23.8 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 535

Pakistaanse vrouw claimt profeet te zijn, krijgt de doodstraf

0

De Pakistaanse vrouw Salma Tanveer is tot de doodstraf veroordeeld omdat ze de blasfemiewet heeft overtreden. De vrouw verspreidde geschriften waarin ze ontkende dat Mohammed de laatste profeet van de islam is en claimde zelf een profeet te zijn, oordeelt de rechter.

In 2013 werd er een zaak tegen de vrouw ingediend op basis van de klacht van een plaatselijke gebedsleider, die zei dat zij beweerde een profeet te zijn. Volgens de advocaat van de vrouw was zijn cliënt toentertijd niet gezond van geest en dus ontoerekeningsvatbaar. Hij beweert ook dat er geknoeid is met fotokopieën van de documenten.

De rechter oordeelt anders. Omdat de verdachte tot haar arrestatie leiding gaf over een privéschool kon ze in juridische zin niet als waanzinnig worden aangemerkt, aldus de rechter. Misschien zou ze lijden aan een minder ernstige psychische aandoening, maar de Pakistaanse wet erkent dergelijke mindere vormen van mentale afwijking niet.

De vrouw heeft nog het recht om tegen de beslissing in beroep te gaan bij een hogere rechtbank.

In Pakistan is nog niemand die ter dood veroordeeld is vanwege blasfemie daadwerkelijk opgehangen. Wel zijn mensen die verdacht zijn van blasfemie aangevallen door radicale moslims. In sommige gevallen zijn verdachten neergeschoten, levend verbrand of doodgeknuppeld.

Storm in een glas bier? Ophef over nieuw alcoholbeleid van de UvA

0

De Universiteit van Amsterdam wil de consumptie van alcohol minder vanzelfsprekend maken. De universiteit geeft twee redenen: gezondheid en inclusiviteit. En die tweede reden wekt wrevel bij sommigen.

Op Twitter circuleert het volgende bericht van de UvA-website: ‘Alcohol past niet op inclusieve universiteit. (…). De sociale norm waarin alcoholgebruik normaal is, is een norm waar sommige groepen zich niet in kunnen vinden. Met het nieuwe alcoholbeleid streeft de UvA ernaar meer rekening te houden met diverse groepen geheelonthouders die wegens uiteenlopende redenen – waaronder religieuze en gezondheidsoverwegingen – geen alcohol drinken.’

‘De tyfus. Ook de UvA is aan een kruistocht tegen alcohol begonnen’, reageert schrijver en Trouw-columnist Jamal Ouariachi. ‘Alles wat leuk is is fout. Humor, seks, alcohol, individueel talent, vrijdenkerij…’, aldus filmmaker en Telegraaf-columnist Eddy Terstall.

Schrijver en Volkskrant-columnist Arthur van Amerongen meent dat moslimstudenten en -docenten wellicht achter het nieuwe alcoholbeleid zitten. ‘Op de Erasmus-universiteit (notabene) in Brussel wilden 5 baardmannetjes dat varkensvlees en alcohol in de kantine verboden zouden worden. Is ze niet gelukt want zo gek zijn Belgen nou ook weer niet’, twittert hij.

‘We vieren graag de ‘weg met ons maatschappij’!’, schrijft een andere twitteraar boos. En weer een andere twitteraar schrijft: ‘Wordt hier nou daadwerkelijk door dat ‘Bolwerk der Vrijzinnigheid’ gehurkt voor die achterlijke, misogyne, antisemitische en homofobe haatcultuur?’, waarmee hij de islam bedoelt.

Een storm in een glas bier, laat een UvA-woordvoerder weten. ‘Er mag zeker nog gewoon alcohol worden geschonken. Het beleid houdt alleen in dat we zorgen dat er ook altijd non-alcoholische alternatieven zijn. Bijvoorbeeld 0,0-bier naast een gewoon biertje.’

Het beleid houdt verder in dat met studentenverenigingen een convenant ‘alcohol en sociale veiligheid’ is afgesloten. Ook met studieverenigingen worden afspraken gemaakt over de omgang met alcohol. Daarbij krijgen studenten en medewerkers informatie over hulp bij minderen met drinken.

Het nieuwe alcoholbeleid is deze zomer ingevoerd en komt voort uit het Nationaal Preventieakkoord, dat is ondertekend door alle universiteiten in Nederland. Sommige universiteiten hebben gekozen voor een verbod tot vijf uur ’s middags, maar daar heeft de UvA niet voor gekozen.

‘Het heeft niets te maken met islamisering, en alcohol wordt niet gecanceld, het gaat alleen om bewustwording en voorkomen van overmatig alcoholgebruik. Met moslimstudenten heeft het helemaal niets te maken.’

Tunesië: vier partijen sluiten coalitie tegen machtsgreep president Saied

0

Vier politieke partijen in Tunesië hebben een coalitie aangekondigd om zich te verzetten tegen de machtsgreep van president Kais Saied, bericht de Arabische nieuwszender al Jazeera.

Het gaat om Democratische Stroming, Ettakatol, de Republikeinse Partij en Afek Tounes. De vier maakten hun coalitie tegen Saied gisteren bekend tijdens een persconferentie.

Doel van de coalitie is om te protesteren tegen de machtsgreep van Saied, die de regering naar huis heeft gestuurd en het parlement buitenspel heeft gezet. De partijen vrezen dat Tunesië zich op een tweesprong bevindt die kan leiden tot de ineenstorting van de staat en het einde van de democratie.

Vorige week woensdag gaf Saied zichzelf de macht om per decreet te regeren. Dit gebeurde twee maanden nadat hij de premier had ontslagen, het parlement had geschorst en de uitvoerende macht op zich had genomen.

Sommige Tunesiërs juichen de machtsgreep van Saied toe, omdat de politieke elite corrupt en impopulair is en Tunesië kampt met jarenlange economische stagnatie. De politieke partijen zijn kritisch en vrezen voor een dictatuur. Ook veel burgers zijn bezorgd, waarvan duizenden zondag de straat op gingen om te protesteren tegen Saied.

De grootste partij in het Tunesische parlement, het islamistische Ennahdha, heeft zich niet aangesloten bij de coalitie van de vier partijen. Dit heeft tot onrust in de partij geleid. Ennahdha was de eerste partij die Saied beschuldigde een staatsgreep te hebben gepleegd.

Ahmed Gaaloul, een lid van het uitvoerend comité van Ennahdha, wil dat alle partijen in het land om de tafel gaan zitten en moeten beslissen over de toekomst van Tunesië en de democratie in het land. Saied mag ook bij dit overleg aanschuiven, als hij wil.

Wie is Rabin Baldewsingh, de nieuwe coördinator tegen discriminatie?

0

De Haagse oud-wethouder Rabin Baldewsingh wordt de eerste Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme, zo werd gisteren bekend. Het is de bedoeling dat hij namens het kabinet ‘alle vormen van uitsluiting gaat bestrijden’.

Baldewsingh (1962) kwam als dertienjarige naar Nederland uit Suriname, het land waar hij is geboren als kleinzoon van Brits-Indische contractarbeiders in Leiding 8A, een leefgemeenschap van Hindoestaanse kleine landbouwers op het platteland van Suriname. Hij kwam in Leiden terecht, waar hij vijf jaar heeft gewoond en waar hij zijn mavo-, havo- en vwo- diploma aan de Sint Agnes Scholengemeenschap heeft behaald.

Vanuit Den Haag, naar waar hij in 1980 was verhuisd, studeerde hij enkele jaren Engelse Taal en Letterkunde aan de Universiteit Leiden. Het waren de jaren dat hij maatschappelijk en politiek actief werd, eerst in de Hindoestaanse gemeenschap. Zo organiseerde hij culturele en literaire festivals, zoals het Milan Festival in het Zuiderpark en het Hindoestaans Filmfestvial ter promotie van de Indiase Cinema. Ook nam hij het initiatief bij de totstandkoming voor het centrum voor het Hindoestaans cultureel erfgoed (Sarnamihuis), het standbeeld van Mahatma Gandhi en het Nationaal Hindoestaans Immigratiemonument, beide op het Hobbemaplein in Den Haag.

De media en de politiek hield hij vanaf het begin van zijn carrière nauwlettend in de gaten. Zo ging bij de lokale migrantenomroep in Den Haag aan de slag, en werkte hij als redacteur en researcher aan documentaires. In 1991 werd hij directeur van Omroep Mozaïek. Tot 2006 was hij actief als freelancer voor verschillende mediaproducties.

Sinds 1986 is hij lid van de Partij van de Arbeid. Zijn politieke doorbraak kwam in 1998. Met veel voorkeurstemmen werd hij voor het eerst gekozen in de Haagse gemeenteraad, waar hij zich vooral bezighield met onderwijs en integratie. In 2006 werd hij wethouder in Den Haag. Dat bleef hij tot 2018.

In het integratiedebat hecht Baldewsingh, tegen de populaire stroming in, veel waarde aan het behoud van de eigen cultuur. Hij laat zich voorstaan op zijn Hindoestaanse achtergrond, en startte bijvoorbeeld de internationale bijeenkomst Six Degrees in het Vredespaleis in Den Haag met een lied in zijn moedertaal: Sarnami. In die taal heeft hij ook dichtbundels gepubliceerd, naast andere werken als schrijver.

Discussies over het dragen van een hoofddoek of over moslims die niet de hand schudden van vrouwen, noemde hij ‘non-discussies’, haalt de Volkskrant aan. ‘Wij wonen tegenwoordig in een mozaïeksamenleving. Dan moet je oog hebben voor elkaars verschillen.’ Hij nam ook stelling tegen burgemeester Aboutaleb die ‘rot toch op’ zei toen moslims de gewapende jihad vergoelijkten.

Na zijn periode als wethouder zat hij een commissie voor die advies uitbracht over hoe Den Haag zijn slavernijverleden moet herdenken.

Wat hij precies gaat doen als nationaal coördinator is nog onbekend. Maar dat er veel werk aan de winkel is, staat vast.

Rotterdam: bekladding onder beeld Van Oldenbarnevelt, raadsvragen PVV

0

De Rotterdamse PVV stelt schriftelijke vragen aan het college vanwege een bekladding onder het standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt bij het stadhuis.

PVV-raadslid Maurice Meeuwissen schrijft dat hij afgelopen zaterdag zelf deze bekladding op het beeld constateerde. Inmiddels is de tekst (foto) onder het standbeeld verwijderd.

Het PVV-raadslid vermoedt dat activisten achter de bekladding zitten. Vorig jaar, ten tijde van de Black Lives Matter-protesten, werden ook beelden van Pim Fortuyn en Piet Hein in Rotterdam beklad.

‘Is het dezelfde groep beeldenstormers die hier achter zit?’, schrijft hij aan het college. Ook vraagt hij zich af of het college dit vandalisme af daarom af zal doen als ‘activisme voor de goede zaak’.

Vorig jaar zomer werd ook in Den Haag een standbeeld van Johan van Oldenbarnevelt beklad, vanwege zijn rol bij de oprichting van de Verenigde Oostindische Compagnie (VOC). De landsadvocaat zou verantwoordelijk zijn voor de misdaden die de VOC in Indonesië heeft gepleegd.

Johan van Oldenbarnevelt (1547-1619) was na de moord op Willem van Oranje in 1584 de belangrijkste staatsman van de Nederlandse Opstand tegen Spanje. Hij kwam in conflict met Prins Maurits, de zoon van Willem van Oranje, wat de landsadvocaat in 1619 letterlijk zijn hoofd kostte.

Van Doorn: ‘Ik werd vastgehouden omdat ik kritisch moslimpoliticus ben’

0

Dat de Haagse moslimpoliticus Arnoud van Doorn werd vastgehouden vanwege ‘verdacht gedrag’ in de buurt van demissionair premier Mark Rutte maakt ook in Turkije de tongen los.

Van Doorn is een geliefde politiek commentator in Turkse media. Zo suggereerde hij vorig jaar op de Turkse staatstelevisie dat de moord op Samuel Paty een false flag-operatie was van de Franse staat, met als doel om moslims te pesten.

De leider van de Haagse islamitische Partij van de Eenheid zegt nu tegen de Turkse pro-regeringskrant Yeni Safak dat hij ten onrechte is aangehouden ‘omdat ik een kritische moslimpoliticus ben en omdat ze mijn naam wilden bezoedelen’.

Van Doorn werd afgelopen zondagochtend door de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Beveiliging (DKDB) aangehouden, en maandagavond vrijgelaten. Hij liep in een buurt waar Mark Rutte toevallig ook was en vertoonde volgens de DKDB ‘verdacht gedrag’.

Dit weekend lekte uit de dat beveiliging van Rutte is opgeschroefd, omdat er plannen in de maak zouden zijn om hem te vermoorden.

Van Doorn heeft een nacht in de cel doorgebracht en is na een politieverhoor maandag vrijgelaten.

Van Doorn zegt ook een rechtszaak te zullen aan te spannen tegen de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), die volgens Van Doorn al een tijdje bezig is hem te pesten en achter zijn arrestatie zit.

‘De NCTV wil me op deze manier een tijdje storen en lastigvallen. De manier waarop ik werd vastgehouden is niet in overeenstemming met de rechtsstaat. Ze willen mijn naam belasteren met een zeer slechte valse beschuldiging.’

Van Doorn vertelt de Turkse krant ook dat hij helemaal niet van plan was om een moordaanslag op Rutte te plegen, maar naar zijn moeder wilde gaan die oud is en zorg nodig heeft. Hij vertelde de krant dat drie, vier mensen in burger zonder opgaaf van reden naar zijn identiteit vroegen en dat hij korte tijd daarna werd aangehouden.

Gistermiddag werd Van Doorn ook nog veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur voor het opruien tot geweld. In 2018 twitterde Van Doorn onder meer: ‘Moge Allah de zionisten vernietigen’. Dit, na het zien van beelden van neergeschoten Palestijnse jongeren.

Van Doorn werd in 2015 ook al eens veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur en een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie maanden, omdat hij geheime stukken had gelekt, drugs aan minderjarigen had verkocht en in het bezit was van een alarmpistool.

Hij was tot eind 2011 lid van de Haagse PVV-fractie. In 2013 bekeerde hij zich tot de islam en sloot hij zich aan bij de Haagse islamitische Partij van de Eenheid. Hij is nu fractievoorzitter in de gemeenteraad van Den Haag. In maart wilde hij met deze partij de Kamer in, maar dat mislukte.

Hoe koloniaal is ons rechtssysteem?

0

De stichting Comité Nederlandse Ereschulden (K.U.K.B.) strijdt al jaren om gerechtigdheid voor Indonesische slachtoffers van Nederlands geweld tijdens de Indonesische onafhankelijkheidsstrijd (1945-1949). Maar in zijn strijd voor sociale gerechtigheid stuit de stichting op de grenzen van het Nederlandse rechtssysteem – en een breuk met vaste advocaat Liesbeth Zegveld.

In 2011 won K.U.K.B. met behulp van Zegveld de eerste rechtszaak voor Indonesische slachtoffers en nabestaanden van Rawagede. Ruim vierhonderd Indonesische mannen werden daar in 1947 standrechtelijk geëxecuteerd door Nederlandse militairen tijdens de koloniale repressie. Nederland moest excuses en een schadevergoeding van twintigduizend euro aanbieden aan de weduwen van Rawagede. K.U.K.B en Zegveld spanden daarna meerdere van zulke processen aan. Maar deze kwamen abrupt tot een eind toen advocate Liesbeth Zegveld onlangs besloot om de Indonesische slachtoffers niet langer bij te staan.

Als reden gaf ze aan dat haar drukke baan het niet toeliet om meer zaken aan te nemen. Maar volgens K.U.K.B klopt dat niet. K.U.K.B.-voorzitter Jeffry Pondaag zegt dat zijn kritiek op Zegvelds handelen de doorslag gaf in haar besluit. Aan de Kanttekening vertelt Pondaag dat hij Zegveld de afgelopen jaren tevergeefs heeft aangespoord aspecten van de Nederlandse rechtsgang te benoemen die volgens hem koloniaal zijn.

Zo wordt de schadevergoeding aan de Indonesische slachtoffers en nabestaanden berekend op basis van de wetten die golden ten tijde van de kolonie. Dit, terwijl de Indonesische bevolking toentertijd helemaal geen rechten kreeg van Nederland als koloniale bezetter, aldus Pondaag. Of neem hoe de Nederlandse rechtbank onderscheid maakt tussen ‘legitieme’ en ‘excessieve’ gevechtshandelingen van het Nederlandse leger tegenover de Indonesische bevolking.

‘Dat betekent dat de rechtbank kolonialisme legitimeert’, zegt Pondaag. ‘Waar haalt Nederland het recht vandaan om een land dat duizenden kilometers ver van haar verwijderd ligt als eigendom te beschouwen? Bovendien erkent Nederland de onafhankelijkheid van Indonesië op 17 augustus 1945 juridisch nog steeds niet. Hierdoor kunnen de ‘gevechtshandelingen’ van Nederland niet worden berecht als oorlogsmisdaden en een aanval op een soevereine staat.’

Pondaag wijst op de excuses die koning Willem-Alexander vorig jaar had geboden aan de Indonesische bevolking tijdens een staatsbezoek aan Indonesië. In zijn excuses benadrukte de koning het ‘extreme’ geweld dat het Nederlandse leger had gepleegd op de Indonesische bevolking. ‘Het ging hem alleen om het ‘extreme’ geweld tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd van 1945-1949. Maar hoe zit het met de 350 jaar lange koloniale uitbuiting en bloedvergieten van Indonesische mensen? Was dat legitiem?’

In haar telefoongesprekken met Pondaag zou Zegveld hem meerdere keren gelijk hebben gegeven, maar niet in het openbaar willen spreken over koloniale aspecten van de Nederlandse rechtsgang. De advocaat beschouwt de Nederlandse aanwezigheid als koloniale bezetter van het huidige Indonesië als een gegeven, aldus een teleurgestelde Pondaag.

‘Hoe kan het zijn dat kolonialisme wordt gelegitimeerd en een jurist die de Indonesische slachtoffers bijstaat er dan niets over zegt? Of je de rechtszaak wint of niet, deze dingen moeten bespreekbaar worden gemaakt binnen de rechtbank. Als de rechtbank onze kritiek op het koloniale systeem vervolgens afwijst, dan kunnen we samen op zoek gaan naar andere systemen om kolonialisme alsnog aan te kaarten. Dat is nu niet meer aan de orde.’

‘Hoe kan het zijn dat kolonialisme wordt gelegitimeerd en een jurist die de Indonesische slachtoffers bijstaat er dan niets over zegt?’

Pondaag erkent wel het grote historische belang van het winnen van de Rawagede-rechtszaken, dat niet plaats had kunnen vinden zonder de advocate. ‘Hoe je het ook went of keert, zij is een toffe advocate. Het ging haar om de mensenrechten, niet om het geld’, zegt hij. ‘Maar dan moet ze ook buiten de kaders durven functioneren en kolonialisme bespreekbaar maken als misdaad tegen de mensheid. Alleen dan kunnen we verder.’

De K.U.K.B.- voorzitter is op zoek naar een vervanger voor Liesbeth Zegveld om de rechtszaken tegen de Nederlandse staat voort te zetten. Tegen Indonesische nabestaanden zegt Pondaag dat het nog steeds mogelijk is om de Nederlandse staat aan te klagen, maar dat het rechtssysteem uitgaat van Nederlands-Indië als eigendom van Nederland. ‘Daar ben ik fel op tegen, omdat de kolonie in feite een illegale bezetting was die ik weiger te erkennen’, zegt hij.

Binnenkort ontvangt Pondaag van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) een lijst met de namen van 830 Indonesische slachtoffers die door Nederlandse militairen zijn geëxecuteerd. Hiermee zal hij de aanklachten tegen de Nederlandse staat voortzetten.

Sociale strijd

Volgens historicus en publicist Sandew Hira was het niet de vraag óf de breuk met Liesbeth Zegveld zou plaatsvinden, maar wanneer. ‘De meeste juristen in Nederland zien een rechtszaak als een proces dat uitsluitend binnen de bestaande juridische kaders moet worden uitgevoerd, zoals in het geval van Zegveld’, zegt hij. ‘Een andere manier om te kijken naar rechtszaken is als een proces dat deel uitmaakt van de sociale strijd.’

In Nederland zijn er volgens Hira geen voorbeelden van juristen die rechtszaken inzetten als onderdeel van een sociale strijd. Die zijn er wel in de Verenigde Staten. ‘De grootste strijd in het ontmantelen van apartheid in Amerika begon met een wetgeving die segregatie op basis van ras en huidskleur verbood. Dat werd mogelijk via een juridische strijd. Hiermee werd de sociale strijd van zwarte Amerikanen gemobiliseerd. Er werden daarna massaal protesten gehouden op universiteiten en in bussen, waar zwarte mensen voor die tijd alleen maar achterin mochten zitten’, legt hij uit. ‘Veel juristen in Nederland zijn simpelweg niet getraind om juridische processen te beschouwen als onderdeel van een sociale strijd. Dat zou eerst moeten veranderen als we kolonialisme bespreekbaar willen maken.’

‘Ik denk dat het goed zou zijn om de verbinding en de verhouding tussen juridische strijd en politiek sociale strijd mogelijk te maken. Dat zou helpen om advocaten te vormen die hun functie kunnen inzetten ten behoeve van sociale veranderingen’, gaat hij verder. Om deze verbinding mogelijk te maken, moet ook het onderwijssysteem gericht zijn op dekolonisatie, meent Hira. ‘Het overgrote deel van Nederland legitimeert kolonialisme, omdat het onderwijssysteem niet gericht is op het dekoloniseren van de geest.’ Zo wijst hij naar een Brits opinieonderzoek waaruit blijkt dat de helft van de Nederlanders trots is op het koloniale verleden. Slechts zes procent is van mening dat kolonialisme iets is om je voor te schamen.

‘Jaarlijks worden in Nederland op 15 augustus de Indië-veteranen herdacht die tijdens de Indonesische Onafhankelijkheidsstrijd tegen Indonesiërs hebben gevochten voor behoud van de kolonie. Stel je eens voor dat ze in Duitsland jaarlijks een herdenking zouden houden voor de Duitse militairen die Nederland hebben bezet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hoe zou Nederland daarnaar kijken?’, vraagt Hira zich af. ‘Nederland heeft namelijk dezelfde misdaden gepleegd in Indonesië. Niet vijf jaar lang, maar 350 jaar lang. De vergelijking met de Duitse bezetting wordt door de meeste Nederlanders niet gemaakt. Dat is een no go. Maar als ze dat wel deden, dan zou de gemiddelde Nederlander misschien wel begrijpen dat er geen enkele rechtvaardiging is voor het bezetten, uitbuiten en onderdrukken van een ander land. Ware het niet dat het hele educatieve systeem erop gericht is om kolonialisme te aanvaarden met de overtuiging dat Nederlanders daar iets tot stand hebben gebracht voor de inheemse bevolking die zij als ‘ongeciviliseerde’ barbaren beschouwen.’

Neurenberg-tribunaal

Dat in voormalig Nederlands-Indië en in Indonesië veel onrecht is gepleegd en oorlogsmisdrijven zijn begaan, staat als een paal boven water, stelt Harmen van der Wilt, hoogleraar International Criminal Law aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Maar de cruciale vraag is in hoeverre je een regering bestaande uit ministers die destijds nog niet waren geboren daarvoor aansprakelijk kan houden, zegt hij.

‘In beginsel is het mogelijk om een staat aansprakelijk te stellen voor onrechtmatig gedrag, en die procedure vindt dan plaats voor het Internationale Gerechtshof in Den Haag. Maar deze zaak lijkt mij kansloos, want het gaat om kwesties die zich meer dan zeventig jaar geleden hebben afgespeeld.’

‘Moraliteit en recht zijn wel verbonden, maar niet hetzelfde’

Volgens Van der Wilt haalt Pondaag begrippen en rechtsgebieden door elkaar, en overschat hij de mogelijkheden van het recht. ‘Ik kan mij de frustratie en het verdriet van meneer Pondaag wel voorstellen, want er is veel onrecht in de wereld’, gaat hij verder. ‘Maar Pondaag gebruikt wel erg grote woorden wanneer hij Nederland afschildert als een koloniaal en racistisch land. Het geldende recht kent geen mogelijkheden om dit ‘recht te trekken’. Dan kun je wel zeggen dat het rechtssysteem dan ook koloniaal en racistisch is, maar dat lijkt mij niet fair. Het gaat uit van oeroude principes. Moraliteit en recht zijn wel met elkaar verbonden, maar zijn toch niet hetzelfde.’

Om de beperkingen van de Nederlandse rechtsgang te overstijgen, zouden Indonesische slachtoffers daarom baat hebben bij een rechtsproces dat vergelijkbaar is met het oorlogstribunaal van Neurenberg, aldus Jeffry Pondaag. Deze internationale rechtbank werd in de maanden na de Tweede Wereldoorlog opgericht door de geallieerden, die rechtspraken over Duitse militairen. Filmopnamen van het zogenoemde Neurenberg-tribunaal moesten bewijzen dat het nazi-optreden van Duitsland lang is voorbereid, en tot doel had de heerschappij in Europa te veroveren en een deel van de bevolking uit te roeien.

‘Als Nederland echt goede bedoelingen heeft met Indonesië, dan moeten ze dit eerst goed afronden. Hoe je het ook went of keert, Nederlands-Indië was een koloniale bezetting waarin miljoenen mensen hebben geleden, en waar men in Nederland niets van af weet’, zegt Pondaag. ‘Nederland heeft het onderwerp ‘kolonialisme’ bewust onder het tapijt geschoven. Daarom benadruk ik het historische belang van de Rawagede-rechtszaken. Zonder deze rechtszaken had de Nederlandse staat geen vierjarig onderzoek in gang gezet naar het dekolonisatieproces in Indonesië. Daarmee claim ik dat de stichting K.U.K.B. kolonialisme in Nederland op de kaart heeft gezet, en de ballen aan het rollen bracht.’

Mede dankzij het werk van K.U.K.B. is Sandew Hira ervan overtuigd dat verandering van de koloniale mindset mogelijk is. ‘Ik denk wel dat er in de komende jaren advocaten en docenten zullen zijn die zich achter hun oren gaan krabben, en zich gaan afvragen of ze hier meer aandacht aan moeten besteden’, zegt hij. ‘Het feit dat Jeffry Pondaag de discussie over de legitimiteit van kolonialisme durft aan te gaan en de beperkingen van de Nederlandse rechtsgang wil uitlichten, is een grote stap.’

Aan de Kanttekening liet Liesbeth Zegveld weten niet beschikbaar te zijn voor een reactie.

Geweld radicale hindoes tegen Indiase moslims groeit: ‘Echo van jaren ’30’

0

Moslims in India worden in aanloop naar de hindoeïstische feestdagen in oktober en november steeds vaker slachtoffer van hindoe-nationalistische aanvallen.

Zo verspreidt Bajrang Dal, een extreemrechtse hindoe-nationalistische groep in de Indiase deelstaat Uttar Pradesh, pamfletten met het bevel tot sluiting van winkels tijdens de festivalperiode. Ze zijn erg actief sinds hindoe-geestelijke Yogi Adityanath in 2017 premier werd van Uttar Pradesh, vertelt een moslimondernemer aan de Arabische nieuwszender al Jazeera. Moslims kunnen nergens klagen, want de overheid is op de hand van zulke hindoe-nationalistische groepen, aldus de ondernemer.

Geweld tegen moslims komt steeds vaker voor in India. Vorige week werden twee moslimmannen uit Mathura, een tempelstad in Uttar Pradesh, aangevallen omdat ze vlees droegen. Dat mocht niet, want eerder deze maand besloot het stadsbestuur om de stad alcohol- en vleesvrij te maken.

In Madya Pradesh in de Indiase deelstaat Indore werd vorige maand een moslimverkoper in elkaar geslagen omdat hij zijn waren verkocht in een ‘hindoe-plaats’, naar verluidt onder een hindoe-naam.

In Ujjain, een andere stad in Indore, werd een moslim diezelfde week gedwongen om ‘Jai Shri Ram’ (‘De overwinning zij aan Heer Ram’) te scanderen, een hindoe-nationalistische strijdkreet. Soortgelijke incidenten werden in dezelfde maand ook gemeld in Uttar Pradesh.

De eigenaar van een paardenkoets in Lucknow in Uttar Pradesh werd gedwongen ‘Dood aan Pakistan’ te roepen, omdat hij er valselijk van werd beschuldigd een Pakistaanse vlag op zijn koets zou hebben gehesen.

Hindoe-nationalistische groepen voelen zich gesterkt door de hindoe-nationalistische BJP-regering van Narendra Modi (foto). Aanvallen op kleine moslimondernemers lijken systematisch te zijn, met als doel te hebben om hen in hun levensonderhoud te treffen.

In Indiase deelstaten waar de BJP aan de macht is worden bovendien wetten aangenomen die vooral tegen moslims lijken te zijn gericht. Zo werden in 2017, toen de BJP in Uttar Pradesh aan de macht kwam, veel slachthuizen en vleeswinkels gesloten, officieel omdat ze de wettelijke voorschriften niet volgden.

De fysieke aanvallen op kleine moslimondernemers lijken een nieuwe trend te zijn. Vorig jaar, toen de coronapandemie in India uitbrak, werden moslimfruitverkopers tot zondebok gebombardeerd, omdat ze het virus zogenaamd zouden verspreiden. In verschillende dorpen werden posters opgehangen met de mededeling dat moslimverkopers niet welkom waren.

Volgens de BJP-deelstaatregering in Uttar Pradesh is er niet zoveel aan de hand en is de partij ook onder moslims populair. Bovendien zouden sommige video’s van anti-moslimincidenten nep zijn  gebleken.

Ondertussen zijn bijna vijfduizend moslims door de Indiase deelstaat Assam gedwongen buiten te slapen, schrijft de Indiase krant Deccan Herald. Volgens de BJP-deelstaatregering zijn deze moslims ‘illegale aanvallers’. Ze zijn niet in staat zijn om hun eigen land te kopen en woonden al tientallen jaren in illegale dorpen, die de regering vorige week heeft ontruimd. Tijdens de ontruiming werd bovendien een man doodgeslagen door de politie, aldus de Indiase omroep NDTV.

De Indiase journalist Debasish Roy Chowdhury vergelijkt in de Israëlische krant Haaretz India met nazi-Duitsland: ‘Hindoe-menigten, anti-moslimboycots: in Modi’s India worden de echo’s van het Duitsland van de jaren dertig luider.’

Na de Jodenster zetten ‘viruswappies’ nu ook Rosa Parks in als argument

0

Leden van Forum voor Democratie en andere radicale tegenstanders van de coronamaatregelen maken inmiddels niet enkel meer de vergelijking met de Jodenvervolging. Ook het anti-zwarte racisme in het vroegere Zuid-Afrika en Amerika worden er nu bijgehaald.

Vandaag buigt de rechter in Den Haag zich over een kort geding dat twee advocaten uit Breda hebben aangespannen tegen de staat. Het coronatoegangsbewijs, dat toegang geeft tot bijvoorbeeld de bioscoop of het restaurant, zou volgens hen ingaan tegen artikel 1 van de grondwet.

Een van de advocaten, Bart Maes, noemt het coronatoegangsbewijs in NRC een ‘apartheidspas’. Ook deelde hij op Twitter een bericht over ‘medische apartheid’. De advocaat, die zichzelf als ‘rechtsconservatief’ omschrijft, hekelt de ‘segregatie’ die het coronapaspoort zou veroorzaken.

Ook Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet trekt de parallel met Zuid-Afrika als hij, net als advocaat Maes, sprak vorige week sprak over een apartheidspas. De FvD-leider, zelf ook van racisme beschuldigd, lijkt te doelen op de pasjeswet in Zuid-Afrika, die de bewegingsvrijheid van zwarte mensen inperkte.

Vergelijkingen met apartheid worden steeds vaker gebruikt op social media. Zo schrijft twitteraar ‘Henk Haarlem’: ‘Zonder QR-code geen toiletbezoek. #Apartheid #corona het nieuwe racisme. Ongevaccineerden zijn de nieuwe joden’, vergezeld van een foto van toiletten in Zuid-Afrika voor witte en zwarte mensen.

Ook de vergelijking met de rassensegregatie in het zuiden van Amerika, in stand gehouden door de zogenoemde Jim Crow-wetten van 1876 tot 1965, wordt steeds vaker gemaakt op social media.

Als het aan voorstanders van de coronapas had gelegen, ‘had Rosa Parks netjes haar plek in de bus afgestaan en niet zo moeten zeuren want “wet is wet” en “regel is regel”’, twittert FvD-Kamerlid Pepijn van Houwelingen (foto, rechts) vandaag.

Van Houwelingen reageert hiermee op een tweet van D66-Kamerlid Jan Paternotte, die op zijn beurt het Utrechtse restaurant Waku Waku veroordeelde vanwege het niet-handhaven van de coronapas.

De Afro-Amerikaanse burgerrechtenactiviste Rosa Park (foto, links) weigerde in 1955 achterin de bus plaats te nemen. Haar verzet leidde tot de Montgomery Bus Boycott, een van de acties die leidde tot de afschaffing van de raciale segregatie in de VS.

Weense hijabi-influencer aangevallen: ‘Bespuugd, geslagen en hijab afgerukt’

0

De islamitische influencer Baraa Bolat (26) uit het Oostenrijkse Wenen is vrijdag aangevallen door een medepassagier in de bus.

‘Ze begon mij zomaar aan te vallen te bespugen’, vertelt Bolat aan de Oostenrijkse nieuwswebsite Heute.

Nadat ze was uitgestapt, was Bolat nog niet van haar belaagster af. De vrouw trok de hijab van Bolats hoofd en sloeg haar, vertelt ze.

Vervolgens schreeuwde de vrouw ze tegen Bolat dat ze ‘terug’ moest naar haar Turkije. ‘Ook al ben ik niet eens Turks’, vertelt de in Wenen geboren en getogen Bolat.

Bolat is teleurgesteld in haar medepassagiers, die niet zouden hebben ingegrepen: ‘Niemand heeft morele moed getoond.’

De Weense influencer deelde haar verhaal met haar 138.000 volgers. De vrouw die haar had aangevallen staat bekend als een fervente moslimhater, schrijft zij erbij.

Het voorval krijgt veel aandacht in de Turkse media, die dit incident in verband brengen met de controversiële Oostenrijkse ‘islamkaart’. Op deze website staan de namen en locaties van meer dan 620 moskeeën, verenigingen en functionarissen en hun mogelijke connecties in het buitenland vermeld.

Het Oostenrijkse moslimhaat-meldpunt krijgt steeds meer voorvallen van moslimhaat binnen. In 2020 werden er zo’n 1.400 aanvallen gemeld, en dit jaar zijn dat er al ruim 30 procent meer.

In meer westerse landen is sprake van groeiende moslimhaat, zoals in Canada waar deze zomer een moslimfamilie in werd vermoord bij een aanslag.