse rockartiest die tot 1979 zeer populair was in Iran. Momenteel werkt Ahmadi aan een boek over Shahyar Ghanbari, een Iraanse zanger en dichter die sinds 1979 in het buitenland woont. Ahmadi heeft daarnaast een drieluik geschreven over zijn tijd in de gevangenis. Het is al verschenen in Farsi onder de titel Goriz az Markaz en in het Engels als Mercury’s Moon.

Ahmadi gelooft niet dat hij weer zal teruggaan naar Iran, zeker niet in de nabije toekomst. Hij heeft nog een moeder en broer in Iran. ‘Ik bel regelmatig met mijn moeder, maar ik durf en kan niet terug. Heel veel familieleden van mij wonen buiten Iran, zoals mijn zusje in Schotland. Er moet veel veranderen in Iran, om te beginnen een democratisch gekozen humane regering.’

Voorlopig verblijven Ahmadi en zijn vrouw dus op de zolderverdieping van Verhalen Belvédère, ongeveer 50 vierkante meter groot. Hoe klein en bescheiden ook, ze zijn er blij mee – al is het wel een prestatie om in zo’n minikeuken te kunnen koken.

Dit interview werd vorige zomer gepubliceerd op de Kanttekening (17 juli 2019).