4.4 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 758

Rel in Frankrijk: journaliste met de dood bedreigd na anti-islamtweet

0

Vorige week bracht journaliste Judith Waintraub (foto) van de Franse krant le Figaro een gesluierde vrouw  in verband met de terroristische aanslagen van 9/11. Behalve dat ze van islamofobie en racisme wordt beschuldigd, wordt de journaliste ook met de dood bedreigd.

Weintraub twitterde ’11 septembre’ boven een tweet met een video, waarin een jonge islamitische studente met een hijab aan BFM TV uitlegt hoe ze dankzij haar Instagram-account haar kookrecepten, eenvoudig, goedkoop en zonder oven, deelt met andere studenten.

Ze werd voor racist en islamofoob uitgemaakt door critici, en ook met de dood bedreigd. Over de inhoud van de tweet ging het vervolgens niet meer. Alleen een minister van Emmanuel Macrons partij La République En Marche! waagde het om kritisch zijn op wat Waintraub zei.

‘Ik blijf de tweet van Judith Waintraub schokkend en schandalig vinden, maar’, voegt hij eraan toe, ‘doodsbedreigingen tegen haar horen niet thuis in onze republiek. Ik veroordeel ze. Laten we samen geweld afwijzen.’

Twee weken geleden begon in Frankrijk het proces tegen de verdachten van de aanslag op Charlie Hebdo van 2015. Het satirische blad besloot om die reden de controversiële Mohammed-cartoons weer te publiceren, die ook opnieuw in Franse kranten verschenen. Deze kranten zijn in Marokko uit de handel gehaald.

Je eigen migratieachtergrond misbruiken om andermans leed te cancelen

1

Het VVD-raadslid Malkis Jajan uit Enschede tweette dit weekend dat racisme voor hem wel meevalt. ‘En ik zie er niet echt doorsnee Nederlands uit’, voegde hij eraan toe, ‘Ik blijf dat herhalen. Want het beeld ontstaat dat iedereen met een ander kleurtje Nederland racistisch vindt. Dat is niet waar. Het is een kleine groep. Die heel hard schreeuwt.’

Goed voor jou Malkis, dacht ik, dat je niet ieder jaar voor Zwarte Piet wordt uitgescholden. O, wacht. Malkis is niet zwart. Dus waar haalt hij het gore lef vandaan om het racisme tegen zwarte mensen te bagatelliseren, waarbij hij bovendien schermt met zijn eigen niet-zwarte uiterlijk?

Nou, dat kan ik wel even uitleggen. Want ik zie er met mijn kale kop, bruine ogen en woeste baard wel ‘doorsnee’ uit. Dat is gelogen, maar even tussendoor: waarom zouden alleen blonde, witte en blauwogige Nederlanders het alleenrecht op doorsnee Nederlanderschap hebben? Het Nederlanderschap is van ons allemaal. En ik vind dat Nederland tot in de haarvaatjes racistisch is. Maar om daarachter te komen moet je wel enige empathie hebben met mensen die lijden onder racisme. Zoals Turken ook moeten luisteren naar minderheden uit Turkije, dus Koerden, alevieten, Armeniërs en niet te vergeten de Suryoye-gemeenschap, waar Jajan overigens zelf ook toe behoort.

Ding dong! Nu heb ik Jajan waar ik hem hebben wil. Zijn christelijke roots in combinatie met zijn ‘allochtonische uiterlijk’, waar hij zelf naar refereerde en daarmee conformistisch witte normen bevestigt: dat Nederland geen racistisch land is, geen vluchtelingen moet opnemen en nog meer bla bla bla.

Waarom zouden alleen blonde, witte en blauwogige Nederlanders het alleenrecht op doorsnee Nederlanderschap hebben?

Je ziet het namelijk vaker: ex-vluchtelingen of andere dankbare allochtonen die hun historische leed meetorsen en afgeven op mensen die hier over racisme en discriminatie klagen. Al helemaal als die klagers tot de dadergroep behoren uit het land van herkomst. Zo weet Jajan in nog een tweet te vermelden dat Denk hypocriet en vals is. ‘Mijn opa vertelde mij verhalen over de genocide in Turkije’ meldt hij.

Dat de Turkse Denk’ers hypocriet en vals zijn, staat als een paal boven water. Maar op hypocrisie heeft Denk geen monopolie in Nederland. De VVD kan er ook wat van. Of de PvdA. En als je alleen maar vanwege een persoonlijk racismeloos leven het leed van andere mensen probeert te cancelen, tja, dan heb je de hele zomer met Black Lives Matter-demonstraties gemist waar duizenden mensen op straat gingen. Over valsheid gesproken.

Maar er is meer. Sorry dat ik het zeg, en met alle respect, maar je bent echt tuig van de richel als je ook de meest kwetsbare mensen op aarde een menselijk leven ontzegt en daarbij je eigen vluchtelingenachtergrond gebruikt. ‘Ik ben een kind van vluchtelingen. Maar we kunnen niet de hele wereld opvangen’, zei Jajan een week geleden.

Die 500 mensen uit Lesbos zijn niet de hele wereld. De EU kan met meer dan 450 miljoen inwoners makkelijk dat hele eiland opnemen. Het is al zo vaak gezegd: Turkije vangt alleen al meer dan 4 miljoen mensen op. Dus wat belet de VVD om nog meer vluchtelingen op te vangen?

Of is het misschien toch hun islamitische achtergrond, waar je bang voor bent? Als dat het namelijk is, dus dat je je eigen historische leed misbruikt en daarbij de poorten van menselijkheid gesloten houdt voor de ander, dan heb je niks geleerd van het verleden.

Er is geen ruimte voor de woede van een zwarte man

0

Rapper Akwasi liet zijn emoties de vrije loop, die ene dag op de Dam. En kennelijk ook tien jaar geleden.

Dit zijn emoties die gepaard gaan met racisme. Racisme dat je jouw menswaardigheid ontneemt. Jou reduceert tot jouw huidskleur en afkomst. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die met racisme te maken hebben een groter kans lopen op psychosociale problemen. Angststoornissen, slapeloosheid, minderwaardigheidscomplexen.

Trouwens: je hoeft er niet voor naar de VS. Ik heb mezelf jarenlang als minderwaardig en lelijk beschouwd. Omdat ik zwart was met platte neus en dikke lippen. Ik hoef geen medelijden, want ik ben er overheen gegroeid en vind mezelf een prachtige vrouw. Daar gaat het niet om.

En dan laat je je op een dag gaan. Alle remmen los. De zelfopgelegde controle en dwang om keurig en netjes te reageren op zoiets onmenselijks als racisme even laten voor wat het is.

De woorden van Akwasi kan ik hooguit als onverstandig bestempelen. En zelfs dat voelt ongemakkelijk en alsof ik hem een trap na geef. Want hij sprak wel namens mij en mijn kinderen en anderen die op mij lijken.

Maar het is onverstandig, omdat in de rede niet de intenties er toedoen maar de beeldvorming. Daar moet je je gewoon van bewust zijn als je een podium en invloed hebt. Hoe boos je ook bent. Hoe oprecht dat ook is.

En hij had kunnen weten welke heksenjacht opgezet zou worden in een samenleving die liever vasthoudt aan een imaginary friend dan nadenken over hoe we een kinderfeest inclusiever kunnen maken. Een samenleving die praten over racisme gezeur vindt. Die zwarte mannen liever typeert als lui, gevaarlijk en gewelddadig en zwarte vrouwen hooguit als seksueel object kan zien en ons roemen om onze ronde billen.

Wij mogen hier zijn bij de gratie van tolerantie, om te vermaken, niet tot last te zijn, niet terug te praten en al helemaal niet voor onszelf op te komen. Tweederangsburgers, meer niet.

Op die ene bewuste dag koos Akwasi ervoor zich hier niets van aan te trekken en zijn emoties de vrije loop te laten. Hij stond daar en schreeuwde het uit. Ik was daarbij. Met mijn dochter. We hoorden het, we keken elkaar aan en deden onze handen voor onze mond. Allebei dachten we: ‘Dat zeg je toch niet?’ Ik deed mijn vingers in de oren van mijn dochter.

Ik vond het wel welletjes. En ook om haar te laten weten dat ze zelf nooit zo mag praten. Maar ook omdat ik wist dat hij keihard gepakt zou worden om deze uitspraken. Dit was als een rode lap op een stier. Koren op de molen. Jezelf voor de leeuwen gooien. Wat daarna gebeurde, daarvan zijn we allemaal getuige.

Met mijn hart begrijp ik hem. Met mijn hoofd complimenteer ik hem met zijn excuses. Die kwamen echter veel te laat. Mensen zien hem liever in de gevangenis verdwijnen. In tegenstelling tot een politicus die het als politieke agenda heeft om een bevolkingsgroep uit Nederland te laten verdwijnen vanwege hun religie en afkomst. En dat al jarenlang via een positie van macht en invloed nastreeft.

Elke verkiezing weer ben ik als de dood voor de uitslag. Wat als…

Maar dat is minder relevant. Ik ben maar een zwarte vrouw. Om te vermaken en mijn bek te houden.

Trump schept op over band met ‘vreselijke man’ Erdogan in gelekte audio

0

De Amerikaanse journalist Bob Woodward onthulde gisteren een audio-opname waarin Donald Trump in een gesprek met Woodward opschept over zijn goede relaties met ‘slechte en lastige’ leiders als de Turkse president Erdogan.

‘Ik kan het goed vinden met Erdogan, ook al mag dat niet, want iedereen zegt wat voor een vreselijke man het is, maar voor mij komt het goed uit’, zegt Trump in het fragment. ‘Het is grappig, de relaties die ik heb, hoe lastiger en slechter ze zijn, hoe beter ik met ze kan opschieten. Dat zou je me op een dag moeten uitleggen, maar misschien is het niet erg.’

De gerenommeerde journalist Woodward sprak de president verscheidene keren voor zijn Trump-boek Woede, dat vandaag verschijnt.

Nog geen maand geleden prees Trump de autoritaire Turkse president ook. Tijdens de Republikeinse Nationale Conventie sprak Trump over de vrijlating van dominee Andrew Brunson, die twee jaar in de Turkse gevangenis zat vanwege vermeende connecties met de Gülenbeweging. Na een paar gesprekken met Erdogan werd Brunson vrijgelaten. ‘Ik moet zeggen, tegen mijzelf, dat Erdogan erg goed was’, zei Trump hierover.

Voormalig nationaal veiligheidsadviseur John Bolton, die over Donald Trump een kritisch boek schreef, typeerde de verhouding tussen de Amerikaanse en Turkse president als een ‘bromance’.

Klokkenluidster VS: ‘Detentiecentrum haalt baarmoeders migranten weg’

0

In een detentiecentrum voor te deporteren immigranten in de Amerikaanse staat Georgia wordt bij vrouwen ongemerkt hun baarmoeder verwijderd. Dat beweert een klokkenluidster die er heeft gewerkt.

Degene die deze praktijken aan het licht heeft gebracht is verpleegster Dawn Wooten, die drie jaar werkte in het centrum. Zij diende gisteren een klacht in tegen het Irwin County Detention Center, dat door een privébedrijf wordt gerund. 

Ze beschuldigt het centrum van verwaarlozing, slordige omgang met veiligheidsvoorschriften rond het coronavirus en onhygiënische toestanden. Ook vertelt ze dat immigranten die zich uitspreken tegen de barre omstandigheden in een isoleercel worden gegooid. 

Een arts zou zelfs bij veel vrouwen de baarmoeder hebben verwijderd, zonder dat de vrouwen dit wisten. Een vrouwelijke migrant vergelijkt dit met medische experimenten in een concentratiekamp. Het zou vooral gaan om Hispanic vrouwen.

Mensenrechtenadvocaat Azadeh Shahshahani zegt dat het detentiecentrum onmiddellijk moet worden gesloten. Hij zal de getuigenissen gebruiken en in een zaak aan het Amerikaanse Congres en aan de Verenigde Naties voorleggen. Volgens de advocaat is ‘het opleggen van maatregelen om geboorten binnen de groep te voorkomen’ een vorm van genocide.

Dreiging tegen Gargard leidde tot ‘onveilig gevoel en verlies controle’

0

Gisteren begon de rechtszaak tegen 25 mensen die journaliste en columniste Clarice Gargard hebben beledigd en bedreigd omdat ze ageert tegen Zwarte Piet. Gargard legde een verklaring af die is gepubliceerd door het online medium Lilith.

In haar statement zegt Gargard dat racisme en bedreigingen geen mening zijn, maar regelrechte haat: ‘Je mag het met me oneens zijn, me tegenspreken, je tegen me verzetten zelfs en misschien schrijf ik wel over je. Maar racisme en geweld propageren is geen mening, maar regelrechte haat. En haat en discriminatie afkeuren, is niet iets waar we over kunnen discussiëren. Het zou de vanzelfsprekende norm moeten zijn.’

Gargard kreeg dankzij deze dreigementen ‘een gevoel van onveiligheid en verlies van controle’. ‘Ik ben absoluut geen bang persoon, maar merkte dat ik ineens angstig werd als een vreemde me te lang aankeek in de supermarkt of in de bus aansprak. Het hoeft namelijk maar een keer raak te zijn.’

Volgens Gargard krijgt zij buitenproportioneel veel kritiek omdat ze een zwarte vrouwelijke columniste is. De rechtszaak gaat niet alleen over haar, maar ook over racisme en discriminatie van zwarte mensen in Nederland, zegt zij. Ze beschouwt haar rechtszaak dan ook als een symbolisch verzet tegen racisme en discriminatie in de samenleving.

‘Het liefst ben ik hier niet maar als ik niets had gedaan, zou het betekenen dat ik accepteer dat racisme en discriminatie nou eenmaal onderdeel van de samenleving zijn. En dat weiger ik. Ik hoop dat anderen hier een voorbeeld aan nemen, dat zwarte mensen en mensen van kleur die dagelijks met racisme te maken krijgen zich gesterkt voelen.’

Gargard hoopt dat de mensen die haar beledigd dan wel bedreigd hebben niet ‘genadeloos’ gestraft worden. Ze hoopt dat in de vraag naar schadevergoeding ook rekening wordt gehouden met de draagkracht van de verdachte en hoopt vooral dat mensen kunnen leren van hun gedrag.

Importeer geen cultuuroorlogen uit de VS in het Nederlandse onderwijs

1

De onderwijsinstelling waar ik werkzaam ben biedt sinds kort een cursus in het dekoloniseren van het onderwijscurriculum aan. Over het dekoloniseren van curricula heb ik uiteraard een mening, die u kunt teruglezen in een eerdere column van mijn hand. Waar ik het nu graag over wil hebben is de bredere discussie over dit onderwerp die nu in de VS woedt, en die ook in Nederland steeds meer zal woeden.

Want veel maatschappelijke en culturele discussies die in de VS spelen waaien vroeg of laat de oceaan over naar ons kleine kikkerlandje. Zo ook de modegedachte ‘dekoloniseren van curricula’. Dit Amerikaanse academische idee, ontstaan tijdens de strijd tegen racisme, is nu ook in het Nederlandse curriculum geïntroduceerd. Zeker in de context van de recente Black Lives Matter-protesten is de gedachte dat ook de Nederlandse lesprogramma’s ‘gedekoloniseerd’ moeten worden populairder geworden in het hoger onderwijs.

Deze ontwikkeling heeft niet alleen te maken met groeiende bewustwording over racisme en vooroordelen – wat overigens wel een goede zaak is – maar ook met de toenemende verengelsing en de toename aan Angelsaksische medewerkers, die op dit terrein over het algemeen vele malen politiek correcter zijn dan veel Nederlanders. Collega’s die werkzaam zijn aan verschillende universiteiten en hogescholen in mijn omgeving hoor ik dan ook geregeld klagen over Angelsaksische collega’s, die de discussie over dit onderwerp kapen en van mening zijn dat curricula hoe dan ook gedekoloniseerd moeten worden – zonder dat zij hierbij overigens hard kunnen maken wat er precies mis is met diezelfde curricula. Het is meewaaien op een Angelsaksische modetrend.

Tegelijkertijd is er ook een tegenbeweging gaande. De Amerikaanse president Donald Trump heeft recentelijk Amerikaanse federale overheidsinstellingen verboden om nog langer medewerkers te trainen in de zogenoemde critical race theory, een theoretisch raamwerk dat onder meer het dekoloniseren van curricula propageert. Deze kritische theorie staat aan de basis van het radicaal-linkse denken over racisme, witte mensen en de verhoudingen tussen de verschillende bevolkingsgroepen in de samenleving. Het is een discipline die bol staat van de kwalijke aannames en misvattingen. Wie hier meer over wil weten kan ik aanraden het boek Cynical Theories van Helen Pluckrose en James Lindsay te lezen. Zij slagen er in deze discipline feilloos te ontmaskeren.

Toch is de beslissing van Trump geen reden om te juichen. Wanneer een overheid er echt voor kiest om het onderwijzen in een bepaalde theorie te verbieden, dan heeft een samenleving een probleem.

In Amerika woedt een culture war die ook steeds meer over dreigt te waaien naar Nederland. Zowel radicaal-links als radicaal-rechts in Nederland putten moed uit de polarisatie in de VS. In Amerika is het veel erger met de polarisatie gesteld, maar zoals gezegd zijn wij in Nederland goed om alle theorieën die uit de VS komen kritiekloos te importeren.

Tegen deze intellectuele dwang moeten we ons verzetten

Op dit moment is de cursus dekoloniseren van het curriculum aan mijn onderwijsinstelling facultatief. En dat is prima. Ik doe er niet aan mee, maar een collega is er natuurlijk geheel vrij om dit wel te doen. Maar wanneer dergelijke cursussen – en het radicaal-linkse gedachtegoed erachter – de norm gaan worden, zoals dat op veel onderwijsinstellingen in de VS het geval is, of wanneer een overheid ervoor kiest om het onderwijzen van een bepaald gedachtegoed te verbieden, dan heeft onze samenleving een groot probleem.

Tegen deze intellectuele dwang moeten we ons verzetten. We moeten ophouden Amerikaanse cultuuroorlogen naar Nederland te importeren. Hier is de situatie gelukkig nog niet zo gepolariseerd en zijn de extremen op de flanken nog niet zo geradicaliseerd als in de VS. En dat moeten we zo houden.

Om deze reden ben ik voorstander van een heel andere vorm van dekolonisatie. Het zou een goede zaak zijn om het Nederlandse onderwijs te dekoloniseren van Amerikaanse, Angelsaksische invloeden. Niet verplicht overigens, maar wel aan te raden.

 

Canada: rechter weigert moslima aan te horen vanwege hijab, zegt sorry

0

Vijf jaar geleden weigerde de Canadese rechter Eliana Marengo moslima Rania el-Alloul (foto) aan te horen. De reden: El-Alloul wilde haar hoofddoek niet afdoen. Nu heeft Marengo hiervoor haar excuses aangeboden.

In haar verklaring zei rechter Marengo dat ze erkende een fout te hebben begaan door El-Alloul te vragen haar hijab af te doen. Ook zei ze spijt te hebben voor het ongemak dat ze bij El-Alloul veroorzaakte. Ze was nooit van plan haar te beledigen of respectloos te zijn, zegt ze.

Marengo had het dragen van een hoofddoek in de rechtszaal eerder vergeleken met het dragen van een hoed en zonnebril. ‘Mijn verwijzing naar hoeden en zonnebrillen was gewoon bedoeld om te illustreren hoe de regels van decorum over het algemeen worden toegepast in de rechtszaal en was zeker niet bedoeld om u of uw overtuigingen te minachten’, zei Marengo.

El-Alloul heeft gezegd dat ze de verontschuldiging van Marengo accepteerde.

De moslima stond in 2015 voor de rechter omdat ze haar in beslag genomen auto probeerde terug te krijgen. Na de weigering van rechter Marengo om haar te horen werd haar zaak geschorst. Uiteindelijk kreeg El-Alloul haar auto weer terug, maar tegen die tijd had haar zaak wereldwijd de krantenkoppen al gehaald.

Ophef in België over stoppen Gülen-leerstoel KU Leuven: ‘Erdogan scoort’

0

De Katholieke Universiteit Leuven heeft de stekker getrokken uit de Fethullah Gülen-leerstoel Interreligieuze Studies. De leerstoel is in Turkije omstreden omdat president Erdogan de islamitische geestelijke Gülen verantwoordelijk houdt voor de mislukte staatsgreep van juli 2016. Volgens de universiteit is de leerstoel niet daarom gestopt, maar om inhoudelijke redenen.

Na de mislukte coup tegen Erdogan dreigde Turkije de KU Leuven op de zwarte lijst te zetten en de diploma’s van deze universitaire instelling niet te erkennen, zolang de Gülenleerstoel bleef bestaan. Dankzij bemiddeling van toenmalig rector Rik Torfs bond Turkije in, maar de spanningen bleven.

Maar nu, vier jaar later, is er toch een einde gekomen aan de leerstoel. Om de tien jaar wordt er gekeken of leerstoelen blijven bestaan of moeten worden opgedoekt. Volgen de KU Leuven is de Gülenleerstoel niet vanwege politieke druk uit Turkije, maar ‘omdat de interesse sterk was verminderd. Dat blijkt ook uit het verminderde aantal activiteiten van de leerstoel.’

Rik Torfs, inmiddels geen rector meer, is kritisch over de gang van zaken. ‘Turkije blijft KU Leuven in alle talen enthousiast feliciteren wegens niet-verlenging van Gülen-leerstoel voor interculturele studies. De propagandamachine van Erdogan scoort. De KU Leuven verliest’, twitterde hij gisteravond.

‘Evacueer Moria!’: protest in Den Haag voor ruimhartiger asielbeleid

0

Na de grote demonstratie in Amsterdam, zaterdag op het Museumplein, vond gisteravond in Den Haag een kleinere demonstratie plaats voor de vluchtelingen op het Griekse eiland Lesbos. Duizenden vluchtelingen zijn dakloos geworden, nadat er brand is uitgebroken in het vluchtelingenkamp Moria.

Het evenement was door leden van de politieke partij BIJ1 georganiseerd. Andere deelnemende organisaties waren SOS Moria, Stichting Vluchtelingenwerk Nederland, 500 Kinderen, Internationale Socialisten, We Gaan Ze Halen en Walk Of Shame EU.

Verschillende demonstranten droegen borden met leuzen als ‘Grenzen zijn dodelijk’ en ‘The only thing nesessary fort the triumph of evil is for good people to do nothing’, met andere woorden: je moet in actie komen en je uitspreken voor de vluchtelingen.

Een oudere demonstrant van kleur, gekleed in een driedelig pak, vertelde dat hij demonstreerde voor zijn kinderen. Hij wil een inclusief en sociaal Nederland achterlaten waarin zijn kinderen zich ook zouden thuis voelen. Een jonge vrouw vertelde dat ze zelf als kind naar Nederland was gevlucht. De brand van vluchtelingenkamp Moria raakte haar diep. Nederland moet meer vluchtelingen opnemen en deze mensen de kans geven die zij ook had gekregen, vindt zij.

De sfeer was gemoedelijk, hoewel de demonstranten zeer kritisch waren tegenover het Europese en Nederlandse asielbeleid. Een spreker die zei ‘Ik schaam mij als Europeaan, ik schaam mij als Nederlander’ kreeg applaus. Een andere spreker hekelde ‘big firms’ en de VVD, wat een antikapitalistische visie verraadde. Na de speech van activist Eric Bimule van Vluchtelingen Vooruit en We Are Here, een organisatie die zich inzet voor vluchtelingen in Amsterdam zonder papieren, scandeerden de demonstranten ‘Wij zijn hier’, ‘Wij zijn hier’.

Een witte vrouw twijfelde of politiek Den Haag wel naar de eisen van de demonstranten zou gaan luisteren. ‘Maar daar gaat het niet om, niet alleen. We willen laten zien dat we solidair zijn met mensen in nood.’