10.9 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 484

Turks-Duitse moskee vat vlam, politie onderzoekt mogelijke brandstichting

0

Bij een Turks-Duitse moskee in de Oost-Duitse stad Chemnitz is mogelijk brand gesticht. Dat melden Duitse media.

De brand begon op zaterdagavond. Niemand was toen in het gebouw aanwezig. De politie werd door een voorbijganger getipt die het vuur zag vlammen bij een afvalcontainer dichtbij de moskee.

Het politieonderzoek naar mogelijke brandstichting is gaande en wordt door het Turkse consulaat op de voet gevolgd. Bij het onderzoek zal ook worden gekeken naar mogelijke connecties met eerdere brandstichtingen in Chemnitz.

In de Saksische stad zijn er grote spanningen over vluchtelingen en migranten. In 2018 bracht voormalig bondskanselier Angela Merkel zelfs een bezoek aan de stad om de gemoederen tot bedaren te brengen.

Marion Bloem: ‘Oudere mensen moeten soms huilen als ik voorlees uit ‘Indo’’

Discriminatie: als thema is het meer in de media dan ooit. Hoe gaan we met dit fenomeen om? Gaat het de goede of de slechte kant op? Tijd om de tijdgeest te toetsen. Gijs de Swarte spreekt ervaringsdeskundigen en topwetenschappers over de stand van zaken en persoonlijke pijnpunten. Marion Bloem (1952) is schrijfster, filmmaakster en klinisch psychologe. In een groot deel van haar omvangrijke oeuvre, ook in haar meest recente roman Indo, speelt haar Indische afkomst en het migrantenbestaan een belangrijke rol.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: wat zijn de meest pijnlijke momenten die u zelf heeft meegemaakt?

‘Laat ik maar vooropstellen dat in een geprivilegieerde positie verkeer. Ik kon goed leren, heb een carrière als schrijfster, ben financieel zelfstandig. Ik ben opgegroeid tussen Indische kinderen voor wie dat minder binnen handbereik lag. Dus laat het vooral geen klagen zijn…’

Staat genoteerd. Desalniettemin…

‘… is discriminatie en anders-zijn in mijn leven en werk een groot thema. Het begon al met de verhalen van mijn grootouders, die vertelden dat ze als minder werden gezien en mij als jong meisje leerden dat ik twee keer zo hard mijn best moest doen. Niet veel later merkte ik dat er in bepaalde winkels meteen iemand bij me stond die wilde ‘helpen’ en zag ik de blikken van de winkelende dames in de zaak. Dat is, zoals zo vaak, heel subtiel. Maar de boodschap is: ‘Jij hoort hier niet’. En die komt hard binnen. En dan was er bijvoorbeeld het groepje hockeyjongens dat me treiterde tot ik maar van school ging, omdat ik hun aanvoerder had afgewezen. De onderliggende boodschap van wat ze deden en zeiden was: ‘Hoe durf je, als Indisch meisje, nee te zeggen tegen een van ons?’ Het zijn zoveel kleine en grotere gebeurtenissen, eigenlijk. Ik schrijf er natuurlijk over, maar dan staat het in een doelmatige context. Om dat nou allemaal weer op te gaan noemen…’

Dat is wel de bedoeling van deze interviewserie. De werkelijkheid hierover tonen, en laten zien hoe we er mee omgaan.

‘Ja, oké… Nou, ik denk eigenlijk vooral aan mijn twee broers, die erg goed konden voetballen. Hoe ze er helemaal bij hoorden als het team won dankzij hen, en hoe ze als ‘die Indo’ werden weggezet als het minder ging of als ze iets fout deden. Dat soort dingen zijn de reden waarom zij niet in Nederland willen leven. En meer recent moet ik denken aan de zalen met oudere mensen die acuut beginnen te huilen als ik voorlees uit Indo, omdat ze de momenten herkennen.’

Ik kan me voorstellen dat het bekende Nederlanderschap ook een rol speelt hierbij.

‘Ja, dat is misschien nog wel het meest opmerkelijk: hoe alles verandert als je een tijdje veel op televisie komt. Van gedoe in de winkel tot en met de douane: het klaart allemaal op. Als je dan weer wat minder publiek aanwezig bent, begint het ook weer om te slaan. Bizarre ervaring. Ook wel grappig: ik probeerde de natuur voor te zijn en mijn haar egaal grijs te verven. Dat mislukte en er ontstond een soort blond met een roodzweem. Het was in de winter en ik zag er ook nog wat bleekjes uit. Ik werd als een koningin behandeld.’

‘Discriminatie is met de afschaffing van de slavernij of met de bevrijding van Indonesië natuurlijk niet verdwenen’

Er bestaat ook een hele stroming die zegt: ‘Die discriminatie valt dezer dagen wel mee; iedereen heeft de kans om er wat van te maken in Nederland.’ Uit wat u schrijft zou je kunnen afleiden dat we niet enorm zijn opgeschoten.

‘De laatste tijd wordt er steeds meer benoemd en daar ben ik wat ambivalent over. Ik vind de agressie aan beide kanten onvruchtbaar. Daar spelen de media een grote rol in. Alles is pas nieuws als er een probleem is, en nieuws gedijt bij polarisatie. Woede zal ons niet verder helpen. Maar we hebben het er eindelijk in elk geval grondig over. Ongetwijfeld verandert er iets als we in Nederland mea culpa durven zeggen. In de jaren zestig was discriminatie met de burgerrechtenbeweging in Amerika ook een groot thema, maar hier deed men alsof Nederland zich nooit aan discriminatie en slavernij had schuldig gemaakt of nog maakte. Die stap vooruit is dus gemaakt, maar het is een trage golfbeweging.’

En voor u een zeer noodzakelijke…

‘Jazeker. Discriminatie en alles wat erbij komt kijken, is met de afschaffing van de slavernij of met de bevrijding van Indonesië natuurlijk niet verdwenen en blijkt hardnekkig. Dat komt ook omdat het collectief bewustzijn maar in zeer beperkte mate is ‘verrijkt’ met het beschamende deel van de Nederlandse geschiedenis. Daar heeft die agressie ook mee te maken: mensen lopen tegen een muur van onwetendheid en vooroordelen aan.’

Beeld: Arbeiderspers

Iets wat u in Indo als ‘trapjesdenken’ omschrijft.

‘Ja. We zijn bang voor ons plekje: iedereen wil omhoog, niet naar een lagere trede. We leven onbewust vanuit ideeën over wie boven en onder ons staan en daarmee wie we wel en niet serieus hoeven te nemen. Onze reflexen zijn gebaseerd op vooroordelen en waarden die geworteld zijn in een verleden van ver voor onze geboorte. De onderliggende drijfveer is angst en de daarbij behorende behoefte aan houvast. De weg eruit is bewustwording. Openstaan, praten, leren van wat er gebeurt. Op het moment zie ik dat te weinig, maar dat komt ook door de onzekerheid die de coronapandemie met zich meebrengt. En zoals gezegd: het komt en gaat in golven.’

India: hooggerechtshof dreigt met ingrijpen tegen hindoe-nationalisten

0

Het Indiase hooggerechtshof onderzoekt een hindoe-nationalistische bijeenkomst die in december plaatsvond in de deelstaat Uttarakhand.  Extremistische hindoeleiders riepen er op tot het doden van moslims.

Video’s van de bijeenkomst in Haridwar gingen viral op social media en leidden tot grote verontwaardiging. In een videofragment is een hindoe-extremistische spreekster te zien, die zegt dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken dat ze naar de gevangenis gaan voor het doden van moslims.

De staat Uttarakhand wordt geregeerd door de hindoe-nationalistische Bharatiya Janata Party (BJP) van premier Narendra Modi, die sinds 2014 aan de macht is. Modi’s herverkiezing in 2019 heeft geleid tot een radicalisering van het hindoe-nationalistische beleid, terwijl meer aanvallen op moslims plaatsvinden.

Volgens critici wil de BJP India veranderen van een seculier en democratisch land in een hindoeïstische, autoritaire natie. India telt meer dan 1,3 miljard inwoners. De meerderheid is hindoe, meer dan 200 miljoen Indiërs zijn moslim.

Frankrijk sluit opnieuw ‘haatzaaiende’ moskee

0

Frankrijk heeft een moskee in de zuidelijke kustplaats Cannes gesloten. Dit, vanwege vermeende haattaal en steun aan de eind 2020 ontbonden islamitische organisaties Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk en BarakaCity.

De Al Madina al Mounawara-moskee zou zich schuldig hebben gemaakt aan haatzaaiende uitlatingen tegen Frankrijk, zijn instituties en wetten en aanzetten tot haat tegen homoseksuelen en transseksuelen. Ook zou de moskee ‘expliciet antisemitische haat’ hebben gepropageerd.

Twee weken geleden sloten de autoriteiten ook al een moskee in het noordelijke Beauvais voor een halfjaar vanwege preken die zouden aanzetten tot haat en geweld en de gewelddadige jihad zouden verdedigen.

De radicaal-linkse website Révolution Permanente beschuldigt de Franse overheid van ‘staatsislamofobie’: ‘Het islamofobe offensief van de regering gaat door.’ Ook de Marokkaanse site Morocco World News noemt het Franse beleid ‘islamofoob’.

De Franse regering treedt hard op tegen wat zij noemt ‘islamitisch separatisme’, na de onthoofding in oktober 2020 van geschiedenisleraar Samuel Paty, die Mohammed-cartoons van Charlie Hebdo had liet zien.

Sinds november 2020 zijn zo’n veertig moskeeën en islamitische verenigingen gesloten. Recentelijk is ook de organisatie Samenwerkingsverband tegen Racisme en Islamofobie ontbonden, omdat die zich aan haat, geweld en discriminatie zou schuldig maken.

Ook besloot Frankrijk vrijwel meteen het Collectief tegen Islamofobie in Frankrijk en de islamitische NGO BarakaCity te ontbinden. Beide clubs zouden zich schuldig maken aan radicaal-islamisme.

Rotterdam gaat door met noodopvang, ondanks frustratie over aanpak Rijk

0

Hoewel het kabinet Rotterdam dit niet wettelijk kan verplichten, wil burgemeester Ahmed Aboutaleb doorgaan met de noodopvang van asielzoekers in de stad. Aboutaleb liet dit gisteren weten in een debat over de kwestie, meldt Dagblad 010.

De burgemeester zei 250 extra bedden voor vluchtelingen te hebben toegezegd. ‘De nood is hoog, ik heb gehandeld in de geest van de raad om door te gaan met de noodopvang. Zo niet, dan mag de raad mij terugfluiten. ‘ Op de fractie van Leefbaar Rotterdam na deed geen enkele partij dat.

De burgemeester benadrukte dat het gaat om tijdelijke opvang. De vier schepen waarop asielzoekers nu worden gehuisvest, moeten straks weer worden gebruikt voor het vervoeren van passagiers: ‘Vier tot zes maanden, daarna is het schluss‘, aldus de burgemeester.

De fracties in de Rotterdamse gemeenteraad waren kritisch over het handelen van oud-staatssecretaris van Asiel Ankie Broekers-Knol, die in december Rotterdam vijfhonderd extra asielzoekers toewees. Ze deed bij Aboutaleb de indruk ontstaan alsof ze de gemeente hiertoe kon dwingen, terwijl ze dit feitelijk helemaal niet kon. De raad benadrukte dat deze kwestie de relatie tussen het Rijk en de gemeente Rotterdam geen goed doet.

Historische toenaderingspoging tussen Turkije en Armenië van start

0

Afgevaardigden van Turkije en Armenië houden vandaag een eerste toenaderingsgesprek in Moskou. Dat zal naar verwachting leiden tot meer gesprekken en wellicht tot het herstellen van de betrekkingen en het heropenen van de grenzen, na decennia van vijandigheid.

De chartervluchten tussen Istanbul en Yerevan zullen in februari alvast weer starten, kwamen de landen eind vorig jaar overeen. Die waren vanwege de tweede oorlog om Nagorno-Karabach van 2020 opgeschort. In de bloedige strijd tegen Armenië, waarbij meer dan zesduizend doden vielen, steunde Ankara de zegevierende ‘broederstaat’ Azerbeidzjan.

Ook besloot Armenië eind vorig jaar een embargo op de invoer van Turkse producten, ingesteld na de oorlog om Nagorno-Karabach, te beëindigen. De Turkse president Erdogan zei gisteren nog wel dat Armenië goede banden met Azerbeidzjan moet aangaan om deze normalisatiepoging met Turkije te kunnen laten slagen.

De diplomatieke betrekkingen tussen Turkije en Armenië zijn sinds 1993 opgeschort vanwege de eerste oorlog om Nagorno-Karabach, die door Armenië werd gewonnen. De Armeens-Turkse grens is sinds die tijd hermetisch gesloten.

In 2009 werden in Zürich protocollen ondertekend tussen Turkije en Armenië, met als doel de betrekkingen tussen de twee landen te normaliseren. De protocollen werden in beide landen zwaar bekritiseerd en werden door hun parlementen nooit geratificeerd.

Misschien wel de grootste uitdaging voor beide landen is de discussie over de Armeense Genocide van 1915, waarbij de Ottomanen anderhalf miljoen Armeniërs doodden. Turkije geeft toe dat veel Armeniërs in het Ottomaanse Rijk zijn omgekomen door Ottomaanse troepen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Maar het land betwist de aantallen en ontkent dat de moorden systematisch werden uitgevoerd.

Turkije is deze week op de grote verzoeningstoer. Gisteren nog zei Erdogan in een ontmoeting met ambassadeurs van EU-landen in Ankara dat ‘Turkije, dat deel uitmaakt van het Europese continent, zich helemaal inzet voor zijn volledige lidmaatschapsdoel’.

Erdogan benadrukte ook het belang van de Turkijedeal. Turkije herbergt op dit moment meer dan vier miljoen vluchtelingen, die anders naar de EU zouden doorreizen. Erdogan vindt wel dat de deal moet worden bijgewerkt, met andere woorden: hij wil meer geld van de EU.

De betrekkingen tussen Turkije en de EU dateren al van 1963. In 1999 werd Turkije kandidaat-lid en in 2005 begonnen de lidmaatschapsonderhandelingen. Aanvankelijk waren er in de EU bezwaren omdat het een moslimland is, maar later ook vanwege de erosie van de democratische rechtsstaat.

Wit, man en niet links: ‘Woke-types willen gewoon dat je zwijgt’

0

Ze zijn niet van Forum voor Democratie of de PVV, maar voelen zich als witte man de kop van Jut in het hedendaagse debat. Een gesprek met ondernemer Wilco Boender en historicus Marcel Rijken. ‘Er zijn meer mensen met mijn standpunten. Maar die hoor je niet.’

De Kanttekening is niet inclusief, twitterde Marcel Rijken onlangs nog. De ‘witte man’ krijgt in columns vaak de schuld, is een van zijn verwijten. Ook vindt de historicus het typisch dat er geen ‘witte toxische man’ in ons maandelijkse biculturele panel zit.

‘Is dat om de ‘dominante factor’ buiten beeld te houden of laten jullie hem expres weg om hem een lesje nederigheid, in de zin van ‘voel eens wat wij zeggen te voelen’ te leren?’, schreef Rijken. Hij vindt dat de Kanttekening wel wat kan leren van Telegraaf-journalist Wierd Duk, die in zijn reportages ’toxische’ witte mannen en vrouwen aan het woord laat.

De Kanttekening – kernwaarden: vrij, moedig en inclusief – was wel benieuwd naar Rijkens verhaal. Hij is niet ’typisch rechts’, legt hij uit. Zo is hij in Dordrecht zo’n tien jaar actief geweest voor de lokale afdeling van D66. Daarna is hij conservatiever geworden; tegenwoordig stemt hij CDA.

‘In de ogen van linkse mensen ben ik rechts, in de ogen van rechtse mensen links’, vat Rijken zijn ideologische positie samen. ‘Ik trek naar het midden. Ik houd van cultuur, ook progressieve, dat geldt als ‘links’, maar ik heb ook oog voor de schaduwkanten van de multiculturele samenleving, dat geldt dan weer als ‘rechts’.’

Rijken is uitgesproken over het thema ‘woke’. ‘Over dat uit Amerika overgewaaide fenomeen van hyperpolitieke correctheid ben ik heel kritisch. Je kunt tegenwoordig niet meer antiracist zijn, als je niet woke bent. Ik vind mijzelf een antiracist maar ik ben niet woke, dus ben ik een racist volgens de zelfbenoemde antiracisten van tegenwoordig.’

Op Twitter wordt Rijken wel eens voor racist uitgemaakt. ‘Dan heb je een vervelende dag, na een discussie met BIJ1-aanhangers of met slavernijhistoricus Karwan Fatah-Black, en zet ik mijn account even op een slotje, zodat ik geen last heb van allemaal BIJ1-sympathisanten en andere zelfbenoemde antiracisten die mij de les willen lezen.’

‘Ik vind mijzelf een antiracist maar ik ben niet woke, dus ben ik een racist volgens de zelfbenoemde antiracisten van tegenwoordig’

Waar Rijken zich enorm aan stoort is het ‘slachtofferdiscours’: ‘Als je zwart bent of moslim en het zit je tegen, dan is dat schuld van de samenleving, nooit van jezelf. Terwijl ik ook een laag inkomen heb, en ook gedoe met de Belastingdienst heb gehad. Maar ik moet als witte man mijn toxische mond houden en luisteren, want ik ben volgens wokies geprivilegieerd.’

In een opinieartikel voor de Kanttekening brak Rijken een lans voor de ‘VOC-mentaliteit’. ‘Niet klagen maar dragen’, luidde de titel. ‘Van dit oud-Hollandse gezegde kunnen ook nieuwkomers nog iets opsteken’, zegt Rijken. ‘Ze moeten niet gelijk de schuld bij de overheid of bij de witte man leggen, maar ook kritisch naar zichzelf durven te kijken. Maar dankzij die slappe woke-mentaliteit is die goede oude VOC-mentaliteit in het verdomhoekje beland. En natuurlijk vanwege de extreme focus van nu op de zwarte bladzijden van onze vaderlandse geschiedenis. Ik ben niet voor het wegpoetsen van deze zwarte bladzijden. Maar het is echt onzin dat het kolonialisme en de slavernij nooit aan bod kwamen in het geschiedenisonderwijs. Uiteraard gebeurde dit wel. En nu worden we ermee doodgegooid.’

Het hedendaagse woke-denken brengt volgens Rijken de samenleving meer in gevaar dan ‘het verhaal dat al decennia onderdrukt wordt’: het verhaal van autochtone Nederlanders die zich steeds meer verweesd voelen, zegt Rijken, omdat ze het gevoel hebben niet serieus genomen te worden terwijl de maatschappij onevenredig veel aandacht voor migranten lijkt te hebben.

‘Exotisch is interessant, vinden we tegenwoordig in eigen land. Een moslim boeit meer dan een evangelische christen, om maar een voorbeeld te noemen.’ Het wokisme komt volgens Rijken ‘als een boemerang terug’, omdat het in de media en op de universiteiten ‘dominante linkse discours’ geen rekening wil houden met de gevoelens van de ‘Nederlander die van alles voelt maar het gevoel heeft op eieren te moeten lopen.’

Van de standpunten van Forum voor Democratie moet Rijken niets hebben, ‘maar dat er mensen zijn die gevoelig zijn voor deze ideeën, komt mede omdat de spraakmakende gemeente niet bereid is om naar gewone Nederlanders te luisteren. Deze bezorgde burgers blijven dus ongehoord’.

Over migratie zegt hij: ‘Ik snap dat je de grenzen niet hermetisch kunt afsluiten, maar elk jaar komt er als gevolg van de migratie een middelgrote stad bij. Veel migranten doen een beroep op de verzorgingsstaat, met als gevolg dat die onbetaalbaar wordt. Dat is echt een groot probleem, waar iemand als migratieprofessor Leo Lucassen helemaal geen rekening mee houden wil.’

Rijken proeft bij de ‘progressieve goegemeente’ een antikoloniaal sentiment, ook als het over migratie gaat. ‘Aanhangers van de woke-ideologie zien migratie ook als payback time. Eerst koloniseerde Europa bijna de hele wereld, nu moeten de witte Europeanen hun schulden terugbetalen, zo is het idee. Dit is puur rancuneus. Het is ook hypocriet. De westerse samenleving wordt afgewezen, terwijl de vruchten van deze samenleving wel worden geplukt. En mensen met een migratieachtergrond die hun mond vol hebben van racisme en kolonialisme begaan door witte Nederlanders zijn niet bereid om te leven in landen die inmiddels vrij zijn van kolonialisme.’

Nieuwkomers, maar ook migranten van de tweede en derde generatie, zijn niet zomaar Nederlanders, vindt Rijken. ‘Ze hebben, omdat ze geëmigreerd zijn naar ons land, of omdat hun ouders of grootouders geëmigreerd zijn, veel minder binding met de Nederlandse beschaving, met de Nederlandse cultuur, dan Nederlanders die hier al generaties lang wonen. Linkse mensen roepen nu heel hard dat de islam ook onderdeel is van de Nederlandse cultuur. Dat mogen ze doen natuurlijk, maar het voelt niet zo. Moslims zijn nog steeds een minderheid in de Nederlandse samenleving. Kijk, ik vind die hele term ‘multiculturele samenleving’ ook verkeerd. Dat is geen neutrale term maar frame. Het begrip spreekt de wens uit dat onze samenleving multicultureler moet worden.’

Migratie mag, maar identiteit behouden

Naast Marcel Rijken spraken we met de conservatieve ondernemer Wilco Boender, oprichter van het Conservatief Café in Gouda, dat debatavonden organiseert met conservatieve sprekers.

‘Nederland is een migratieland, daar zijn we groot mee geworden’, zegt Boender. ‘Maar tegelijkertijd vind ik dat een land aan zijn identiteit moet vasthouden. Ik ben niet tegen migranten op zich, maar vindt het wel een probleem als we daardoor onze identiteit verliezen. Als de identiteit van een land verandert door de komst van mensen met andere normen en waarden, dan heb ik daar grote reserves bij.’

Volgens Boender heeft Nederland nooit goed nagedacht over een goed migratiebeleid. ‘Het idee dat je aan bepaalde voorwaarden moet voldoen om Nederlander te worden is helemaal losgelaten. Kijk, ik vind niet dat we met de beschuldigende vinger naar gastarbeiders en vluchtelingen zelf moeten wijzen. Het is de schuld van de politiek, van beleidsmakers. Vroeger van de linkse politiek. Tegenwoordig ook van de – ooit rechtse – VVD of middenpartij CDA. We hebben nooit tegen die nieuwkomers gezegd dat ze aan een aantal voorwaarden moesten voldoen als ze hier willen blijven. En de belangrijkste voorwaarde is dat je hier moet werken voor je centen.’

De reformatorische Boender vindt dat je vluchtelingen in nood moet helpen. Dat ziet hij als een christelijke plicht. ‘Maar tegelijkertijd moet je ook je gezond verstand gebruiken. Dus eerst opvang in de regio.’

Als directeur van een groenbedrijf discrimineert Boender mensen niet op afkomst, vertelt hij. ‘Ik geef iedereen een kans, vluchtelingen, Antillianen, Surinamers, Turken en Marokkanen. Maar niet iedereen wil de handen uit de mouwen steken. En bij de ene etnische groep is die bereidheid lager dan bij de andere groep. Natuurlijk geef ik iedereen die bij mij zegt te willen werken een kans om zich te bewijzen. Sommigen grijpen deze kans aan. Zoals drie jaar geleden een Syrische statushouder, die nu een vast contract bij ons heeft waar ik echt heel blij mee ben. Maar anderen pakken die kans niet.’

Boender kan zich vinden in de ‘VOC-mentaliteit’ van hard werken en je niet aanstellen. Hij is voor zo’n harde aanpak, zegt hij, want ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’ en soms moet je mensen stevig aansporen om aan het werk te gaan. Tegelijkertijd wil hij de menselijke maat niet uit het oog verliezen en geeft hij zijn medewerkers, ook biculturele Nederlanders, de mogelijkheid om te groeien in het bedrijf. Ook verdienen ze meer dan het minimumloon.

‘Maar toen een 47-jarige Turk, die vijftien jaar lang een uitkering heeft getrokken, meteen begon over zijn salaris en 2.700 euro in de maand wilde verdienen, kon ik daar natuurlijk helemaal niets mee. Ik heb toen voor de grap gezegd dat hij meteen bij mij kon werken voor het normale salaris van 2.100 euro, als hij mij zou bellen. Uiteraard kwam dat belletje niet.’

Er is volgens Boender geen constructieve conservatieve partij meer met een eigen, autonoom geluid. VVD, CDA en ChristenUnie laten volgens hem de oren te veel hangen naar D66 en de linkse partijen. Maar PVV en Forum voor Democratie zijn te radicaal, vindt hij.

‘Nederland is heel erg gepolariseerd. Geert Wilders en Thierry Baudet gaan hier te veel in mee. En hierdoor worden wij, conservatieve, hardwerkende rechtse Nederlanders, door links snel als racistisch, fascistisch, seksistisch enzovoort weggezet.’

‘Wilders en Baudet gaan te veel mee in de polarisatie. En hierdoor worden wij door links snel als racistisch, fascistisch en seksistisch weggezet’

In het verleden had Boender sympathie voor Thierry Baudet. Maar nu FvD-voorman voor de ‘dood of de gladiolen’-koers heeft gekozen, is de liefde behoorlijk bekoeld. Ook de vaak provocerende stijl van optreden van Geert Wilders kan Boender niet bekoren.

‘Het is jammer dat Wilders zwaar op de populistische toer is gegaan, want daarmee bereik je niets. Zo wil Geert Wilders de Koran verbieden, maar dat is grondwettelijk onmogelijk en zo’n verbod dient de samenleving in het geheel niet.’

Wilders wordt vanwege zijn provocaties door zijn tegenstanders vaak voor racist uitgemaakt, ‘maar hij legt de vinger regelmatig op de zere plek’, vindt Boender. Als voorbeeld noemt de ondernemer dat ‘allochtonen’ in de criminaliteitsstatistieken oververtegenwoordigd zijn.

‘Voor mijn werk ben ik wel eens op werkbezoek in de gevangenis geweest. Daar zitten gewoon veel Antillianen en Marokkanen. Dit is een feit en moet je gewoon benoemen. Maar dat durft de politiek niet. Links begint meteen over discriminatie en sociale ongelijkheid en slappe partijen als VVD, CDA en ChristenUnie praten dit na. Maar mensen die in de gevangenis zitten, of werkloos zijn, hebben dit toch echt aan zichzelf te danken.’

Boender omschrijft zich, met enige zelfspot, als ‘een zwaar toxische witte man’. ‘Maar ik ben ook een ernstig bedreigde menssoort, natuurlijk’, vervolgt hij, ‘want alles wat links en woke wil verbieden, onderdrukken of belemmeren, maakt deel uit van mijn mens -en maatschappijvisie en mijn levensstijl.’

Wat hij daarmee bedoelt? ‘Geloof in een almachtig God, kinderen verwekken, een pro-life-standpunt, autorijden, vlees braden en eten, een houtkachel stoken, hard werken, kritiek leveren op onbegrensde immigratie, enzovoort.’

Volgens Boender domineert in de mainstream media, maar ook in Den Haag een progressieve en vrijzinnige geest. ‘Boeren, burgers en buitenlui hebben het nakijken.’ Toch wil Boender positief blijven, zegt hij, ‘want anders verval ik in de slachtofferrol die Black Lives Matter-activisten en klimaatgoeroes ook innemen’.

Op het Krimpenerwaardse platteland waar hij woont, heeft Boender nog genoeg gelijkgezinden om zich heen. ‘Daar ben ik dankbaar voor. En ik laat mij niet snel van mijn standpunten afbrengen. Maar het is triest dat er in de media maar weinig mensen voorbijkomen met mijn visie. Misschien ben ik een van de laatste der Mohikanen en vertegenwoordig ik een echte minderheid. Al heb ik daar mijn twijfels over. Er zijn meer mensen met mijn standpunten. Maar die hoor je niet.’

Onmogelijke dialoog

Zien beide ‘toxische’ witte mannen ruimte voor een constructieve gedachtewisseling met hun progressieve antagonisten? Volgens Wilco Boender wordt het conservatieve geluid nauwelijks nog wordt gehoord.

‘De mainstream media laten amper tegengeluiden meer horen inzake bijvoorbeeld klimaatbeleid, coronabeleid of migratie. Wanneer zie je bij Op1 nu iemand met mijn mening? Die zijn inmiddels allemaal weggefilterd.’ Ook binnen de ‘oude’ partijen CDA, VVD, SGP en PvdA wordt er naar deze geluiden onvoldoende geluisterd, vindt Boender. Ze hadden deze debatten intern beter moeten voeren, ‘op het scherp van de snede, met allebei de flanken’.

Volgens Boender hoef je geen begrip te hebben voor elkaars standpunten, maar wel respect. ‘Ik heb ooit een goed gesprek gehad met toenmalig GroenLinks-Kamerlid Rik Grashoff. We waren het totaal niet met elkaar eens over bestrijdingsmiddelengebruik. Ik had geen begrip voor zijn standpunt, maar wel had ik respect voor hem als een mens die gewoon een heel principieel standpunt innam.’

Met ‘woke-types’ is het voeren van een gesprek al bijna onmogelijk, vindt Marcel Rijken, laat staan een dialoog. ‘Ze hameren op de dialoog, maar willen gewoon dat je zwijgt. Ik heb mij tijdens mijn studie geschiedenis mede gespecialiseerd in de sociale geschiedenis. Ik heb les gehad van grote namen in Leiden: Marlou Schrover, Leo Lucassen, Chris Quispel en Piet Emmer. Ik durf dan ook te zeggen dat ik echt wel wat weet. Ik vind dat je mijn mening niet mag wegzetten als ‘toxische witte mannenpraat’. Maar dit gebeurt wel aan de lopende band.’

Volgens Rijken heerst er dankzij de invloed van de woke-mentaliteit op veel plekken ‘een agressieve sfeer’, waardoor er geen plaats meer is voor een dialoog. Ook hekelt hij het kuddegedrag van ‘woke types’ die ‘elkaar allemaal maar nababbelen’, zegt hij. Het uiten van een afwijkend standpunt wordt zijns inziens nauwelijks nog geduld. Wokies vinden het volgens Rijken vooral belangrijk dat je aan de ‘goede kant van de geschiedenis’ staat.

‘In de jaren zestig moest je zonder nuance tegen de Vietnamoorlog zijn, in de jaren tachtig zonder nuance tegen de kruisraketten; nu moet je zonder nuance tegen de witte man zijn.’

Moslimraad VS: christelijke en Joodse NGO’s financieren moslimhaat

0

De Council on American-Islamic Relations, de grootste islamitische burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten, heeft een lijst van NGO’s samengesteld die tussen 2017 en 2019 bij elkaar ruim honderd miljoen dollar doneerden aan ‘anti-islamitische’ groepen. Opvallend: veel christelijke en Joodse NGO’s financieren moslimhaat, aldus CAIR.

Volgens CAIR zijn tenminste vijf goede doelen op de lijst van 35 expliciet Joods. Zo doneerde de Jewish Communal Fund tussen 2017 en 2019 3 miljoen dollar aan ‘islamofobie’, waaronder 50.000 dollar aan de American Freedom Defense Initiative van de notoire moslimhater Pamela Geller.

Een belangrijke christelijk fonds is Christian Advocates Serving Evangelism. Dit fonds doneerde tussen 2017 en 2019 60 miljoen dollar aan de American Center for Law and Justice, een advocatenbureau dat de moslimban van oud-president Donald Trump steunde.

Volgens CAIR is er sprake van een ‘islamofobie-industrie’ in de Verenigde Staten die moslimhaat steeds mainstream maakt.

Turkije: acht mensen opgepakt voor doden Syriër (19)

0

De Turkse politie heeft acht verdachten aangehouden voor het neersteken en doden van een jonge Syrische vluchteling in Istanbul.

De negentienjarige Nail al-Naif sliep afgelopen maandag in zijn kamer in de wijk Bayrampasa in Istanbul, toen een groep mannen omstreeks twee uur ’s nachts bij hem inbrak. Ze mishandelden hem zo ernstig, onder andere met een steekwond in de borst, dat Nail al-Naif later die avond overleed.

Volgens een vriend van Nail al-Naif konden de aanvallers het gebouw binnenkomen door te zeggen dat ze van de politie waren. Inmiddels heeft de politie acht verdachten gearresteerd: vijf Turken en drie Afghanen.

Naast zo’n 3,7 miljoen Syriërs kent Turkije ongeveer 330.000 andere asielzoekers, vooral Afghanen. Asielzoekers worden niet bepaald met open armen ontvangen door de Turkse samenleving, meldde de Kanttekening in september. Syriërs, Afghanen en andere asielzoekers zijn slachtoffer van uitbuiting, discriminatie en aanvallen die volgens mensenrechtenactivisten steeds vaker voorkomen.

Eergisteren werd een achttienjarige Syriër neergestoken toen hij in een park in de Oost-Turkse stad Diyarbakir liep. Twee dagen eerder viel een grote bende een winkelcentrum in Istanbul aan waar veel Syriërs komen. En in november werden drie Syriërs levend verbrand.

Rotterdamse VVD: ‘beduveld’ door ex-staatssecretaris Broekers-Knol (VVD)

0

De Rotterdamse VVD-fractie is boos op oud-staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Asiel, bericht Dagblad 010. De VVD-politica bekende maandag dat er geen juridische basis was om de regio Rotterdam te dwingen meer asielzoekers op te vangen. 

Na het horen van deze nieuwe informatie ‘schieten woorden gewoon tekort’, zegt VVD-raadslid Tim Versnel. ‘Het Rijk dat op zo’n manier de eigen steden beduvelt? Te klunzig om serieus te nemen.’

De Rotterdamse VVD-politicus hoopt op een goede samenwerking met Eric van der Burg, de opvolger van Broekers-Knol en ook lid van de VVD. ‘We wensen de nieuwe staatssecretaris alle goeds en veel succes om met een dergelijke ondersteuning, waar kennelijk met zoveel minachting naar het lokale bestuur wordt gekeken, een goede relatie met gemeenten op te bouwen.’

Vandaag vergadert de Rotterdamse gemeenteraad over deze netelige kwestie. Dinsdag reageerde burgemeester Ahmed Aboutaleb verbolgen op de werkwijze van Broekers-Knol. ‘Dit is zo slecht voor de bestuurlijke verhoudingen’, zei hij toen.