11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 542

Frankrijk: islamitische organisaties vechten verbod aan

0

De strijd van het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk (CCIF) en de islamitische NGO BarakaCity om in Frankrijk te mogen blijven, duurt voort.

Beide organisaties werden eind vorig jaar verboden. Frankrijk scherpte zijn antiradicalismebeleid aan na de onthoofding in oktober 2020 van de Franse geschiedenisleraar Samuel Paty, die Mohammed-cartoons uit het satirische blad Charlie Hebdo liet zien.

CCIF zou van tevoren een haatcampagne tegen Paty hebben gevoerd. De organisatie zegt zelf alleen maar een onderzoek te zijn gestart naar hem, vanwege ‘klachten’ die over hem waren binnengekomen.

Vrijdag vochten beide organisaties hun verbod aan bij de Conseil d’État, het Franse equivalent van de Raad van State. De openbaar aanklager zei dat het besluit om CCIF te ontbinden gegrond is, vanwege de definitie van islamofobie door het collectief. Die zou aanzetten tot ‘haat tegen de Franse staat’.

‘We verwerpen dit argument natuurlijk met kracht’, aldus de advocaat van CCIF tegen het Turkse staatspersbureau Anadolu. ‘We moeten niet vergeten dat de definitie van de CCIF heel precies overeenkomt met de wet. (…) Het zou de eerste keer zijn dat we de ontbinding van een vereniging goedkeuren omdat ze exact haar werk heel precies doet.’

De Franse overheid zag BarakaCity al langer als ‘vijand van de republiek’. Voorman Idriss Sihamedi (foto) kwam de laatste jaren regelmatig in opspraak vanwege schimmige financiering en salafistische opvattingen van hem en zijn medewerkers. Zo zei Sihamedi over de doodgeschoten Charlie Hebdo-redactieleden dat hij bad om de temperatuur van ‘de vlammen in hun graven’ net zo heet te maken als de zon.

Eind deze maand worden de uitspraken bekendgemaakt.

PvdA Den Haag: wethouder moet werk maken van moslimbegraafplaats

0

De PvdA in de Haagse gemeenteraad wil dat er dit jaar nog een islamitische begraafplaats komt in de regio. Wethouder Hilbert Bredemeijer (CDA) moet hier werk van maken, vindt de PvdA.

Onder Nederlandse moslims is steeds meer behoefte om later te worden begraven op een begraafplaats op Hollandse bodem en niet in bijvoorbeeld Turkije of Marokko. Maar in Nederland nog steeds lastig om plekken te vinden waar de eeuwigdurende grafrust geldt, zoals de islam voorschrijft. Deze vraag werd nijpender tijdens de eerste coronagolf, die ook onder Nederlandse moslims stevig huishield.

Vorig jaar kwam er geen islamitische begraafplaats in Den Haag omdat er geen plek voor zou zijn. Daarom wordt er nu naar de regio gekeken. Maar ook hiervoor moet wel draagvlak worden geschapen, vindt de wethouder. De PvdA-fractie vindt dat het te lang duurt en dat er tempo moeten worden gemaakt.

Afgelopen juni schreef Samir Ahraui van de PvdA Den Haag een pleidooi voor de komst van een islamitische begraafplaats in de regio, die werd ondertekend door de PvdA-fracties in Westland, Leidschendam-Voorburg en Zoetermeer. Maar de wethouder deed vrijdag een oproep aan de fracties in de Haagse gemeenteraad, om bij hun collega-politici te peilen of er in de regio voldoende steun is voor een islamitische begraafplaats.

Ahraui vindt dat ‘van de zotte’, zegt hij tegen Omroep West. ‘Wij hebben de wethouder de opdracht gegeven om aan de slag te gaan en dan krijgen we nu te horen dat hij zelf eigenlijk nog niets heeft gedaan.’

De moed van Afghaanse vrouwen maakt mij simpelweg trots om mens te zijn

0

Na anderhalf jaar ben ik weer buiten de landsgrenzen. De setting is idyllisch en sprookjesachtig: een huwelijk op een eiland vlakbij Istanbul. De zon gaat langzaam onder, er klinkt heerlijke muziek en iedereen is prachtig gekleed. Er zijn gasten van over de hele wereld. Een mix van talen kabbelt met de golven mee. Het past helemaal bij de kosmopolitische bruid: woonachtig in Nederland, bereisd en met roots en familie in Afghanistan. Over de heftige situatie daar heeft ze de afgelopen tijd veel gedeeld op haar Instastories. Het is er. Maar vandaag vieren we dat ze haar grote liefde heeft gevonden.

De dag erna zie ik twee berichten op mijn telefoon van een vriendin uit Rotterdam. De eerste is een link naar een petitie: ‘Red onze Afghaanse collega’s en partners’. De volgende gaat over haar aanstaande bruiloft. Ik ken haar en haar moeder door hun bijzondere werk. Zij helpen geïsoleerde en eenzame vrouwen en maken samen taboes bespreekbaar in Rotterdam en ver daarbuiten. Haar moeder is haar grote voorbeeld.

In NRC vertelt mijn vriendin over haar jeugd in Afghanistan: ‘We hadden het goed daar. Mijn ouders zijn beiden goed opgeleid. We hadden een mooi huis, geen gebrek aan geld. Mijn vader was apotheker. Mijn moeder werkte als field officer voor Unicef. Het is echt een power-vrouw.(…) Ik was zeven in 1998 toen we vluchtten. Onderweg werd mijn jongste broertje geboren. De reis duurde een aantal maanden. Ik herinner me alleen nog momenten. We gingen via Oost-Europa. Steeds weer een andere auto of vrachtwagen, rijden en dan weer ergens overnachten. We zijn niet opgepakt, niet verdronken, we hebben wel moeten lopen maar niet dagen achtereen. Maar mijn moeder had het zwaar. Ze was net bevallen.’

Later op de dag wandel ik door Istanbul. Ik kom er weer achter dat Bollywood altijd met me meereist op vakantie en zorgt voor verbinding, net zoals in Marokko of Dubai. Als ik in een taxi stap, wordt meteen Bollywoodmuziek opgezet. Op straat roepen mensen ‘Bollywood!’ naar me, of namen van filmsterren om verbinding te maken. Net als op de bruiloft waar ik was, is ook Istanbul een mix aan van alles. Een verkoper van een fruitsapjesstand fluistert als hij zegt dat hij uit Afghanistan komt. Zijn collega tikt hem op de schouder. ‘Waarom fluisteren? Wees trots!’

Wat mij vooral raakt is hun moed om te midden van alles te strijden voor hun eigen ik, en hun dromen waar te maken

In een koffietentje lees ik indrukwekkende interviews die NRC in augustus maakte met twintig Afghaanse vrouwen. Deze vrouwen strijden al jaren voor vrouwenrechten, lang voordat wij in Nederland geconfronteerd werden met de recente beelden in de media. Nargis Nehan (42), oprichter van een hulporganisatie uit Kabul, zegt: ‘Ze kunnen ons komen terroriseren, en vrouwenrechtenactivisten en journalisten vermoorden, maar het verzet en de veerkracht zullen blijven.’

De situatie in Afghanistan is schrijnend, maar de kracht en moed van deze Afghaanse vrouwen maakt mij simpelweg trots om mens te zijn. Wat mij vooral raakt is hun moed om te midden van alles te strijden voor hun eigen ik, en hun dromen waar te maken. Deze vrouwen zijn journalist, vlieger bij de luchtmacht, vrouwenrechtenlobbyist, vredesonderhandelaar, sociaal werker, judolerares, edelsmid. Ook zonder de duisternis zijn zij stoer, pionierend en taboedoorbrekend.

Terug in Nederland ben ik weer op een huwelijk. Een prachtig gezicht. De muziek is een mix van Afghaans, Indiaas, Westers en nog veel meer. Het doet me denken aan het sprookje in Istanbul. Maar dit keer in Rotterdam in een uitbundige feestzaal. Weer een stralend en dansend paar. Voor wie alles helemaal draait om samen feesten. De berichten uit het nieuws en de apps zullen weer binnenstromen. Dat is voor later. Vanavond is er even niets anders dan het vieren van de liefde.

Regering Marokko: voor ongeprikten is het openbare leven straks voorbij

0

In Marokko kun je straks niet meer naar cafés en restaurants, sportclubs, hammams, theaters, het openbaar vervoer en grote winkelcentra zonder een vaccinatiepaspoort. Tenminste, als we het Marokkaanse ministerie van Volksgezondheid moeten geloven.

Het ministerie verspreidt op dit moment een spotje waarin verteld wordt: ‘De vaccinatiepas is een essentieel document voor een normaal leven.’ Het ministerie heeft nog niet bekend wanneer zo’n maatregel ingevoerd wordt. Op dit moment is het vaccinatiepaspoort al verplicht voor het reizen tussen de grote steden.

De Marokkaanse website Morocco World News meldt dat het Marokkaanse vaccinatiepaspoort enkel wordt verstrekt aan personen die al minimaal twee weken volledig zijn. Daarmee verschilt het Marokkaanse paspoort met de pas die in veel Europese landen wordt gebruikt, omdat deze laatste vaak dient als vaccinatie- test- óf herstelcertificaat.

Bezoekers van de Marokkaans-Nederlandse website Marokko.nl reageren boos. ‘Marokko is nog erger dan de EU’, schrijft iemand. Iemand anders vergelijkt de coronamaatregelen met de staat Israël, waar ook strenge coronamaatregelen gelden: ‘Zion pur sang’.

Nieuwe Griekse minister pleitte voor doden en laten lijden van migranten

0

Griekenland heeft vorige week in de persoon van Thanos Plevris een omstreden politicus als nieuwe minister van Volksgezondheid benoemd. De ultrarechtse politicus zei in het verleden het niet erg te vinden als vluchtelingen en andere migranten overlijden in hun poging de grens met Griekenland te bereiken.

Het is voor grenswachten ‘niet mogelijk is de grens te bewaken zonder slachtoffers te maken’, zei Plevris op een politieke bijeenkomst in 2011, getuige een video die de afgelopen week viral gaat op social media. ‘Bij het bewaken van de grens horen dode mensen.’

Griekenland voert sinds het aantreden van de rechtse regering in 2019 een harder beleid tegen migranten. Het maakt daarbij gebruik van een strengere controle op de grenzen, maar ook van het illegaal terugduwen van bootjes op zee: de zogenoemde ‘pushbacks’. Dit leidt ertoe dat vele honderden migranten de dood vinden en politieke vluchtelingen in Turkse cellen belanden, vaak na eerst nog gemarteld te zijn in Griekenland.

Wie wel de oversteek haalt, verdient ‘geen sociale zekerheid, geen eten, geen drinken, geen ziekenhuis’, aldus Plevris in de video uit 2011. (…) ‘Ze moeten geloven dat het leven in hun land het paradijs is, in vergelijking met de hel die ze hier aantreffen.’  Dit, zodat ze immigranten mensen uit het land van herkomst zullen vertellen ‘dat het hier erger is’, want ‘anders blijven ze komen’.

Ten tijde van de video-opname uit 2011 zat Plevris nog in de rechtspopulistische partij LAOS. Inmiddels is hij overgestapt naar regeringspartij Nea Dimokratia.

De 44-jarige Plevris bood vorige week zijn excuses aan de Joodse gemeenschap aan, voor opmerkingen die hij in 2009 had gemaakt als advocaat. Tijdens een rechtszaak verdedigde Plevris zijn vader, die had gezegd dat het concentratiekamp Auschwitz niet gesloopt of verwaarloosd mocht worden, omdat het kamp in de toekomst heropend kan worden. Volgens Plevris was dit geen hate speech.

Plevris zegt nu dat hij respect heeft voor de slachtoffers van de Holocaust en het helemaal oneens is met zijn vader, auteur van het antisemitische boek Joden: De hele waarheid.

Moluks monument onthuld in Alphen aan de Rijn

0

In Alphen aan de Rijn is dit weekend een monument onthuld voor de Molukkers die zeventig jaar geleden naar Nederland emigreerden. Dit meldt Omroep West.

Het monument is een eerbetoon aan de eerste Molukse migranten, maar ook bedoeld om hun verhaal levend te houden.

‘We hebben nog maar één iemand van de eerste generatie in de wijk wonen. Zij is 98 jaar. En daarmee voel je heel erg dat die eerste generatie er bijna niet meer is’, zegt Marcel Wattimury van de Molukse stichting Maluku Alphen.

In 1951 kwamen de Molukkers naar Nederland. Veel Molukse mannen hadden tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) meegevochten met het koloniale Koninklijk Nederlandsch-Indisch Leger (KNIL) van de Nederlanders. De Molukse militairen uit KNIL wilden demobiliseren op de Molukse eilanden, waar in 1950 een Molukse republiek was uitgeroepen, maar dat mocht niet van Indonesië uit vrees voor een verdere Molukse opstand. Daarom vertrokken 12.500 Molukkers – KNIL-militairen en hun gezinnen – per schip Nederland.

Eerst werden de Molukkers opgevangen in het voormalige concentratiekamp Westerbork en in kamp Vught. Daarna bouwde de Nederlandse overheid voor de Molukkers speciale woonwijken, onder meer in Smilde, Hoogkerk en Alphen aan de Rijn.

De Molukse wijk in Alphen aan de Rijn bestaat uit ongeveer honderd woningen, met in totaal zo’n driehonderd bewoners. ‘Inmiddels is de wijk te klein voor al het nageslacht. Dus wonen er nu buiten de wijk meer gezinnen dan erbinnen. Maar iedereen gaat er altijd naar terug’, zegt Wattimury tegen Omroep West.

Alblasserdam: man dreigt met buks op moskeebezoekers te schieten

0

In het Zuid-Hollandse dorp Alblasserdam liepen zijn zaterdagavond moskeebezoekers bedreigd door een woedende buurtbewoner.

Buurtbewoners klagen al langer over geluidsoverlast door bezoekers van de Turks-Nederlandse Yunus Emre moskee. Moskeebezoekers zouden tot midden in de nacht voor lawaai zorgen. Vooral bewoners van een nieuw appartementencomplex ergerden zich

Toen een buurtbewoner zaterdagavond dreigde binnenkort met een luchtbuks op de moskeebezoekers te gaan schieten, moest de politie ter plaatse komen om de situatie te deëscaleren.

De politie voerde gesprekken met mensen en stond, gehuld in kogelvrije vesten, paraat voor het geval dat het uit de hand zou lopen. Dat gebeurde niet en de politie arresteerde niemand. Wel kondigden enkele moskeebezoekers aangifte te zullen vanwege bedreiging, belediging en discriminatie.

Sinds april mag de moskee elke vrijdag de oproep tot gebed door de luidsprekers laten schallen, tot ongenoegen van sommige buurtbewoners. Ook toen zorgde dat voor spanningen. Buurtbewoners maakten ruzie met moskeegangers, die werden uitgemaakten voor ‘kankerturken’ en ’teringturken’. Ook volgden er bedreigingen: ‘Ik ga jou afmaken’, was er te horen op een geluidsopname.

Trammelant om een stedenband: kan samenwerken met ‘foute’ landen wel?

0

Stedenbanden zijn als vanouds bedoeld om mensen bij elkaar te brengen. Na de Tweede Wereldoorlog werden stedenbanden aangegaan met Duitse steden, ter verzoening en om de handel met Duitsland te bevorderen. En na de Koude Oorlog kwamen er veel stedenbanden met voormalige Oostbloksteden, om democratie te bevorderen. Maar door zorgelijke ontwikkelingen in sommige landen drijven stedenbanden soms ook een wig tussen politieke partijen in de gemeenteraad: want wat te doen met de banden met zulke ‘foute’ landen?

Deze zomer verbrak Arnhem de stedenband met het Chinese Wuhan. En in Rotterdam pleit GroenLinks ervoor om de stedenband met Shanghai te verbreken. Reden: de onderdrukking van de islamitische Oeigoeren door de Chinese overheid.

‘Er zijn geen enkele economische of sociale argumenten om de stedenband aan te houden met een stad uit een land dat de inhumane situatie van de Oeigoeren in stand houdt’, stelt fractievoorzitter Stephan Leewis in – nog onbeantwoorde – vragen aan het stadsbestuur.

‘Als je een stedenband aangaat met een andere stad, moet dit wel in lijn zijn met de waarden die je als stad hebt’, zegt Leewis tegen de Kanttekening. Hij ziet de situatie in China steeds meer verslechteren. ‘Denk aan de situatie in Hong Kong, waar de democratische beweging is neergeslagen. Maar wat de Oeigoeren overkomt, is voor ons de druppel. De Tweede Kamer heeft eerder dit jaar gezegd dat wat de Oeigoeren overkomt als genocide kan worden omschreven. Het is voor ons zonneklaar dat we daarom de stedenband moeten verbreken. We hebben een naam hoog te houden als grote havenstad, ook internationaal.’

GroenLinks sluit ook het verbreken van de stedenband met Sint-Petersburg in de toekomst niet uit, zegt Leewis. ‘We maken ons als GroenLinks ook ernstige zorgen over de mensenrechtensituatie in het Rusland van Vladimir Poetin. Net als in China verslechtert ook daar de mensenrechtensituatie.’

‘Ja maar, spreken jullie je ook wel uit over land X?’

Ook in Amsterdam is er trammelant om een stedenband, met het Israëlische Tel Aviv. Onlangs stelden Denk en BIJ1 Amsterdam voor om deze informele band – een formele band wilde de linkse meerderheid niet – te verbreken, omdat Israël zich volgens Human Rights Watch schuldig maakt aan ‘apartheid’ jegens de Palestijnen. Maar in reactie op vragen van Denk antwoordde het college de samenwerking niet te willen opzeggen, omdat de samenwerking niet zou bijdragen aan mensenrechtenschendingen in dat land.

Maar dat klopt niet, laat de BIJ1-fractie in de Amsterdamse gemeenteraad aan de Kanttekening weten. Amsterdam werkt in Tel Aviv niet alleen samen met mensenrechtenorganisaties maar ook met de gemeente zelf, ‘waarbij vertegenwoordigers expliciet aangeven dat zij juist géén afstand willen nemen van het nationale beleid’, aldus een BIJ1-woordvoerder. Daarnaast bekritiseert BIJ1 de samenwerking met technologische startups die veelal gespecialiseerd zijn op het gebied van smart mobility. ‘Hiervan is algemeen bekend dat deze één ding gemeen hebben: hun oorsprong in het Israëlische leger.’

BIJ1 is kritischer over de samenwerking met Tel Aviv dan over de Amsterdamse samenwerking met 25 andere niet-Israëlische steden, omdat Nederland nauwer verbonden is met Israël. Denk aan militaire samenwerking, aan Joodse Nederlanders die zich in de -internationaalrechtelijk illegale – nederzettingen vestigen, aan Nederlandse bejaardenhuizen in Israël en aan door Nederlandse gefinancierde aangeplante bossen bovenop vernietigde Palestijnse dorpen. ‘Van dit alles is natuurlijk op geen enkele manier sprake in de landen die genoemd worden in het rijtje ‘ja maar, spreken jullie je ook wel uit over land X?’.’

Hongarije, homo’s en een boze ambassadeur

De controverse blijft niet bij stedenbanden met Chinese of Israëlische steden. De lokale partij Stem van Krimpen wil de stedenband van Krimpen aan de IJssel met het Hongaarse Kiskörös ter sprake brengen, omdat Hongarije onder Viktor Orbán steeds autoritairder en steeds meer anti-LHBT wordt. In Kampen pleit de PvdA om diezelfde redenen voor het verbreken van de stedenband met het Hongaarse Pápa, terwijl GroenLinks een goed gesprek met Pápa wil.

Omdat Krimpen, Kampen en andere Nederlandse gemeenten worstelden met hun stedenband met Hongaarse steden, werd op initiatief van Bert Luijendijk van Stem van Krimpen besloten in gesprek te gaan met de Hongaarse ambassadeur, dat nog moet plaatsvinden. Ambassadeur András Kocsis schreef de Nederlandse gemeenten in juni alvast een brief, waarin hij voor de weg van de confrontatie koos.

‘Alwéér is er een goed georganiseerde hysterie rond Hongarije’, aldus Koscis, omdat het land ingaat tegen de ‘liberale mainstream’. De ambassadeur hekelt ‘de linkse campagne tegen Hongarije’, gericht tegen een wet die het ‘promoten’ van homoseksualiteit en geslachtsverandering aan minderjarigen verbiedt. De Hongaarse regering gelooft dat kinderen nog beschermd moeten worden en dat bepaalde onderwerpen op een ‘passende leeftijd’ geïntroduceerd behoren te worden. Volgens Koscis is de wet gericht tegen pedofielen.

De Werkgroep Kampen-Pápa, die voor Kampen de relaties met de Hongaarse stad onderhoudt, reageerde kritisch op de brief van de ambassadeur. ‘Waar de schoen nog het meeste wringt, is dat in deze wet jonge mensen beneden de achttien jaar niet gezien en gehoord worden. Ook zij hebben recht op bescherming van de overheid wanneer zij een andere seksuele gerichtheid hebben dan de meerderheid van de bevolking. Jongeren ontdekken niet pas wanneer ze achttien jaar zijn dat ze homoseksueel zijn en als homoseksueel willen leven.’

Ook de Kampense GroenLinks-fractievoorzitter Nieke Jansen is kritisch over de brief van de Hongaarse ambassadeur, al is het verbreken van de banden met Pápa voor haar nog geen uitgemaakte zaak. ‘We zijn goede vrienden. Dan sla je niet meteen de deur dicht. Maar als Pápa die wet uitvoert, dan is dat het einde van de stedenband. Wij willen eerst stevig in gesprek met Pápa en zolang dat niets oplevert gaan we niet meer gezamenlijk badmintonnen of muziek maken. Uiteraard zijn ze welkom in Kampen om te ervaren hoe wij in het onderwijs omgaan met LGBTIQIA. Je mag jongeren niet hun eigen zoektocht ontnemen vanwege je eigen moraal.’

‘Als de ambassadeur van een land op het matje wordt geroepen, dan vindt Buitenlandse Zaken daar wel iets van’

In Krimpen aan de IJssel nam het college stelling voor het behoud van de stedenband met Kiskörös. ‘Dat komt omdat de SGP de grootste partij is in de Krimpense coalitie, en de SGP steunt het beleid van Orbán’, zegt een ontevreden Bert Luijendijk van Stem van Krimpen.  ‘In Krimpen heeft de SGP veel invloed. In onze gemeente woont ook dominee Anthonie Kort, die vanwege zijn ongezouten uitspraken over homoseksualiteit voor de rechter moet verschijnen. Hij en zijn medestanders zijn niet voor rede vatbaar.’

De Krimpense SGP-fractievoorzitter Arrèn van Tienhoven denkt hier anders over. De SGP zou bijvoorbeeld ook voor het behoud van de stedenband zijn als Hongarije nog steeds communistisch zou zijn, zegt Van Tienhoven. ‘Als we, net als Stem van Krimpen, alleen willen samenwerken met gelijkgestemden is dat ronduit een beangstigend toekomstbeeld. Democratie is opkomen voor de minderheid en niet pushen van eigen idealen en (wens)beelden.’

Daarbij moet je een stedenband van meer dan 25 jaar oud niet zomaar verbreken, vindt hij. ‘Het is juist een mooi ‘vehikel’ om met elkaar in gesprek te gaan over ontwikkelingen die je ziet, hoort, leest en waarover je zorgen hebt. Wij kunnen dat doen, maar zij net zo.’ Als voorbeeld noemt Van Tienhoven de toenemende polarisatie in Krimpen, die geleid heeft tot bedreigingen, vernieling, demonstratie en aangifte tegen dominee De Kort.

Het opzeggen van een stedenband is vooral symboolpolitiek, beaamt Marcel Boogers, hoogleraar Innovatie en Regionaal Bestuur aan de Universiteit Twente en onderzoeker bij Necker van Naem. Hij vraagt zich af wat het nut hiervan is, ‘want via zachte diplomatie, via de informele weg, kun je misschien alsnog de democratie en de mensenrechten in zo’n land bevorderen.’

Boogers vindt het ook vreemd dat Nederlandse gemeenten met de Hongaarse ambassadeur in gesprek zullen gaan. ‘Wat een Nederlandse gemeente beter niet kan doen is een buitenlands beleid proberen te voeren’, zegt hij. ‘Het ministerie van Buitenlandse Zaken wordt niet zenuwachtig als een Nederlandse gemeente besluit de stedenband met een stad in het buitenland stop te zeggen. Maar als de ambassadeur van een land op het matje wordt geroepen, dan vindt Buitenlandse Zaken daar wel iets van.’


Nederlandse gemeenten gaan nauwelijks nog nieuwe stedenbanden aan, zegt Jarik Stollenga van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. ‘Informele netwerken en samenwerking tussen steden op projectmatige basis hebben de toekomst. Nederlandse gemeenten gingen de lokale democratie in Oost-Europa ondersteunen vlak na de val van het IJzeren Gordijn, maar zulke projecten worden tegenwoordig door Buitenlandse Zaken en door Europa gefinancierd.’

Dat informele banden belangrijker worden, laat ook het voorbeeld van Amsterdam zien. Het merendeel uit 26 getekende stedenbanden is verlopen, maar gaat soms informeel door zoals met Parijs en Seoul, schrijft de Gemeente Amsterdam aan de Kanttekening. Amsterdam gaat daarnaast samenwerking met andere steden aan in zogenoemde stedennetwerken. ‘Die worden steeds belangrijker’, aldus de Gemeente.

Stollenga stelt dat stedenbanden vooral oprecht moeten zijn. ‘Voor mijn werk ben ik in Ramallah geweest, dat net als Tel Aviv een stedenband heeft met Amsterdam. Maar Ramallah was een moetje, omdat Amsterdam van de gemeenteraad niet alleen een stedenband met Tel Aviv mocht aangaan. Dat voelden ze in Ramallah heel goed aan.’ De gemeente Amsterdam stelt dat de samenwerking juist uitstekend verloopt. ‘We hebben Ramallah onder andere geadviseerd over city marketing’, aldus een woordvoerder.

‘Taliban jagen op gehandicaptenactivisten’

0

Gehandicaptenactivisten in Afghanistan vrezen voor hun leven sinds de Taliban het land hebben overgenomen.

De Taliban hebben een granaat in de tuin van een gehandicaptenactivist gegooid, meldt het Amerikaanse online medium the Nation. Omdat diens organisatie Amerikaanse subsidies heeft gekregen, zouden de Taliban denken dat hij en zijn medeactivisten spionnen zijn.

Volgens Isabel Hodge, uitvoerend directeur van een internationale gehandicaptenorganisatie, lopen minstens vijftig Afghaanse gehandicaptenactivisten gevaar. Door hun banden met de Verenigde Staten hebben deze activisten nu een probleem.

Vanwege ruim veertig jaar oorlog kent Afghanistan veel gehandicapten. Het is een kwetsbare groep waar Amerika onvoldoende rekening mee hield toen het op de luchthaven van Kabul besloot wie mee mocht met de evacuatie en wie niet, aldus Hodge.

Geen van de vijftig gehandicaptenactivisten die Hodge voor het ministerie van Buitenlandse Zaken had geïdentificeerd, werd geëvacueerd.

Hodgde vreest ook voor de sociaaleconomische perspectieven van gehandicapten in Afghanistan. Onder president Ashraf Ghani kregen ze een maandelijkse uitkering, die ze onder de Taliban mogelijk kwijtraken.

Kashmir totaal van buitenwereld afgesloten na dood separatistenleider

0

De Indiase autoriteiten hebben Kashmir weer totaal afgesloten, om mogelijke onlusten te voorkomen rond de begrafenis gisteren van separatistenleider Syed Ali Shah Geelani, die woensdag op 92-jarige leeftijd is overleden.

Zijn familieleden hebben Geelani (foto) niet eens fatsoenlijk islamitisch kunnen begraven, vertellen ze aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. ‘We hebben verteld dat we hem om tien uur zullen begraven, zodat onze familieleden die in afgelegen gebieden wonen, aanwezig kunnen zijn. Maar ze namen het lichaam om drie uur ’s nachts met geweld mee, en lieten niemand van ons deelnemen aan de laatste gebeden. Ze kregen zelfs ruzie met de vrouwen in de familie die zich verzetten tegen het afpakken van zijn lichaam.’

De familie van Geelani wilde de activist begraven op het belangrijkste martelarenkerkhof in de stad Sringagar, maar de politie greep in en begroef hem op een andere plek.

Geelani gaf jarenlang leiding aan een overkoepelende alliantie van afscheidingsbewegingen, bekend als de Hurriyat-conferentie, die door middel van burgerlijke ongehoorzaamheid protesteerde tegen de Indiase bezetting van Kashmir.

De Hurriyat-conferentie viel uiteen in 2003. Geelani wilde in tegenstelling tot gematigde activisten onder geen beding de dialoog aangaan met India. Hij pleitte voor een fusie van het Indiase deel van Kashmir met Pakistan. Vanwege het organiseren van enkele anti-Indiaprotesten werd Geelani al tien jaar onder huisarrest gehouden.

Na de dood van Geelani afgelopen woensdag bewaakten Indiase troepen Sringagar, om mogelijke protesten de kop in te drukken. Ook besloten de Indiase autoriteiten om alle internetverbindingen en mobiele netwerken in de Kashmir-vallei te verbreken. Dit deden de Indiase autoriteiten ook in augustus 2019, toen de Indiase premier Narendra Modi besloot om de speciale status van Kashmir in te trekken.

De Taliban zijn solidair met hun broeders en zusters in Kashmir, maar steunen geen gewapende strijd tegen de Indiase autoriteiten, zei Suhail Shaheen, de woordvoerder van de Taliban, gisteren.