13.7 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 603

Joden: ‘Kom je aan onze islamitische medemens, dan kom je aan ons’

0

De Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam betuigt in een brief solidariteit aan de moskeeën in Nederland.

Meerdere moskeeën zijn onlangs bedreigd. Zo kregen moskeeën door het hele land een dreigbrief verstopt in een luier, vergezeld van een afgescheurde Korantekst en een kopie van een Mohammed-cartoon. Bij een Goudse moskee in aanbouw werd zelfs brand gesticht.

‘Wij zijn er om jullie te steunen en te troosten in een periode waarin moslimhaat onaanvaardbare proporties aanneemt’, schrijft de Liberaal Joodse Gemeente. ‘Kom je aan onze islamitische medemensen, dan kom je aan ons.’

In de brief worden de bedreigingen aan het adres van moskeeën ‘een dieptepunt in de onverdraagzaamheid in ons land’ genoemd. ‘Leuzen die wij nog kennen uit een gitzwart verleden worden uit de kast gehaald om in plaats van Joden dit keer Moslims te bedreigen.’

De Liberaal Joodse gemeente wil zich samen met moskeeën inspannen om ‘het dreigende islamofobe klimaat te stoppen en het tij te keren’. De gemeente vindt het van groot belang ‘elkaar te steunen wanneer onze democratische waarden onder druk staan’.

Gemeentevoorzitter Chantal Suissa is ook verbonden aan de nieuwe interreligieuze groep Yalla!, een platform van joden en moslims.

Baudet zaait twijfel over bestaan dinosauriërs

0

Thierry Baudet zet niet alleen vraagtekens bij de ernst van de coronapandemie en klimaatverandering door de mens, maar zaait nu ook twijfel over het bestaan van dinosauriërs.

‘Ja, sommigen geloven dat er daadwerkelijk *dinosauriërs* hebben bestaan. Ooit. Enfin. Who knows…’, twittert de Forum voor Democratie-voorman.

In de reacties blijkt Baudet niet alleen te staan. ‘Is het verhaal niet beetje anders dan ons geleerd is misschien? Je leeft in een gecreëerde “waarheid”‘, zegt een gebruiker.

‘Het fijne is mij nog onduidelijk maar het verhaal van de dinosauriërs door de schoolboeken is compleet verdraaid!’, reageert een ander.

Baudets tweet leidt op Twitter ook tot hilariteit onder tegenstanders van FvD. ‘Don’t do drugs kids’ zegt een twitteraar, die suggereert dat Baudet onder invloed was toen hij deze tweet schreef.

‘Denk eens na als jij de duivel was en je wilde christenen *van jongs af aan* afleiden van de Schepper en de bijbel wat zou jij dan doen? Eerlijk, als jij het brein zou hebben, zou je grote neppe dino skeletten in de aarde stoppen’, twittert theoloog Alain Verheij. Hij refereert aan de fundamentalistisch-christelijke theorie dat de Bijbel van kaft tot kaft historisch betrouwbaar is en de evolutietheorie een leugen.

‘Het is moeilijk voor te stellen, maar ooit profileerde deze man zich als hoeder van het Verlichtingserfgoed. Inmiddels staat hij daar vele malen verder vanaf dan D66 van haar oorspronkelijke vernieuwingsidealen’, aldus tekstschrijver Steven van der Jagt, die ooit schreef voor de satirische website De Speld.

Journalist Chris Klomp grapt dat De Speld het twitteraccount van Baudet heeft gehackt. ‘Oké @DeSpeld , geef Thierry zijn account terug. Dit is té doorzichtig’, schrijft hij.

Wel gelooft Baudet in ufo’s.

Klimaatmigratie: realiteit of doemdenken?

0

In de ogen van veel politici komen er twee grote bedreigingen op ons af: klimaatverandering en migratie. Wat ligt meer voor de hand dan die twee aan elkaar te koppelen en te voorspellen dat de westerse wereld in de komende decennia zal worden ‘overspoeld’ door arme sloebers uit ontwikkelingslanden, op drift geraakt door zeespiegelstijging, ontbossing, orkanen, droogte en andere ongemakken? Sommige rapporten, ook van de Verenigde Naties, houden het voor mogelijk dat we tussen nu en 2050 één miljard ‘klimaatvluchtelingen’ zullen moeten opvangen: één op elke acht wereldburgers.

Overal op aarde zal de stijgende zeespiegel in de komende decennia laaggelegen, vaak dichtbevolkte kustgebieden en rivierdelta’s bedreigen. Denk aan de Gangesdelta in Bangladesh, de Nijldelta in Egypte of aan steden als Jakarta, Bangkok of Miami. Met eigen ogen heb ik een paar jaar terug bij onderzoek naar klimaatmigratie in de Vietnamese Mekongdelta gezien hoe kustbewoners hun half weggespoelde woningen hadden verlaten en enkele tientallen meters verderop een nieuwe woning bouwden die – zeker weten – binnen tien jaar ook weer zal zijn weggespoeld.

Droogte en verwoestijning, maar ook ontbossing ten behoeve van steeds grootschaliger landbouw zullen in veel ontwikkelingslanden leiden tot minder werkgelegenheid op het platteland. Dat stimuleert de trek naar vaak toch al overbevolkte steden en vandaar weer naar het rijke westen, zo luidt de verwachting.

Is dit realiteit of is het doemdenken? Ik ben absoluut geen klimaatscepticus en maak me wel degelijk grote zorgen over de snelle opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan. Toch verwacht ik niet de angstaanjagend grote aantallen klimaatmigranten die sommigen voorspellen.

De opwarming van de aarde leidt zonder twijfel tot veranderingen in het leefmilieu van mensen, maar zulke veranderingen zijn niet nieuw. Droogte, ontbossing, erosie en vervuiling hebben, evenals natuurrampen, mensen altijd al gedwongen naar elders te trekken om daar een nieuw leven op te bouwen. Het is in de praktijk niet goed mogelijk de gevolgen van klimaatverandering te isoleren van veranderende economische – en ook politieke – omstandigheden die mensen al van oudsher aanzetten tot migratie.

Ik ben absoluut geen klimaatscepticus. Toch verwacht ik niet de angstaanjagend grote aantallen klimaatmigranten die sommigen voorspellen

Bovendien blijkt uit onderzoek dat migratie als direct gevolg van veranderingen in het leefmilieu meestal over vrij korte afstand plaatsvindt, en vaak tijdelijk is. Dat is vooral zo bij plotselinge gebeurtenissen, zoals een orkaan, een overstroming of een tsunami. Zodra het kan, keert bijna iedereen weer terug. Geleidelijke veranderingen van de leefomgeving daarentegen, zoals verzilting, erosie of verdroging leiden veelal tot meer permanente migratie en ook tot migratie over een grotere afstand, soms internationaal.

Die laatste vormen van migratie zijn in het algemeen echter selectiever dan de eerste. Vooral de beter geschoolde, jonge mannen trekken weg en vinden werk elders. Een deel van het geld dat zij daarmee verdienen sturen zij naar huis en dat wordt daar gebruikt om de weerbaarheid van de lokale economie te vergroten. In Vietnam hoorden we dat zulke geldovermakingen werden gebruikt om dijken te bouwen als bescherming tegen nieuwe overstromingen. Bij onderzoek in Marokko, waarbij ik eerder was betrokken, bleek dat mensen die uit het droge zuiden naar Casablanca waren getrokken, investeerden in waterpompen in hun herkomstregio. Het daarmee bevloeide land zorgde voor veel hogere landbouwopbrengsten, meer welvaart en vermindering van de noodzaak tot vertrekken.

Mensen kunnen zich klaarblijkelijk op allerlei manieren aanpassen aan nieuwe situaties. Zulke aanpassingen betekenen vaak een verbetering, ook voor de achterblijvers. Natuurlijk leiden veranderingen in het leefmilieu niet altijd tot verbetering. En natuurlijk wil ik klimaatverandering als thema zeker niet bagatelliseren. Maar we moeten ook weer niet voetstoots aannemen dat iedereen die waar ook ter wereld de gevolgen daarvan aan den lijve ondervindt meteen zijn biezen zal pakken en naar onze streken zal vertrekken.

Turkse schrijver Ahmet Altan na ruim vier jaar vrijgelaten

0

De Turkse schrijver en journalist Ahmet Altan is vandaag vrijgelaten. Dit twittert zijn advocaat Figen Calikusu. Het besluit om Altan vrij te laten kwam vlak nadat de hoogste rechtbank van het land zijn vonnis had vernietigd.

Het besluit volgde een dag nadat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) had gezegd dat Altans rechten waren geschonden door zijn meer dan vier lange opsluiting, bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera.

De 71-jarige Altan zat sinds september 2016 in een gevangenis in Istanbul. Hij zou betrokken zijn bij de mislukte staatsgreep van 15 juli 2016. Altan werd gearresteerd omdat hij tijdens een tv-programma subliminale boodschappen zou hebben verspreid over de couppoging. De schrijver ontkende deze beschuldigingen, die volgens hem en zijn advocaat politiek gemotiveerd waren.

In 2018 werd Altan veroordeeld tot levenslange gevangenisstraf zonder voorwaardelijke vrijlating wegens een vermeende poging om de grondwettelijke orde omver te werpen. Dit vonnis werd vervolgens  vernietigd door het Hof van Cassatie, het hoogste hof van beroep. Altan werd vervolgens echter opnieuw berecht en veroordeeld tot meer dan tien jaar gevangenisstraf voor het helpen van ‘een terroristische organisatie’.

In 2019 werd hij kort vrijgelaten omdat hij zijn tijd had uitgezeten, maar vlak daarna weer gearresteerd nadat de openbare aanklager bezwaar had gemaakt.

Altan werd vandaag opnieuw vrijgelaten nadat het Hof van Cassatie het tweede vonnis had vernietigd, aldus zijn advocaat Figen Calikusu. ‘Dit is een gerechtelijke vervolging die langer dan vier jaar en zeven maanden heeft geduurd. Ahmet Altan werd vastgehouden met een volledig leeg dossier,’ zei ze.

In een andere tweet staat Calikusu op de foto met een vrijgelaten Ahmet Altan. ‘Ik verwelkomde net Ahmet Altan’, schijft ze. ‘Eerste stap naar de vrijheid…’

Het EHRM oordeelde dat Altans recht op vrijheid en veiligheid was geschonden, omdat hij zonder redelijke verdenking in staat van beschuldiging was gesteld. De rechtbank beval Turkije om hem vrij te laten en hem 16.000 euro schadevergoeding te betalen, vanwege het schenden van zijn recht op vrije meningsuiting.

De zaak tegen Altan wordt door velen als symbool gezien voor de hardhandige wijze waarop president Erdogan na de mislukte coup optrad tegen dissidenten.

België: man moet cel in na racistische berichten aan zwarte weervrouw

0

Zes maanden cel, waarvan vijftien dagen effectief, voor het aanzetten tot haat en geweld. Dat is de straf voor een man uit België die de zwarte weervrouw Cécile Djunga (foto) racistische berichten heeft gestuurd. Djunga werkt voor de Waalse publieke omroep.

In 2018 werd er een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de man. Aanleiding was een video die weervrouw Djunga op Facebook had gepost, waarin ze vertelde dat ze sinds ze op televisie was regelmatig racistisch werd beledigd.

De Belgische politie slaagde erin om de man te vinden die deze racistische beledigingen had gestuurd en haar bovendien dood had gewenst.

Volgens de Brusselse rechtbank waren het zeer ernstige feiten. Dat de verdachte niet wilde snappen dat zijn gedrag laakbaar was werd ook niet op prijs gesteld.

De man verscheen niet in de rechtbank toen de rechter zijn uitspraak deed. Hij moet bovenop zijn celstraf ook een geldboete van 1.600 euro betalen, plus een schadevergoeding aan Cécile Djunga en het Interfederaal Gelijkekansencentrum.

Excuses drinkwatermerk aan vastende moslims na ‘provocerende’ tweet

0

Gisteren maakte het Franse drinkwatermerk Evian excuses voor deze tweet: ‘Retweet dit als je vandaag al één liter hebt gedronken’. 

De tweet werd als provocerend gezien door veel islamitische twitteraars, omdat gisteren de ramadan is begonnen. Moslims mogen dan geen water drinken.

In reactie op de ophef bood Evian excuses aan voor ‘de onhandigheid’ van de gewraakte tweet. De opmerking was niet als provocatief bedoeld, aldus het merk.

Seculiere Franse twitteraars waren hier weer boos over, omdat Evian zou toegeven aan boze moslims.

Na de onthoofding van geschiedenisleraar Samuel Paty, die leerlingen een Mohammed-cartoon liet zien, ligt de islam in Frankrijk in de frontlinie van het debat. Het Collectief Tegen Islamofobie in Frankrijk is er nu verboden en de senaat stelde voor om de hijab voor minderjarigen in openbare ruimtes te beperken. Tegenstanders, de Turkse president Erdogan voorop, beschuldigen Frankrijk van ‘islamofobie’.

Duitsland: Merkels partij wil hardere aanpak ‘politieke islam’

0

Duitsland moet feller optreden tegen de ‘politieke islam’. Dat vindt de Duitse christendemocratische regeringspartij CDU/CSU van bondskanselier Angela Merkel, melden Duitse media.

CDU/CSU zal vanaf nu een heldere positie innemen ten aanzien van de bestrijding van het politieke islamisme, stelt parlementslid Christoph de Vries. ‘Geen verdraagzaamheid voor onverdraagzaamheid. (…) Er kan geen religieuze korting op onze kernwaarden zijn.’

Zo bepleit de partij voor een einde aan overheidssamenwerking met islamitische organisaties die worden gemonitord door de Duitse inlichtingendienst.

Zulke nieuwe maatregelen gevolgen zouden hebben voor de grote Duitse moslimkoepelorganisaties, de Centrale Raad van Moslims en de Islamitische Raad. Enkele van hun grotere leden door binnenlandse inlichtingendiensten geobserveerd.

Een van die leden is de Turks-Islamitische Unie voor Culturele en Sociale Samenwerking (ATIB), die gelieerd is aan de extreemrechtse Turkse Grijze Wolven-beweging. Deze beweging is uit op het ‘systematisch kleineren van andere etnische of religieuze groepen, met name Koerden en Joden’, aldus de Duitse inlichtingendienst.

ATIB is een van de oprichtende organisaties van de Centrale Raad van Moslims in Duitsland. Een ATIB-lid is er zelfs vicevoorzitter van de Raad.

Een belangrijk onderdeel van het CDU/CSU-voorstel is verder onderzoek naar islamisme in Duitsland en de Europese Unie en het openbaren van buitenlandse geldstromen naar moskeeverenigingen.

Deze laatste eis klinkt ook in Nederland vanuit een meerderheid van het parlement. Het demissionaire kabinet Rutte-III geeft aan dat dit lastig te regelen is. Dit geldt al helemaal voor een verbod op geldstromen uit ‘onvrije landen’ aan moskeeën, aldus het kabinet.

Turkije veroordeelt ramadan-tweet Wilders: ‘Onaanvaardbaar’

0

Turkije heeft woedend gereageerd op een recente ramadan-tweet van Geert Wilders.

De PVV-leider deelde eergisteren op Twitter een filmpje met als bijschrift: ‘Ramadan: niet onze cultuur, niet onze geschiedenis, niet onze toekomst. Stop islamisering. De islam hoort niet bij Nederland.’

Het filmpje van Geert Wilders heeft in Turkse regeringskringen tot grote verontwaardiging geleid. Wilders geeft hiermee blijk van zijn ‘racistische en fascistische’ aard, aldus woordvoerders van de AKP en president Erdogan in een reactie.

Ali Erbas, hoofd van staatskerk Diyanet, veroordeelt de opmerkingen van Wilders als ‘onaanvaardbaar’. ‘Ik nodig de internationale gemeenschap uit tot een bewuste strijd tegen de racistische mentaliteit die aanzet tot islamofobie en gericht is tegen sociale vrede,’ zei de islamitische geestelijke volgens het Turkse staatspersbureau Anadolu.

Afgelopen oktober haalde Wilders zich ook al de woede van Turkije op de hals, toen de PVV-leider een cartoon deelde van Erdogan met een bom als muts en een brandende lont. Dit was een verwijzing naar de controversiële Deense Mohammed-cartoon. Onder de cartoon stond ‘terrorist’. Erdogan deed hierna aangifte tegen Wilders.

Er bestaan soms toch hogere waarden dan de waarheid

0

Afwijken van de waarheid is echt niet iets van alleen maar een minister-president. De Thora, de Bijbel, kent een prachtig voorbeeld van waar zelfs de Allerhoogste ervoor kiest om van de feiten af te wijken om daarmee een hoger belang te dienen.

Aartsvader Abraham, of Ibrahim als u dat prefereert, – het verhaal staat immers ook in de Koran – ontvangt bezoek van een engel met een bijzondere boodschap: ‘Volgend jaar krijgt jouw vrouw Sara een zoon’.

Sara die net als Abraham al op hoge leeftijd is, luistert uit de verte wat de engel te vertellen heeft, lacht en zegt tegen zichzelf. ‘Ik een zoon? Mijn man is al zo oud’.

G’d spreekt Abraham op deze woorden van zijn vrouw aan en vraagt: ‘Waarom lacht Sara en zegt zij dat zij te oud is om te baren?’

Zo staat het letterlijk in de tekst. Sara vraagt zich bij het horen van de boodschap af hoe haar man haar nog een kind kan schenken. Maar de Eeuwige verdraait Sara’s woorden en ‘citeert’ haar: ‘Ben ík zelf niet te oud om nog een kind te krijgen?’

De Eeuwige maakt er iets moois van, door te zeggen dat Sara het heeft over haar eigen ouderdom, over zichzelf en niet over de ouderdom van Abraham. Het overbrengen van de letterlijke woorden van Sara zou alleen maar frictie geven tussen de twee huwelijkspartners op leeftijd. ‘Kom nou, wie is te oud om kinderen te krijgen. Jij of ik?’

G’d kiest er ter wille van de vrede voor om dan toch maar Sara’s woorden iets te verdraaien. In een goed huwelijk stookt Hij niet. Zelfs ten koste van de waarheid.

Ook voor de Eeuwige is de waarheid een hoogstaand goed. Maar: er bestaan soms toch hogere waarden dan sec de waarheid.

In een goed huwelijk stookt Hij niet. Zelfs ten koste van de waarheid

Deze bovenstaande passage uit onze Joodse bronnen vormt de basis voor het toepassen van de wetgeving daar waar het om het begrip ‘waarheid’ en om ‘feiten’ gaat. Er bestaan situaties waarbij het verdraaien van de waarheid boven de waarheid zelf gaat. Of een andere keer wordt gekozen voor het verhullen of zelfs het verzwijgen van de waarheid.

In de Joodse jurisprudentie van zo’n tweehonderd jaar geleden komt een zaak voor van een ingewikkelde gezinskwestie. Door overspel van een van de huwelijkspartners ontstond in een gezin een situatie die het noodzakelijk maakte de familieleden te informeren over de verschrikkelijke dingen die zich hebben voorgedaan:

‘Toch’, concluderen de Schriftgeleerden, ‘zal de schaamte en morele schade voor de familieleden, onder wie de kinderen, zo groot zijn, dat het maar beter is om de zwijgplicht te bewaren. Gewoon niets vertellen’. De waarheid wordt verhuld.

De Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter Bevordering van de Geneeskunst, de beroepsgroep van medici, heeft haar leden een aantal jaren geleden het volgende voorbeeld voorgelegd:

Een huisarts hoort dat een patiënt veel kritiek heeft op de samenleving. De man is ervan overtuigd dat hij ‘in actie moet komen’ als niemand anders iets doet, zo vertrouwt hij zijn arts toe. Bij een huisbezoek bij de man ziet de dokter boeken en spullen die er op wijzen dat de jongen best eens tot een terroristische daad over zou kunnen gaan. De arts twijfelt of hij de politie zal inschakelen.

Dit voorbeeld geeft aanleiding tot discussie. Zal de patiënt de arts nog wel in vertrouwen durven nemen als de zwijgplicht niet langer absoluut is?

En dan is er nog die casus van de dokter die zich afvraagt of het vertellen van de waarheid over het ziekteverloop aan een ernstig zieke patiënt niet nog meer schade aanricht dan wanneer de situatie, tegen de waarheid in, toch nog wat positiever wordt geschetst.

Of vergelijkbare zwaarwegende argumenten om zo met onwaarheden om te gaan van toepassing waren tijdens de recente debatten op het Binnenhof? Daarover buigen de Kamerleden zich nu. Feit is wel dat er toch echt iets hogers kan zijn dan de waarheid zelf.

Aramese christenen in Nederland op de bres voor monnik in Turkse cel

0

Nederlandse en Europese parlementariërs moeten zich uitspreken tegen de veroordeling van een Syrisch-orthodoxe kloosterpriester. Daartoe roept de Syrisch-orthodoxe christelijke beweging in Nederland op.

Het gaat om de monnik Sefer Aho Bilecen, die leiding geeft aan een klooster in het zuidoosten van Turkije. Hij kreeg 25 maanden celstraf voor het geven van eten aan twee personen die bij de kloosterpoort hadden aangeklopt.

Volgens de rechter waren dit PKK-strijders en hielp de monnik daarmee terroristen. De geestelijke ontkende niet dat hij beide strijders te eten en te drinken heeft gegeven, maar benadrukte dat dit zijn plicht als christen en als kloosterling was.

De PPK is een separatistische Koerdische organisatie die in het zuidoosten van Turkije strijd tegen het Turkse gezag. De organisatie heeft ook terreuraanslagen gepleegd en staat in Turkije, de EU en de Verenigde Staten op de terreurlijst.

‘De steeds kleiner wordende Aramese gemeenschap probeert daar in vrede met haar buren te leven, maar belandt herhaaldelijk in deze regio onbedoeld in een conflict tussen de hamer en het aambeeld van de strijdende partijen, waarin de neutrale positie die Arameeërs verkiezen, wordt gezien als verraad en collaboratie’, aldus de Aramese Beweging voor Mensenrechten en de Aramese Federatie.

‘ Beide partijen – veelal Koerdische milities en het regeringsleger – hebben er belang bij dat de Aramese gemeenschap uit deze regio verdwijnt, zodat de door hen verlaten dorpen en steden overgenomen kunnen worden. Hierbij gaat het vaak ook om strategische belangen van de strijdende partijen.’

In het uiterste zuidoosten van Turkije leven naar schatting nog zo’n drieduizend Aramese christenen. Zij worden voor hun zielzorg ondersteund door een vijftal kloosterkerken, waar in totaal nog geen tien Syrisch-orthodoxe priesters werkzaam zijn.