3.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 750

Traangas beëindigt Gay Pride Istanbul

0
Bij de Gay Pride in Istanbul heeft de politie traangas ingezet om de aanwezigen uiteen te drijven.

De Gay Pride mocht niet meer plaatsvinden op het Taksimplein in Istanbul, maar werd door de autoriteiten verplaatst naar een naburige straat. Ook in de districten Izmir en Antalya bracht de gouverneur een verbod uit.

Toch verzamelden zich op het Taksimplein duizenden mensen die ‘allemaal tezamen tegen het fascisme’, en ‘wij zullen niet zwijgen’, riepen. Daarop zette de oproeppolitie traangas in om het plein te ontruimen.

Mensenrechtenorganisatie Amnesty International klaagde het verbod vorige week al aan. Het antwoord van de plaatselijke autoriteiten luidde dat het verbod nodig is om de openbare orde te handhaven.

De Gay Pride-optocht wordt al sinds 2003 georganiseerd op het Taksimplein in Istanbul, maar is inmiddels voor de vijfde keer op rij afgelast. In 2014 werd de LGBTQ-betoging daar voor het laatst georganiseerd.

‘Het is een tevergeefse poging om een groep die volgens de autoriteiten ‘op sociaal vlak weerzinwekkend’ is, uit het straatbeeld te bannen’, aldus Amnesty International.

De door de oppositie bestuurde districten Kadikoy in Istanbul en Datca (zuidwest-Turkije) hebben de LGBTQ-gemeenschap via social media steun betuigt.

Baudet noemt kolonialisme ‘een geweldig project’

0
Zaterdag hield Thierry Baudet in de kerk van de Goudse Vrije Evangelische Gemeente een speech over christendom en migratie. Hij zegt in het christendom een vruchtbare fundering te zien voor zijn beoogde ‘revolte’.

In Gouda laat Thierry Baudet zich vol lof uit over het christelijk onderwijs en christelijke waarden, schrijft het AD. De fractieleider van Forum voor Democratie is een ‘groot voorstander van bijzonder onderwijs’ maar zegt dat we ‘veel strenger moeten zijn op islamitisch onderwijs, dat is een probleem’.

Baudet verwijst al langer naar zichzelf als ‘cultuurchristen’: hoewel hij niet naar de kerk gaat, ziet hij zichzelf als ‘beschermer van de christelijke wortels van de westerse beschaving’. Een grote reden waarom er bij de afgelopen Provinciale Statenverkiezingen veel SGP-stemmers zijn overgestapt naar Forum voor Democratie.

Baudets’ doel is een ‘herwaardering van de Westerse samenleving’ en hij spreekt in Gouda van het christendom als ‘bron van wie wij zijn’. De samenleving zou niet alleen trots moeten zijn op ‘wat het is’, maar ook op ‘wat het was’, aldus de Forum voor Democratie-voorman.

In de Goudse kerk is Baudet dan ook lovend over het kolonialisme: ‘Er wordt nu kwaad van gesproken, maar het kolonialisme was een geweldig project. Het was een enorm avontuur dat de Westerse landen aangingen. Zulke dromen moeten we weer gaan creëren. We moeten weer naar de maan, een luchthaven in zee. We hebben weer positieve idealen nodig.’

Binnen Forum voor Democratie klinken her en der bezorgde geluiden om Baudets ‘cultuurchristelijke’ koers, mede doordat hij zich graag omringt met conservatieve gelovigen voor een goede Bijbel-babbel. ‘Daar mag hij graag oeverloos mee ouwehoeren over de Bijbel’, zegt een Forum-ingewijde tegen het AD.

Multi-loyaliteit, hoezo zou dat niet mogen?

0

Voor een internationale conferentie over dialoog en maatschappelijke cohesie was ik als ‘jonge leider’ uitgenodigd in Singapore. Samen met mensen van over de hele wereld dacht ik na over ideeën en acties die de nationale en wereldwijde polarisering moeten tegengaan.

‘Niet slecht voor een immigrantenzoon’, dacht ik. Helemaal naar Singapore om als ‘jonge leider’ uit Amsterdam Nieuw-West te mogen praten over wereldvrede, dialoog en het tegengaan van extremisme en groeiende tegenstellingen tussen verschillende bevolkingsgroepen. Met, niet onbelangrijk, de president van Singapore: Halimah Yacob. De uitnodiging was naar aanleiding van mijn werkzaamheden bij The Hague Peace Projects in Den Haag. Nazhath Faheema, de energieke beleidsmedewerkster voor de Singaporese overheid, was vorig jaar op bezoek in Nederland en zij was toen ook bij ons langs geweest. Een jaar later tref ik haar weer, samen met deelnemers van over de hele wereld, bij de eerste International Conference on Cohesive Societies (ICSS).

We zijn allemaal benieuwd naar wat ons te wachten staat. En de invulling daarvan hangt geheel van de deelnemers af. De conferentie is namelijk een ‘onconferentie’, zonder een vooraf bepaald programma. Er worden thema’s gesuggereerd, vergelijkbare onderwerpen samengevoegd en vervolgens gaan mensen in werkgroepen uiteen om tot verdieping te komen, wat tot drie uitkomsten moet leiden per groep. Dit allemaal ter voorbereiding voor het gesprek met de president de volgende dag.

Nu heb ik enige ervaring bij internationale conferenties. Het is aan het begin altijd even aftasten. Wat voor vlees zit er in de kuip? Maar een conferentie is ook zo voorbij. En met de president erbij is de profileringsdrang onder deelnemers een stukje groter. ‘Werk aan de winkel’, zeg ik tegen mezelf. Bij de eerste de beste kans stel ik mijn vraag: ‘Mevrouw de president, we hebben vandaag bij het Jonge Leiders Programma een aantal uitkomsten besproken, zoals dat diversiteit een realiteit is, geen keuze. Of dat regeringen sociale cohesie niet kunnen bestellen, maar dat het alleen een resultaat kan zijn van een collectieve inspanning. Ik heb een speciaal verzoek aan u. Kunt u deze wijsheden communiceren naar uw collega’s in Nederland en Turkije, de heer Rutte en Erdogan? Dank u wel!’

De moderator en sommige mensen in de zaal moeten lachen. De president reageert diplomatieker: ‘We zijn ons bewust dat wat hier in Singapore geldt niet overal toe te passen is en dat elk land een eigen unieke weg moet bewandelen. Maar natuurlijk zijn we voor de dialoog en vrede over de hele wereld.’

Is de natiestaat niet aan een update toe in deze tijden van globalisering?

Na deze sessie van questions & answers komt een moslima uit Singapore naar mij toe. Ze wil meer weten over Erdogan en Turkije. Haar Turkse vriendin is het land uit gevlucht na de couppoging van 15 juli 2016. ‘Het was niet meer veilig voor haar, vanwege associaties met de Gülenbeweging’, zegt ze bezorgd. Een pijnlijke realiteit, die voor duizenden mensen in Turkije geldt. We spreken ook over dubbele loyaliteiten. ‘Ik noemde ook Rutte’, herinner ik haar en vertel hoe het is om als Nederlander met een migratieachtergrond telkens weer geconfronteerd te worden met verschillende loyaliteitskwesties.

Ben je Turk of Nederlander, Koerdenheld of Turkse patriot, Gülenist of Erdogan-aanhanger? Onderwerpen waar mensen op de conferentie, vanuit hun eigen context, over mee kunnen praten. Het gaat namelijk vaak om terugkerende machtsvraagstukken tussen dominante meerderheden met superioriteitsclaims en kwetsbare minderheden. Op momenten van hoogspanning worden mensen gedwongen een keuze te maken. In Singapore mogen moslims bijvoorbeeld bepaalde posities in het leger niet bekleden, en Chinezen (zij vormen de meerderheid in Singapore) zijn ondervertegenwoordigd bij deze conferentie.

De resterende dagen kristalliseren we de polariserende effecten van – afgedwongen – loyaliteiten uit. We maken ruimte voor het idee van multi-loyaliteit. Hoezo zou dat niet mogen? En is de natiestaat niet aan een update toe in deze tijden van globalisering? We worden aangespoord om een plan te maken voor een mogelijke follow-up. Ik kijk even de kat uit de boom. Wanneer ik in de groepsapp zie dat er een draft is geleverd over feminisme in de islam, ga ik met een kleine coalitie zelf aan de slag. Luisterend naar de wijze woorden uit de mond van schrijfster Karen Armstrong – ‘Kijk in je hart, onderzoek wat pijn doet, en doe dat de ander niet’ – stellen we een pdf op met context, doelstelling, resultaten & acties, en wordt het concept-plan Combating Exclusivist & Extremist ideologies ingeleverd bij de verantwoordelijke organisatie. Niet geschoten is altijd mis.

Het waren mooie en inspirerende dagen in Singapore. Het was lekker om in korte tijd in internationaal verband te hebben gewerkt aan maatschappelijk doelstellingen. Hopelijk hebben we binnenkort een ICCS in Nederland over multi-loyaliteit. Dat zou inderdaad geen slechte prestatie zijn. En niet alleen voor een immigrantenzoon.

Turkije: baby’s in de cel, regering belooft beterschap

0

Honderden jonge kinderen leven met hun moeders in Turkse gevangenissen onder moeilijke omstandigheden, melden Turkse media en de Duitse omroep Deutsche Welle. Turkse mensenrechtenactivisten zijn kritisch over de overheidsaankondiging dat er ‘familievriendelijke verblijven’ zullen worden gebouwd.

‘Onze dochter Safiye moesten we een dag na haar geboorte met haar moeder naar de gevangenis sturen.’ Dit vertelt Hüseyin Sahnaz, wiens vrouw Hatice met hun baby in een streng bewaakte gevangenis in de buurt van Antalya zit. Ze is volgens de Turkse rechter lid van Hizmet: de beweging die geënt is op de ideeën van de Turkse geestelijke Fethullah Gülen, die tegenwoordig als balling in Amerika leeft. De Turkse overheid voert een klopjacht tegen vermeende Gülenaanhangers, die zij verantwoordelijk houdt voor de mislukte coup in 2016.

Safiye is niet het enige jonge kind dat met haar moeder is opgesloten in de gevangenis. In Turkije verblijven 743 kinderen onder de zes jaar in gevangenissen. In 343 gevallen zijn de kinderen zelfs minder dan drie jaar oud, bevestigt een parlementaire onderzoekscommissie voor mensenrechten in Turkije.

De Turkse wet kent een bepaling dat de straf word uitgesteld voor vrouwen met kinderen die jonger zijn dan zes maanden. Hier geldt echter één uitzondering op: als de vrouw lid is van een terroristische organisatie. Voor Hatice – die volgens de Turkse rechter lid is van de door de overheid als terroristische organisatie bestempelde Hizmet-beweging – en haar dochtertje Safiye kende justitie daarom geen genade.

Mede omdat ook de staatsgezinde media in Turkije over de kwestie schrijven, zegt de Turkse regering dit probleem nu te gaan aanpakken. De Turkse minister van Justitie heeft aangekondigd dat er ‘familievriendelijke verblijven’ zullen worden gebouwd, zodat de jonge kinderen in betere omstandigheden zullen opgroeien. Hüseyin Sahnaz is kritisch, want het zal nog wel even duren voordat die betere verblijven er zijn en tot die tijd heeft zijn jonge dochtertje het heel zwaar.

De Turkse mensenrechtenorganisatie İnsan Hakları Derneği (IHD) is ook niet overtuigd. IHD vindt dat het hele gevangenissysteem moet worden veranderd. Vrouwen zouden pas naar de gevangenis moeten worden gestuurd als hun kinderen de leeftijd van zeven jaar hebben bereikt. Ook zou men de mogelijkheid van elektronisch huisarrest moeten overwegen en kinderen niet moeten beboeten voor de vermeende misdaden van hun moeders, aldus IHD.

 

Tayfun Balcik nieuwe columnist de Kanttekening

1
Tayfun Balcik is historicus en programmacoördinator bij The Hague Peace Projects. Voor de Kanttekening zal hij een tweewekelijkse column schrijven.

The Hague Peace Projects is een non-profitorganisatie die zich inzet voor mensenrechten en vrede. Balcik geeft er leiding aan de Armeens-Koerdische-Turkse werkgroep, die de spanningen tussen deze etnische groepen wil verminderen.

Balcik is is geboren en getogen in Amsterdam en studeerde geschiedenis in Leiden. Zijn masterscriptie heeft de Armeense Genocide als onderwerp. Als historicus geeft Balcik lezingen en workshops over de moderne geschiedenis van Turkije. Tevens is hij lid van de ‘Nieuw Amsterdamse Raad’ van debatcentrum Pakhuis de Zwijger. Deze raad adviseert over thema’s zoals migratie, discriminatie en sociale cohesie.

Balciks eerste column verscheen vandaag: over hoe hij als ‘jonge leider’ op een internationale conferentie in Singapore het idee van multi-loyaliteit besprak. ‘Is de natiestaat niet aan een update toe in deze tijden van globalisering?’

Dalai Lama vindt dat vluchtelingen terug moeten

0
De Tibetaanse geestelijke wil niet dat Europa verandert in ‘een islamitisch of Afrikaans land’.

De Dalai Lama, de 83-jarige geestelijk leider van het boeddhistische Tibet, zei vorig jaar in een toespraak dat vluchtelingen terug naar huis zouden moeten keren: ‘Europa is voor de Europeanen’. Deze opmerking zorgde voor nogal wat controverse. Toch herhaalt de Dalai Lama tegenover de Britse zender BBC dit standpunt.

‘Een beperkt aantal’ vluchtelingen opnemen is volgens de Dalai Lama ‘OK’, maar hij wil niet dat Europa ‘een islamitisch of Afrikaans land wordt’. Hij stelt dat vluchtelingen weliswaar opgevangen moeten worden en een opleiding moeten krijgen, maar dat ze de opgedane vaardigheden uiteindelijk niet in Europa maar in het land van herkomst moeten benutten.

De BBC schrijft dat dit een herinnering is ‘dat de Dalai Lama is niet alleen een spirituele leider is, maar ook een politicus met meningen zoals iedereen die heeft’.

Ook uit de Dalai Lama kritiek op de Amerikaanse Donald Trump. Hij laakt Amerika’s terugtrekbeweging uit het klimaatakkoord van Parijs en de manier waarop het land de migrantencrisis bij de grens met Mexico te lijf gaat. ‘Ik werd verdrietig van foto’s die ik zag van een paar van die jonge kinderen (die daar worden vastgehouden, red.)’.

Behalve over vluchtelingen en Trump laat de Dalai Lama zich bij de BBC ook uit over vrouwen. Als hij na zijn dood zou worden opgevolgd door een vrouw, dan moet dat wel een mooie vrouw zijn, stelt de geestelijk leider. In het boeddhisme draait het volgens de Dalai Lama niet alleen om innerlijke schoonheid, maar ook om het uiterlijk.

Ideologiseer en politiseer de islam niet!

0

Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft voor het eerst onderzocht hoe Nederlanders aankijken tegen dé Nederlandse identiteit. Een van de opvallende conclusies is dat Nederlanders de islam als een bedreiging zien. Nederlanders zien de islam, na polarisering, als de meest bedreigende factor voor Nederland. Islamitische tradities worden gemiddeld genomen als weinig typerend gezien voor Nederland, en zijn voor het overgrote deel van de Nederlanders geen reden om zich met Nederland verbonden te voelen. Reflecterend hierop dacht ik: Waar komt die angst nou vandaan? Dit is iets dat serieus genomen dient te worden. Het gaat hier om het veiligheidsgevoel van mij en mijn medeburgers.

Blijkbaar zijn niet alleen islamofoben en islamcritici bang voor de islam, maar ook de gewone Nederlanders. Toen ik dit las dacht ik aan Geert Wilders. Hij stelde in 2006: ‘De islam is een als godsdienst vermomde totalitaire, onverdraagzame en gewelddadige politieke veroveringsideologie. Ze streeft de vernietiging na van onze democratie en de vervanging van ons rechtssysteem door de islamitische wet, de sharia. Het doel van de islam is de vestiging van een islamitisch wereldrijk. Dit doel staat niet alleen haaks op onze cultuur, onze normen en waarden, onze rechten en onze vrijheden, maar bedreigt die ook.’

In de moties die de PVV indient wordt continu de nadruk gelegd op het idee dat de islam geen religie is maar een allesomvattend ideologie. Opmerkelijk genoeg lijkt de partij hierin te slagen. VVD, CDA en SGP hebben tegenwoordig minder moeite te hebben met het bestempelen van de islam als een (politieke) ideologie. Ze spreken in ieder geval PVV en Forum voor Democratie niet tegen als deze partijen weer tegen de islam ageren.

Maar dat Wilders de islam een ’ideologie’ noemt is manipulatief en misleidend. Het is duidelijk dat extreemrechts de islam voor eigen gewin ideologiseert en problematiseert. Dit is een vorm van symboolpolitiek. Populisten schuilen achter het begrip ‘totalitaire ideologie’ om de islam aan te vallen en moslims in hun vrijheden te beperken. Natuurlijk is de islam voor veel moslims een levenswijze die hun hele leven beïnvloedt, ook de politieke voorkeuren, maar het is absoluut geen ideologie en al helemaal geen totalitaire ideologie. Het is daarom naïef om van moslims te verwachten dat zij hun geloof tussen haakjes zetten, om maar te mogen meedoen aan de Nederlandse samenleving. Als het geseculariseerde deel van de maatschappij van moslims blijft eisen dat ze hun geloof alleen mogen belijden achter de voordeur, dan zullen moslims zich niet geaccepteerd voelen. En dat is nadelig voor iedereen.

Wederzijdse acceptatie en respect zijn de belangrijkste fundamenten van een gezonde samenleving. De samenleving is van ons allemaal, van alle Nederlanders, dus ook van de moslims. Wij hebben recht op eigen opvattingen, denkwijzen en (politieke) voorkeuren.

Maar de islamofobe opvatting dat de islam geen religie is maar een politieke ideologie wordt steeds meer genormaliseerd. Dat is zorgwekkend. Je kunt misschien doen alsof de opvattingen van Geert Wilders en de zijnen onschuldig zijn, maar daarmee misleidt je jezelf. Niet alleen heeft ‘ideologie’ een negatieve connotatie – communisme en nazisme zijn ook ideologieën en waren verantwoordelijk voor miljoenen onschuldige slachtoffers – maar ook wordt de vrijheid van ideologie niet bij de wet beschermd. De vrijheid van godsdienst daarentegen is wel een grondrecht.

Ideologieën claimen, in tegenstelling tot religies, de ‘perfecte oplossing’ voor de samenleving te hebben en zijn ‘allesomvattend’. De grondleggers van een bepaalde ideologie vertrekken meestal vanuit het idee dat hun ‘systeem’ of ‘oplossing’ het beste systeem is. Het communisme en het nazisme hebben laten zien waar dit denken in het ergste geval toe kan leiden.

Kritiek mag niet ten koste gaan van de godsdienstvrijheid van moslims

In de islam komt ideologisch denken wel voor. Denk aan het wahabisme, de Moslimbroederschap en de organisatie Hizb ut-Tahrir, die een wereldkalifaat nastreeft. We mogen echter niet de context negeren waarin deze islamitische bewegingen zijn ontstaan. Het was een reactie op kolonialisme en onderdrukking. Zoals Karl Marx opkwam voor de arbeiders die werden uitgebuit door de fabrieksdirecteuren, zo streed Hassan al-Banna (de oprichter van de Moslimbroederschap, red.) tegen de Britse koloniale overheersers in Egypte en hun lokale handlangers.

Ideologie is altijd gestoeld op menselijke ideeën en opvattingen die in een specifieke context gevormd worden. Zulke ideeën kunnen worden ondersteund door religieuze teksten, maar in essentie is het mensenwerk, feilbaar dus. Daarom zien wij in de geschiedenis vaak dat ideologieën worden herijkt, opnieuw worden beoordeeld. De moslimbroeders deden dit ook. Dit resulteerde in Murāj’āt al-ikhwān (in het Arabisch: مراجعات الإخوان), oftewel de herbeoordelingen en reflecties van moslimbroeders. Tijden veranderden, dus veranderde ook de visie van de moslimbroeders op de politiek en op de democratie.

De islam is geen politieke ideologie, maar er zijn wel moslims die hun geloof politiseren en ideologiseren. Dit maakt de discussie extra ingewikkeld. De ‘geïslamiseerde politiek’ of de ‘gepolitiseerde islam’ komt niet zomaar uit de lucht vallen. Volgens Sami Zemni, auteur van het boek Politieke islam, 9/11 en jihad (2006), is de politieke islam in de negentiende eeuw ontstaan, als reactie op grote maatschappelijke veranderingen in de Arabische wereld.

Belangrijk is ook dat er sinds 1923, met de val van het Ottomaanse Rijk, geen kalifaat meer bestaat. Maar veel moslims, ook veel oprechte moslims, dromen over het herstel van het kalifaat. Vandaar ook dat er veel bewegingen zijn opgericht, zoals de Hizb ut-Tahrir, die de terugkeer van het kalifaat nastreven. Het wahabisme, de staatsideologie van Saoedi-Arabië, streeft echter niet het herstel van het kalifaat na. Het wahabisme of neo-salafisme was het religieuze en politieke antwoord van puriteinse Arabieren op het Ottomaanse Rijk, dat niet vroom genoeg zou zijn. Toen de Saoediërs in 1925 de heilige plaatsen Mekka en Medina veroverden, kozen ze er bewust niet voor om het kalifaat te herstellen. Dit, omdat de leiders simpelweg niet bevoegd waren om een kalifaat te stichten, gezien het feit dat ze één familie zijn en niet door de moslimgemeenschap gekozen zijn om als kalief te functioneren. Bovendien zijn zij degene die de strijd tegen het kalifaat hebben gevoerd.

Veel mensen zien salafisme als een probleem, hoewel je ook wetenschappers hebt – denk aan antropoloog Martijn de Koning – die hier heel anders over denken. We moeten genuanceerd zijn. Salafisme is een containerbegrip, zonder eenduidige inhoud. Salafisme is afgeleid van het Arabische woord salaf (سلف), dat ‘voorgangers’ betekent. Salafisten willen terug naar de wortels, terug naar de islam uit de tijd van de profeet. Met dit theologische ideaal is in principe niets mis. Het uit Saoedi-Arabië geïmporteerde en door dit koninkrijk aangestuurde neo-salafisme beschouw ik daarentegen wel als een probleem. Het is een staatsideologie die de ultieme waarheid claimt en anderen uitsluit.

Omdat de geïdeologiseerde islam en de islam als religie elkaar overlappen, zal elke confrontatie met de ideologie van invloed zijn op de religie zelf en haar volgelingen. Miljoenen ‘gematigde’ moslims hebben hier last van, want islamfoben spreken hen ten onrechte aan op de denkbeelden en handelingen van de radicale ideologieën. Op de geïdeologiseerde islam kun je kritiek hebben, maar deze kritiek mag niet ten koste gaan van de godsdienstvrijheid van moslims in Nederland.

Kortom: veel Nederlanders – ook moslims – zijn niet bang voor de islam, maar voor een geïdeologiseerde en gepolitiseerde islam. Wij zouden de krachten moeten bundelen om elkaar te leren kennen en te begrijpen. Moge Allah Nederland toleranter maken en ons in alle vrijheid ons geloof laten beleven.

Oostenrijkse moslimhater mag Engeland niet meer in

0
Martin Sellner van de Identitäre Bewegung Österreich, de Oostenrijkse tak van de anti-islamitische actiegroep Identitair Verzet, mag Groot-Brittannië nooit meer in. Dit meldt de Britse krant the Guardian.

Volgens het Britse Ministerie van Binnenlandse Zaken promoot Sellner sociale onrust en extremisme, waarmee hij een ernstige bedreiging voor het Verenigd Koninkrijk zou vormen.

Sellner werd vorig jaar op de luchthaven London Stansted tegengehouden bij de douane. Hij mocht Groot-Brittannië niet in omdat Identitair Verzet daar wordt gezien als een extremistische haatgroep, die negatieve verhalen over moslims en vluchtelingen verspreidt en publieke acties tegen moslims organiseert. Er waren aanwijzingen dat Sellner dit jaar weer zou proberen om Groot-Brittannië binnen te komen, om de Britse tak van Identitair Verzet te helpen met acties tegen moslims.

Er loopt nog een politieonderzoek naar Sellner vanwege zijn connecties met Brenton Tarrant. De Australische Tarrant wordt verdacht van de aanslag op moslims in de Nieuw-Zeelandse stad Christchurch, waarbij 51 mensen omkwamen. Tarrant doneerde voordat hij zijn aanslag pleegde 1500 dollar aan de Identitäre Bewegung Österreich.

Andere extreemrechtse activisten die betrokken zijn bij Identitair Verzet, zoals de Hongaar Abel Bodi en de Amerikaanse vlogster Brittany Pettibone, mogen Groot-Brittannië eveneens niet in. Tegen Pettibone loopt ook een politieonderzoek.

Meeste Nederlanders zien islam als bedreiging

0

62 procent van de Nederlanders ziet de islam als een bedreiging, zo blijkt uit onderzoek door het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP).

In het rapport ‘Denkend aan Nederland’ doet het SCP voor het eerst onderzoek naar wat Nederlanders van de Nederlandse identiteit vinden. Bijna twee derde van de respondenten zegt daarin de islam als een bedreiging te zien. Vijf procent noemt de islam een versterking voor Nederland, 33 procent is neutraal.

Immigratie wordt door 48 procent van de respondenten als een bedreiging gezien, tegenover twaalf procent die het als een versterking voor Nederland ziet. Ook stelde het SCP de vraag hoe erg mensen het zouden vinden als hun (eventuele) kleindochters een hoofddoekje zouden dragen in Nederland. Daarop antwoordt 65 procent ‘erg’ of ‘heel erg’, dertien procent zou het niet erg vinden en 22 procent is neutraal.

Het SCP vroeg ook mensen met een migrantenachtergrond naar hoe zij de Nederlandse identiteit beleven. Ze voelen zich het meest verbonden met andere Nederlanders bij sportwedstrijden, zoals wanneer het Nederlands elftal speelt (ruim 80 procent) en op Koningsdag (bijna 80 procent). Op de vraag ‘Hoe belangrijk vindt u de volgende zaken om een echte Nederlander te zijn?’ scoort het antwoord ‘Nederlands kunnen spreken’ (bijna 70 procent) het hoogst.

Rahma el Mouden: islamitische kaaskop met een miljoenenonderneming

0
Een Marokkaanse dame is niet iemand die als kind anderen in elkaar slaat en meedoet met voetballen, maar Rahma el Mouden deed dat wel. In haar ‘beloofde land’ Nederland schopte ze het tot eigenaar van een miljoenenonderneming, die ze eigenhandig opzette: MAS, Multicultureel Amsterdams Schoonmaakbedrijf.

El Mouden heeft haar eigenzinnigheid niet van een vreemde. Haar moeder verliet twee keer een man, omdat ze werd mishandeld, en moest daarbij zelfs een kind achterlaten. ‘Mijn moeder is mijn grote voorbeeld, samen met Lalla Khadija. Zij was de eerste vrouw van de profeet Mohammed. Zij was vijftien jaar ouder dan Mohammed, toen al een ondernemer en gaf leiding aan zestig mannen. Alle inspiratie haal ik uit hen. Zij zijn zo sterk, echt een voorbeeld. Ik heb niet het idee dat ik een rolmodel ben, maar ik krijg wel veel vragen, vooral van vrouwen, maar ook van mannen. Daar ga ik altijd op in. Ik wil iedereen helpen. Dat kan ook, nu ik de dagelijkse leiding van het bedrijf aan mijn dochter heb overgedragen. Ik heb twee stichtingen opgericht: de MAS-Familie – daar helpen wij jonge en kwetsbare mensen en vrouwen die hun situatie willen verbeteren – en het Rahma Fonds, waar de opbrengsten van mijn boek De weg naar mijn vrijheid naartoe gaan. Dat fonds helpt vrouwen om aan de top te komen van het bedrijfsleven en om hun weg korter te maken dan die van mij.’

De wil om iets te bereiken

‘Mijn wil om dingen te doen, om iets te bereiken is enorm’, vertelt El Mouden. ‘Daarmee heb ik het zover geschopt. Als je iets echt wilt, kan er heel veel. Dat vraagt ook een hoop van je. Ik werkte meestal tachtig uur per week en ik kon daardoor niet zoveel bij mijn man en kinderen zijn als ik wilde. Dat waren de offers die ik maakte, maar daardoor maakte ik ook verschil en drong ik een wereld binnen die tot die tijd alleen uit mannen bestond. Het was ondenkbaar dat een vrouw hoog op de ladder in een schoonmaakbedrijf zou komen, assistent-manager was het hoogst haalbare. Daarbij was ik ook nog eens allochtoon, wat het nog moeilijker maakte. Maar ik heb laten zien dat het wel kan. Nu help ik graag anderen om hetzelfde te bereiken of nog meer.’

‘Ik heb nooit begrepen waarom jongens en mannen meer zouden zijn dan vrouwen’

(On)gelijkheid

Het opzetten van een eigen bedrijf was niet gemakkelijk. Dat El Mouden werd gepasseerd bij promoties en dat een man die onder haar stond wel de promotie kreeg en daarmee haar leidinggevende werd, stuitte haar tegen de borst. Op (letterlijk) hoge hakken stapte ze naar de directie van het schoonmaakbedrijf waar ze toen werkte. Al snel werd duidelijk dat ze nooit verder zou komen dan assistent-manager, het hoogst haalbare voor een vrouw. ‘Ik snapte dat echt niet. Ik heb nooit begrepen waarom jongens en mannen meer zouden zijn dan vrouwen. Dat klopt ook niet met wat er in de Koran staat. Wij zijn als mannen en vrouwen gelijk aan elkaar. Niemand staat boven de ander. Ik begreep nooit waarom jongens wel buiten mochten spelen en kattenkwaad uit mochten halen en wij meisjes niet. Als kind was ik al dwars en moeilijk. Mijn moeder zei altijd dat het voor mij erg moeilijk zou worden om een man te vinden, want daarvoor was ik veel te rebels en dat wilden mannen niet.’

Het beloofde Nederland

El Mouden groeide op in Marokko. Als klein meisje zag ze Nederland al als het ‘beloofde land’. Daar mocht je zijn wie je wilde en droegen vrouwen korte rokken en make-up. ‘Mijn vader nam kleding voor ons mee van zijn werk in Gibraltar. Dat was Europese kleding. Uiteraard was dat not done in onze omgeving, maar ik droeg het graag. Ik ‘showde’ het aan iedereen die het wilde zien, een gruwel voor mijn moeder en iedereen in onze gemeenschap. Wat was ik voor een raar kind, dat zich niet aan de normen en waarden van de gemeenschap wilde houden? Ik had toen al besloten dat Nederland het land was waar ik naartoe wilde en waar ik gelukkig zou worden.’

Desondanks bleek er allang iemand te zijn voor El Mouden: Bachir had zijn oog laten vallen op dat kleine, eigenwijze meisje. Hij nam zich voor om met haar te trouwen, ook al was hij tien jaar ouder. Hij wilde eerst een toekomst opbouwen, zodat hij El Mouden wat te bieden had. Dat hij in Spanje terechtkwam, terwijl El Mouden ontzettend graag naar Europa wilde, kan geen toeval zijn. Hij kwam terug naar Marokko om de hand van El Mouden te vragen bij haar vader. ‘Ik dacht toen: Waarom niet? Dit was mijn kans om naar Europa te gaan, mijn droom. Oké, mijn echte droom was Nederland, dat leek me echt een geweldig land, maar in Spanje was ik toch wat dichterbij.’

Toch kwamen ze in Nederland terecht. El Mouden was zeventien toen ze trouwde en in Nederland kwam wonen. Ze kende niemand en beheerste ook de taal niet.  ‘Dat was een heel eenzame periode. Ik moest mij echt behelpen in contacten met anderen, veel met handen en voeten werken. Gelukkig leerde ik wat Nederlanders in de buurt kennen die me wilden helpen, maar het duurde een paar jaar totdat ik de taal onder de knie kreeg. Daar heb ik wel spijt van, want eigenlijk moet je een taal meteen leren.’

Nog meer Marokkanen

El Mouden en haar man trokken voornamelijk op met andere Marokkanen. Het was een periode waarin steeds meer ‘gastarbeiders’ naar Nederland kwamen. Die mensen vonden haar veel te vrij en spraken haar man daarop aan. ‘Hij zat tussen twee vuren, eigenlijk een beetje zoals mijn moeder. Aan de ene kant wil je er graag bij horen en meedoen aan de tradities van je eigen groep, maar aan de andere kant zie je ook dat er dingen niet kloppen en moeten veranderen. Met de meeste Marokkanen uit onze omgeving hadden we uiteindelijk geen contact meer.  Ik vind de Marokkaanse cultuur prachtig, maar de gewoontes waren vreselijk. Dat is nu al een stuk beter gelukkig, maar in die tijd werden jongens en mannen op een voetstuk gezet terwijl ze dit niet verdienden. Ik wilde ook meedoen aan de gesprekken die mannen met elkaar voerden, want Marokkaanse vrouwen spraken alleen maar over kinderen krijgen en roddels. Ook mijn zussen hadden het moeilijk met mijn gedrag, maar een paar zijn het uiteindelijk wel stoer gaan vinden. Met hen praat ik graag en ik laat ze zien dat we gelijk zijn, in alles.’

Het duurde een paar jaar voordat El Mouden besloot dat het tijd was om Nederlands te leren. ‘Tot die tijd redde ik het aardig. Maar het werd wel duidelijk dat ik het hier niet vol zou houden zonder de taal te leren, daarom ging ik op les. Dat had ik veel eerder moeten doen, maar ja, wat weet je als je als zestienjarige in een onbekend land komt? We gingen iedere zomer terug naar Marokko, tenminste: totdat we hier zat van waren. Het was nogal een rit… Ik haalde mijn rijbewijs wel in Nederland, maar ik was een gevaar op de weg. Daarom reed mijn man meestal. Pas toen we het geld hadden om onderweg een overnachting te boeken, waren de trips naar Marokko te doen.’

‘Het is mijn islamitische plicht om te delen wat ik heb’

Trots en dankbaarheid

El Mouden werd al snel zwanger. Ze kregen twee kinderen, een zoon en een dochter. Niets hield haar tegen om haar eigen bedrijf groot te maken. Na een tijd kwam zelfs haar man in haar bedrijf werken. ‘Het was aanpoten, hard werken, maar de voldoening is enorm. Ik heb mij nooit ergens te goed voor gevoeld. Ik ben er trots op dat ik het zover heb geschopt als vrouw. Ik had gelukkig mijn omgeving mee. Ouders moeten aan hun kinderen leren dat werk een deel van het leven is.’

Elke dag brengt weer nieuwe kansen met zich mee, die kun je pakken en nieuwe contacten kunnen je verder helpen. ‘Ik ben heel dankbaar, niet alleen God, maar ook alle mensen die bij mij willen komen werken. Het is ook onze plicht om voor anderen te zorgen, want niet iedereen heeft de mogelijkheid om voor zichzelf op te komen en te doen wat ik heb gedaan. Het is mijn islamitische plicht om te delen wat ik heb. Daarom help ik nu ook kansarme jongeren op weg naar een goede toekomst, vooral vrouwen die hogerop willen komen in het bedrijfsleven.’

Als directeur van een schoonmaakbedrijf dat steeds grotere projecten binnen wist te halen, telde El Mouden mee. Ze werd gevraagd om in het bestuur van de Kamer van Koophandel in Amsterdam zitting te nemen. Ze werd ook gevraagd om bij belangrijke evenementen aanwezig te zijn en om de koning van Marokko en Beatrix, toen nog koningin, te ontmoeten. Ze kreeg diverse onderscheidingen, wat haar heel trots maakt.

Oumaima, de dochter van El Mouden, is nu de directeur van MAS. El Mouden vond het wel lastig om los te laten. ‘Het was mijn kindje, ik heb MAS gemaakt. Het kostte me vier jaar om de dagelijkse leiding aan mijn dochter over te geven. Nu weet ik dat dat goed is en dat het bedrijf alleen maar groter wordt.’

Een vrije leeuwin

Met het recente boek De weg naar mijn vrijheid wil El Mouden haar lezers levenslessen meegeven. ‘Dit boek is voor iedereen, niet alleen voor vrouwen. Daarom heb ik expres ook geschreven over mijn geloof, want het is een groot deel van mijn leven. Zonder God had ik het niet gered. Voor mij zijn alle geloven gelijk, of je het God of Allah wil noemen, of je moslim of gereformeerd of pinkster bent. Alle mensen zijn in Nederland gelijk en dat principe volg ik graag. Van mij mag je je haar groen verven en een spijkerbroek met gaten aantrekken, dat is prima. Weet wel dat je daardoor ook problemen kunt tegenkomen en dat niet iedereen het waardeert. Zolang jij je afspraken nakomt en de telefoon aanneemt of mensen terugbelt, is er niets aan de hand. Maar als je je niets van de hele wereld aantrekt en alleen maar doet waar jij zin in hebt, dan loop je tegen problemen aan. Dat is je eigen verantwoordelijkheid en die moet je nemen.’

El Mouden stopte met haar fulltime job, mede omdat haar man kanker kreeg. ‘Het leven is kostbaar, het kan zo voorbij zijn. Er is meer in het leven dan alleen werken en ik wil mijn man bijstaan. Gelukkig is hij nu vrij van kanker, het is al een paar jaar in remissie. Maar het zette mij wel even met de voeten op de grond. Mijn prioriteiten liggen nu bij mijn man, de rest komt daarna.’

‘Vroeger was ik een gekooide leeuwin, maar ik heb mij vrijgevochten’

El Mouden is een leeuwin. ‘Vroeger was ik een gekooide leeuwin, ik werd beperkt door de regels die de maatschappij mij had opgelegd. Maar ik heb mij vrijgevochten en ben nu een vrije leeuwin. Het is erg dat nog steeds zestig procent van alle vrouwen in de wereld in angst voor mannen leeft. Dat is niet alleen in Marokko zo, maar ook in Nederland. De situatie is in Marokko gelukkig wel sterk verbeterd. Vrouwen zouden niet bang moeten zijn, hier valt nog veel winst te behalen. Ik heb het getroffen met mijn man die mij de vrijheid gaf, maar ik eiste die ook op. Ik weet dat veel mensen nog in oude patronen vastzitten, ik help ze er graag uit. Nu ik gestopt ben als directeur heb ik meer tijd voor het sociale werk en dat doe ik graag. Ik zie graag mensen groeien.’