11.5 C
Amsterdam
Home Blog Pagina 568

Nieuw-Zeeland scherpt wetten tegen haatzaaien aan, verhoogt straffen

0

De regering van Nieuw-Zeeland kondigt aan wetten tegen haatzaaien aan te scherpen en straffen voor het aanzetten tot haat en discriminatie te verhogen. Dit doet de regering in reactie op de extreemrechtse aanslag in Christchurch van twee jaar geleden, waarbij 51 moslims omkwamen.

De aanslag van Brenton Tarrant, die zich liet inspireren door de Noorse extreemrechtse terrorist Anders Breivik, leidde tot de instelling van een groot onderzoek naar de gebeurtenissen door een staatscommissie. De regering neemt de aanbevelingen van deze commissie nu over.

In het wetsvoorstel van de regering zal een persoon die ‘opzettelijk haat aanwakkert, dit in stand houdt of normaliseert’ de wet overtreden als hij dat zou doen door te dreigen, op een agressieve of beledigende manier, inclusief het oproepen tot geweld.

De straf voor dergelijke overtredingen wil de regering verhogen tot maximaal drie jaar gevangenisstraf of een boete van omgerekend 29.000 euro. Nu ligt de straf nog op 3 maanden gevangenisstraf, of  omgerekend 4.000 euro.

Het wetsvoorstel wil ook transseksuele, genderdiverse en interseksuele mensen beschermen tegen discriminatie. De huidige wetten in Nieuw Zeeland zijn alleen nog gericht op uitingen die vijandigheid opwekken tegen een persoon of groep op grond van kleur, ras of etniciteit.

Canada: man valt hijabi’s aan met mes

0

In Canada heeft een gemaskerde man twee jonge moslima’s aangevallen die een hoofddoek droegen. Hij sloeg de een bewusteloos en viel de ander aan met een mes.

Het  voorval vond woensdag rond het middaguur plaats in St. Albert, in de staat Alberta. Het wordt door de politie onderzocht als haatmisdrijf.

De man zou een racistische scheldpartij op hen hebben losgelaten en daarna een van de vrouwen bij haar hijab hebben gepakt en haar op de grond hebben geduwd, waardoor ze bewusteloos raakte.

Vervolgens toverde hij een mes tevoorschijn en sloeg hij de tweede vrouw neer. Hij hield zijn mes tegen haar keel, terwijl hij beide vrouwen bleef uitschelden. Het waren volgens de politie anti-islamitische opmerkingen.

Hierna sloeg de man op de vlucht. De eerste vrouw liep verwondingen op en moest in het ziekenhuis worden behandeld. De tweede vrouw liep lichte verwondingen op en hoefde niet naar het ziekenhuis.

De verdachte, een witte man van ongeveer vijftig jaar oud, is nog niet in de kraag gevat.

De aanval op de twee vrouwen is de tweede aanslag op moslims in Canada in korte tijd. Op 6 juni reed Nathaniel Veltman (20) vier moslim dood in Londen, Ontario.

BLM volgens witte Nederlanders: te confronterend of juist verbindend?

0

De Black Lives Matter-demonstraties van 2020 hebben voor de één de toon gezet in meer bewustzijn en toenadering tot elkaar. Maar voor veel witte Nederlanders was de toon van het debat juist te hard. Is de antiracismeboodschap overgekomen bij deze groep? En zijn we elkaar in Nederland daardoor beter gaan begrijpen? Of juist niet?

Een jaar na de antiracismedemonstraties zijn Nederlanders met verschillende huidskleuren elkaar niet veel beter gaan begrijpen. Dat concludeerde EenVandaag na onderzoek onder 29.000 witte mensen en 2.000 mensen van kleur. In beide groepen denkt driekwart dat het wederzijds begrip er niet groter op is geworden.

Ook ervaren veel biculturele Nederlanders in het dagelijks leven nog steeds racisme, terwijl veel witte mensen voorzichtiger zijn geworden om hun mening te geven, meldt EenVandaag. En veel Nederlanders van kleur (42 procent) vinden de gesprekken over antiracisme nog te weinig uitgesproken, terwijl veel witte Nederlanders (53 procent) vinden dat het debat juist veel te hard wordt gevoerd.

Dat vindt voormalig D66-lid Jeroen Adema (42) ook. ‘Nogal wat mensen van kleur zijn heel gevoelig en zien in alles racisme.’ Adema denkt dat de antiracismebewegingen van het afgelopen jaar niet hebben geleid tot beter wederzijds begrip. ‘Ik bevind me af en toe in een situatie waar ik me serieus afvraag of we juist niet meer tegenover elkaar zijn gaan staan. Voor ieder wissewasje wordt de racismekaart getrokken. Als iemand bijvoorbeeld kritiek krijgt op zijn werk, dan kan dat ook liggen aan de inhoud ervan. Dan hoeft er niet meteen sprake te zijn van racisme.’

‘Nogal wat mensen van kleur zijn heel gevoelig en zien in alles racisme’

Hiermee zegt hij niet te ontkennen dat racisme bestaat. ‘Ik besef dat het gemakkelijk is voor mij om te praten. Ik ben wit en ik ben man, dan sta je al twee strepen voor vergeleken met iemand die zwart en vrouw is. Dat is fout’, zegt hij. ‘Racisme is hartstikke fout en er moet hard tegen worden opgetreden, maar het werkt niet als we elkaar continu op onze fouten blijven wijzen zonder dat we uitleggen waarom iets fout is.’

Adema zegt met name kritiek te hebben op de zogenoemde cancel culture en de mensen die dit volgens hem zouden bewerkstelligen. ‘Deze cultuur is mede door de antiracismebewegingen ontstaan. Soms krijg ik het idee dat er mensen zijn die naar een televisieprogramma kijken met een pennetje in de aanslag, en hopen dat iemand een rotopmerking maakt om vervolgens adverteerders aan te schrijven.’

Dat racisme nu veel wordt besproken en er volgens Adema hysterie rondom het onderwerp is ontstaan, is volgens hem voor een groot deel te wijten aan de antiracismedemonstraties in de Verenigde Staten. Amerikaanse bewegingen als Black Lives Matter zijn voor een groot deel door jongeren in Nederland overgenomen, terwijl de context in de VS heel anders is, ziet hij.

‘Het antizwarte racisme in Amerika kent een andere geschiedenis dan hier in Nederland. Daar moet je veel meer letten op wat je tegen elkaar zegt. Dat begint nu ook in Nederland. In België is dat anders. Er is daar een komiek, Alex Agnew, die de meest lompe grappen maakt over mensen van kleur, moslims, homoseksuelen en katholieken. In Nederland zou hij daarom allang zijn gecanceld. Maar in België gaat hij het gesprek aan met de mensen waarover hij grappen maakt. Hij trekt volle zalen en is populair bij zowel links als rechts. Zo kan het ook.’

Wanneer iemand een foute opmerking maakt over mensen van kleur hoeft diegene daarom nog geen racist te zijn, gaat hij verder. ‘Dan heeft diegene misschien een domme keuze gemaakt waarvoor die zich moet verontschuldigen. Het is niet zo dat iedereen die bijvoorbeeld een lompe grap maakt over mensen van kleur meteen een racist is.’

Wat betreft racisme en hoe dat aan te pakken, ziet Adema liever de dialoog in plaats van het debat. Het debat over Zwarte Piet is daar een goed voorbeeld van, meent hij. Dat mensen Zwarte Piet racistisch vinden is niet iets van de laatste jaren. In de jaren tachtig van de vorige eeuw werd volgens Adema al aangekaart dat de karikatuur kwetsend is voor zwarte mensen.

‘Als dat al eerder bekend is, en mensen worden erom gekwetst, dan moeten we bedenken hoe we dat kunnen voorkomen. Mijn mening over Zwarte Piet is veranderd, omdat ik zelf naar de feiten ben gaan kijken en me erin heb verdiept. Niet omdat iedereen daar hysterisch over doet. Als we elkaar beter willen gaan begrijpen, dan kunnen we maar één ding doen: op neutrale wijze uitleggen hoe de geschiedenis in elkaar steekt, en waarom iets kwetsend is voor een bepaalde groep mensen. We moeten de feiten laten spreken, zodat mensen zelf hun oordeel erover kunnen vellen.’

Superioriteit

Volgens IT’er Tom Peperkamp (39) zijn we elkaar dankzij de antiracismebeweging wel beter gaan begrijpen, ondanks de misschien harde toon van het debat. Racisme staat nu namelijk hoog op de agenda. Peperkamp ondersteunt de antiracismebeweging volledig, vertelt hij. De ontwikkelingen volgt hij via mainstream en social media.

‘Het platte racisme – het beeld dat alle ‘buitenlanders’ slecht zijn en moeten oprotten naar hun ‘eigen’ land – wordt nu veel minder geaccepteerd’, zegt hij. Tegelijkertijd is het racisme dat mensen van kleur dagelijks meemaken niet afgenomen. Peperkamp ziet wel een verschuiving optreden: ‘We zijn nu alerter en strenger op racisme in vergelijking met vroeger.’

Dat sommige racistische uitspraken nu wel worden veroordeeld ziet hij als een goed teken. ‘Het is complete onzin als witte mensen denken dat ze nu niets meer mogen zeggen of dat ze voorzichtiger moeten zijn in het uiten van hun mening. De vrijheid van meningsuiting is niet minder geworden door antiracismebewegingen, maar we leven nu in een tijd waarin mensen weerwoord krijgen en daarvoor een podium kunnen claimen. Wat we zeggen moeten we ook kunnen verantwoorden. En voor sommige mensen lijkt dat wat lastiger dan voor anderen.’

‘Het is racistisch wanneer witte mensen geen ruimte willen geven aan mensen van kleur om zich uit te spreken’

Dat sommige witte mensen vallen over de harde toon waarop gesprekken over racisme worden gevoerd is deels te wijten aan wit privilege, vindt Peperkamp. Het ‘toon-argument’ ziet hij als een manier om de inhoud van de antiracismeboodschap te ontkrachten, zonder daadwerkelijk naar de inhoud van de boodschap te kijken.

‘Het is racistisch wanneer witte mensen geen ruimte willen geven aan mensen van kleur om zich uit te spreken. Dat komt vanuit de gedachte dat witte mensen superieur zijn, en mensen van kleur moeten maar braaf luisteren en dankbaar zijn, omdat we het hier zo goed voor elkaar zouden hebben. Die misplaatste superioriteit zit diepgeworteld in onze samenleving.’

Dit superioriteitsgevoel leidt er ook toe dat witte mensen verwachten dat zij uitleg krijgen over waarom een bepaalde uitspraak niet door de beugel kan, meent Peperkamp. ‘Op het moment dat iemand een gevoel deelt of stelling neemt over racisme, dan verwachten sommige witte mensen meteen complete geschiedenislessen van deze persoon te krijgen. Maar mensen van kleur zijn niet verplicht om witte mensen te onderwijzen over waarom iets slecht of racistisch is. Je kan je er ook zelf in verdiepen zonder die uitleg.’

Voor Peperkamp heeft de ‘harde’ toon van de antiracismebewegingen er juist toe geleid dat hij meer interesse kreeg voor het onderwerp, en zich er ook meer in begon te verdiepen. ‘Door die confronterende toon heb ik in een keer veel meer informatie tot mij gekregen die mij anders niet zou bereiken. En er zullen altijd mensen zijn die niet meegaan in de strijd tegen racisme, of langzaam maar zeker hun gedachten veranderen. Het heeft zeker tijd nodig’, zegt hij.

‘Ik denk wel dat het de verantwoordelijkheid is van witte Nederlanders die antiracistisch zijn om de stille meerderheid mee te krijgen, en om zich op te stellen als bondgenoot in de aanpak tegen racisme. Want als je geniet van een zekere wit privilege, en je bent je daarvan bewust, dan kun je dat ook inzetten voor het goede. Zorg er dan voor dat je anderen bereikt die er niet zo over denken, zodat we elkaar uiteindelijk nog beter kunnen begrijpen, en we kunnen komen tot zelfreflectie.’

Idealisme

Dat de protesten hebben geleid tot meer aandacht om racisme aan te pakken, ziet ook omgevingsjusrist Kirsten Menzel (37). Eerder was zij aanwezig bij een antiracismedemonstratie in Rotterdam. Of mensen met verschillende huidskleuren in Nederland elkaar beter zijn gaan begrijpen, laat zij in het midden.

‘Ik zie deels wel toenadering en meer bewustzijn. Er zijn veel witte mensen die zich hebben aangesloten bij antiracismebewegingen zoals Black Lives Matter. Daar heb ik mij ook bij aangesloten’, zegt zij. ‘Op social media is veel aandacht gekomen voor de strijd tegen racisme. Ook grote bedrijven als Bol.com hebben met het verbannen van Zwarte Piet laten zien dat zij openstaan voor een inclusiever beleid. Maar ik zie ook dat er nog een hele lange weg te gaan is.’

‘Het is positief dat mensen met verschillende huidskleuren samen deelnemen aan antiracismedemonstraties’

Als voorbeeld noemt zij het debat naar aanleiding van het in februari verschenen rapport over internationale adoptie. Dit rapport meldde structurele misstanden in de adoptielanden onder toeziend oog van de Nederlandse staat, waardoor internationale adoptie voor onbepaalde tijd is opgeschort. In het debat over internationale adoptie merkt zij dat er een bepaald beeld wordt gedeeld over Nederlandse adoptieouders, die kinderen uit het buitenland zouden adopteren vanuit een misplaatste vorm van idealisme. Deze ontwikkelingen volgt Menzel, zelf adoptieouder, nauw op de voet.

‘Er is een groep mensen die zegt dat geadopteerde kinderen benadeeld zijn, en terug moeten naar hun eigen land. Dat Nederlandse adoptieouders niet het recht hadden om te denken dat zij deze kinderen in Nederland een beter leven kunnen geven’, legt zij uit. ‘Een ander beeld is dat geadopteerden alleen maar blij mogen zijn, omdat ze juist in Nederland een beter leven hebben gekregen. En tot slot merk ik dat er een groep is die zegt dat geadopteerden uit het buitenland het lastig hebben, omdat zij een achterstand hebben opgelopen die zij hun hele leven moeten meedragen.’

Volgens Menzel wordt nu de nadruk gelegd op de gedachte dat geadopteerde kinderen uit het buitenland zijn benadeeld door hun witte adoptieouders, die zouden denken dat zij deze kinderen een beter leven hebben gegeven.

‘In de jaren zeventig, tachtig en negentig was er meer sprake van idealisme vanuit de adoptieouders. Ook omdat dat vaak gepaard ging met christelijk zendelingswerk. Door meer onderzoek ernaar te doen en er vervolgens cursussen aan te wijden is dat veranderd’, zegt zij. ‘In deze cursussen worden potentiële adoptieouders verteld dat ze niet kinderen moeten adopteren uit het buitenland omdat kinderen in Nederland een beter leven zouden hebben. Het gaat erom dat ze een kinderwens hebben. Dat is een hele logische en redelijke motivatie. Ieder kind wil gewenst zijn, en als die wens bij de adoptieve ouders in spe er is, dan komt dat ook over bij het kind.’

Dat sommige geadopteerden zich benadeeld voelen door hun witte ouders die hen hebben geadopteerd vanuit idealisme is wel begrijpelijk, vindt zij. ‘Maar het gaat om een minderheid. Dat maakt het niet minder erg voor die minderheid, maar wat je nu ziet is dat die minderheid meer de aandacht naar zich toetrekt. Om dan daarmee te zeggen dat er een algehele adoptiestop noodzakelijk is vanuit hun woede, aanklacht en gevoel van verlies, dat gaat een paar stappen te ver.’

Dat ziet zij ook gebeuren bij gesprekken over racisme. ‘Sommige mensen voelen zich heel snel geraakt of beledigd. Soms valt er wat over te zeggen, maar soms is het te ver doorgetrokken. Dat draagt er niet aan bij dat we elkaar beter gaan begrijpen. Laten we dan eerst samen kijken naar de feiten, en van daaruit verder redeneren.’

Ondanks dat gesprekken over racisme en wit privilege in het adoptiedebat er heftig aan toe kunnen gaan, ziet Menzel het hoopvol in. ‘Mensen vinden elkaar in de strijd tegen onrecht en racisme. Het is een positieve ontwikkeling dat mensen met verschillende huidskleuren samen deelnemen aan antiracismedemonstraties. Voor velen is het duidelijker geworden dat verandering noodzakelijk is’, zegt zij. ‘Maar ik denk dat het nog even gaat duren voordat deze noodzakelijke verandering ook tot de overheid doordringt.’

Frankrijk: voorzitter stemlokaal uit functie ontheven vanwege hijab

0

De Franse Rachida Kabbouri is ontheven uit haar voorzittersfunctie van een stembureau in het departement Val-de-Marne, vlak onder Parijs. 

Tijdens de regionale verkiezingen van afgelopen zondag dienden verschillende mensen tegen haar een klacht in vanwege haar hoofddoek. Hierna dwong de gemeente haar te ruilen met een ‘normale’ stembureaumedewerker.

De gemeente stelt dat de regels in het stemlokaal, in overeenstemming met het Franse laïcité-beginsel, voorschrijven dat de voorzitter neutraal moet zijn en daarom geen religieus symbool mag dragen.

Maar Kabbouri voelt zich slachtoffer van onrecht en is woedend op president Emmanuel Macron, die medeverantwoordelijk is voor het secularistische Franse beleid.

‘Als mij de hoofddoek wordt verweten, verban dan mannenbaarden en laat ze gladgeschoren worden, aangezien de baard een zogenaamd religieus teken is.’

Israël wijzigt Chinabeleid: veroordeelt misdaden tegen Oeigoeren

0

Israël heeft een nieuw standpunt ingenomen tegen de onderdrukking van de Oeigoerse moslimminderheid in China. Het land sloot zich aan bij een veroordeling van China, die op aandringen van Amerika werd uitgesproken in de Mensenrechtenraad van de Verenigde Naties.

Volgens de Israëlische krant the Jerusalem Post markeert de stemming een verschuiving in de China-benadering van Israël. Op dit moment neemt Amerika een steeds hardere positie in tegen China en probeert Israël, dat sinds kort een nieuwe regering kent, daarin mee te nemen.

Eerder stemde Israël in VN-verband ook al voor een onderzoek naar de herkomst van het coronavirus, wat China probeerde te voorkomen.

De veroordelingen van China zijn voor Israel een kans om te tonen een liberale democratie te zijn – in tegenstelling tot China -, aldus de the Jerusalem Post, maar zijn ook een reactie op de Chinese veroordeling van het Israëlische optreden tegen de Palestijnen tijdens het laatste Israëlisch-Palestijnse conflict.

De veroordeling van China werd ondertekend door 45 landen. Het statement rept niet over genocide, zoals de parlementen van Nederland, Groot-Brittannië en Canada onlangs wel deden.

Ook de Amerikaanse regering spreekt van een genocide op de Oeigoeren. Het zijn tot nu toe met name Westerse landen die zich uitspreken over de Chinese wandaden tegen de Oeigoeren.

Vooral de stilte vanuit islamitische landen is opmerkelijk – met name vanuit Turkije en Pakistan, twee landen die zich opwerpen tot vocale hoeders van de islamitische wereld en bestrijders van moslimhaat wereldwijd.

Vorige week nog weigerde de premier van Pakistan, die zeerder bijvoorbeeld wel een internationaal verbod op Mohammed-cartoons bepleitte, zich tijdens een tv-interview uit te spreken over de Oeigoeren.

Petitie antiracisten en NPO-zender: ‘Maak Keti Koti nationale feestdag’

0

Antiracismeorganisaties The Black Archives Nederland en Wordt Beter willen dat Keti Koti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij op 1 juli, een nationale vrije dag wordt. Samen met NPO-jongerenradiozender FunX zijn ze een petitie gestart.

‘Met deze petitie eisen wij dat 1 juli een nationale feest- en herdenkingsdag wordt. Op deze dag wordt het leed en het onrecht dat de tot slaaf gemaakten is aangedaan herdacht en wordt de afschaffing van de slavernij gevierd’, schrijven ze.

De erkenning van Keti Koti als nationale feestdag is een volgende stap naar de volledige erkenning van de trans-Atlantische slavernijgeschiedenis van Nederland, aldus de opstellers van de petitie.

De regering, de Eerste Kamer en de Tweede Kamer moeten in overeenstemming met vertegenwoordigers en organisaties van nazaten van tot slaafgemaakten zorg dragen voor een nationale herdenking en viering, vinden ze.

Bovendien moet Nederland formeel excuses aanbieden voor de Nederlandse rol in de trans-Atlantische handel ‘en alle bijbehorende verantwoordelijkheden nemen’.

Op Facebook wordt de petitie door linkse activisten instemmend ontvangen. Toch is er ook kritiek. ‘Wit Nederland verdient geen extra vrije dag. Laat ze eerst maar eens een dag van rouw en berouw afkondigen’, schrijft een BIJ1-aanhanger.

Momenteel staat de teller op bijna vijfduizend ondertekenaars.

Op 1 juli 1863 schafte Nederland de slavernij in Suriname en op de Antillen af. Keti Koti betekent ‘gebroken ketenen’.

Halsema: zorgen om toename extreemrechtse dreiging in Amsterdam

0

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema ziet een toename van extreemrechtse dreiging in de hoofdstad, meldt het Parool. Dit schrijft ze in een voortgangsbrief over radicalisme.

Dit jaar vonden intimiderende acties plaats tegen vijf Amsterdamse moskeeën. Drie kregen een luier en spotprenten door de brievenbus, een kreeg jaar een steen door de ruit.

Halsema: ‘Dit is meer dan in het vorig halfjaar en bovendien gaat het nu vaker om fysieke incidenten in plaats van online uitingen. In sommige gevallen is een duidelijke relatie met extreemrechtse denkbeelden of groepen te zien.’

Ook deden vijf Amsterdammers aangifte van bedreiging nadat ze een sticker van het rechts-radicale sociale media-account Vizier Op Links op hun deur vonden. Het Openbaar Ministerie onderzoekt de zaak momenteel, inmiddels is Vizier Op Links verbannen van social media.

Zonder man en paard te noemen, waarschuwt Halsema voor normalisering van rechtsextremistisch gedachtegoed in het publieke debat en de politiek. Deze ‘ondermijning van de democratische rechtsorde’ triggert online geweldsuitingen door rechtsradicalen, schrijft ze.

Op dit moment houdt de gemeente 46 personen in de gaten. Vorig jaar waren dat er nog 54. Het aantal extreemrechtse radicalen is gegroeid tot twee. Potentieel gewelddadige islamisten vormen nog altijd het overgrote deel van deze 46 personen: 90 procent. Ze maakt zich ook zorgen over Amsterdamse IS-strijders die hun straf al hebben uitgezeten.

Bewoners Rotterdamse Tweebosbuurt demonstreren voor Tweede Kamer

0

De gemeente Rotterdam is deze week begonnen met de sloop van delen van de Tweebosbuurt in Rotterdam-Zuid. Vandaag demonstreren bewoners bij het parlement in Den Haag tegen de verdere sloop, die volgens hen racistische elementen bevat.

‘We gaan er staan met spandoeken en borden’, zegt bewoner Mustapha Easaouiyen van de actiegroep Recht op de Stad tegen RTV Rijnmond.

Ook willen de activisten een brief aan demissionair minister Kasja Ollongren (Binnenlandse Zaken) geven met een paar verzoeken, zoals betaalbare huizen, geen huisuitzettingen en zeggenschap voor bewoners.

Easaouiyen hoopt dat Den Haag tegen de gemeente Rotterdam zegt opnieuw met de activisten en bewoners in gesprek te gaan. Hij wijst op de recente brief van een VN-commissie, die stelt dat de sloop van de Tweebosbuurt in strijd is met de mensenrechten.

In Rotterdam worden sociale huurwoningen gesloopt om plaats te maken voor duurdere woningen die voor veel Rotterdammers onbetaalbaar zijn. De gemeente, gesteund door het Rijk, wil zo Rotterdam aantrekkelijker maken voor mensen met een middeninkomen en hogere inkomens. De sloop van de Tweebosbuurt treft arme bewoners, met vooral een biculturele achtergrond.

De sloop is een gevolg van het Nationaal Programma Rotterdam-Zuid (NPRZ), een nationaal programma van de gemeente en het Rijk om ervoor te zorgen dat Rotterdam-Zuid qua opleidingsniveau, arbeidsparticipatie en woonkwaliteit in twintig jaar zal stijgen naar het gemiddelde van de vier grote steden van Nederland.

Volgens actievoerders bevat het NPRZ racistische elementen. ‘In de NPRZ-nota Handelingsperspectief Afrikaanderwijk uit 2013 wordt expliciet gezegd dat bewoners negatieve associaties hebben bij allochtonen. Het staat er zwart op wit. De advocaat van woningcorporatie Vestia heeft de passage letterlijk overgenomen in de zogenoemde Memorie van Grieven van 21 april 2020, voor een rechtszaak van Vestia tegen de bewoners van de Tweebosbuurt die weigerden akkoord te gaan met de ontbinding van hun huurcontract’, zei Eaisaouiyen eerder deze maand tegen de Kanttekening.

Rechtse hypocrisie inzake vrouwen in de politiek

0

De NAVO-top van vorige week trok veel bekijks, mede omdat het de eerste topontmoeting was sinds de coronacrisis begon. Het gezamenlijke fotomoment, iets dat we lang niet hadden gezien, was ook om een andere reden opvallend: het toonde op pijnlijke wijze de achterstelling van Westerse vrouwen in dit deel van de politiek. Slechts zes van de dertig regeringsleiders waren vrouw.

NAVO-land Nederland heeft zelfs nooit een vrouwelijke premier gehad. Opmerkelijk, want Nederland klopt zichzelf graag op de borst als het gaat om progressiviteit en vrouwenemancipatie. Dat gepoch heeft vaak betrekking op het aandeel van vrouwen op de arbeidsmarkt. Onterecht: de arbeidsparticipatie van vrouwen is met 76 procent vrij hoog, maar vrouwen werken aanzienlijk vaker in deeltijd dan mannen.

Vaak is dit een keuze die uit praktische overwegingen voortkomt. Nog steeds is sprake van een inkomensongelijkheid tussen mannen en vrouwen, de loonkloof is bij de overheid 8 procent, in het bedrijfsleven 19 procent. Kinderen opvoeden in combinatie met een baan komt daarom vaak op het bordje van de vrouw te liggen, een dubbele belasting die mannen kennelijk niet aankunnen.

Ook qua vrouwen aan de top in het bedrijfsleven doet Nederland het slecht. De bestuurskamers van grote bedrijven zijn nog altijd overwegend wit en man. Het vereist veel interventies van de politiek, zoals het instellen van een quotum, om het aantal vrouwen in deze posities te vergroten.

Het waren vrouwelijke ministers die, met veel gelobby en het constant agenderen van dit thema, de Tweede Kamer van het belang ervan wisten te overtuigen. Maar de uitvoering van het huidige quotum, dat in 2019 werd ingevoerd – beursgenoteerde bedrijven moeten zorgen dat 30 procent van hun Raad van Commissarissen vrouw is – gaat nog altijd moeizaam.

Als we hieruit de bereidheid voor gendergelijkheid aan de top van het bedrijfsleven aflezen, valt vooral de onwelwillendheid op. Want aan het aantal gekwalificeerde vrouwen kan het niet liggen. We zien dat aanbod van capabele vrouwen bijvoorbeeld terug in de vele commissies in de politiek en ook op de lijsten van verschillende partijen.

Toch valt uit de lijsten van politieke partijen nog iets anders op: het aantal vrouwen is hoog bij linkse partijen en middenpartijen, maar bij rechtse partijen zeer beperkt. De rechtse partijen kennen ook geen vrouwelijke lijstrekkers. Binnen de VVD heeft Rita Verdonk het ooit gedurfd zich kandidaat te stellen als fractieleider, maar moest het toen afleggen tegen de toen aanzienlijk minder ervaren Mark Rutte. Liever een onervaren man dan een ervaren vrouw, zo lijkt het.

Ondertussen zijn er nog rechtsere partijen bij gekomen, immens populair bij een groot deel van de Nederlandse bevolking. Tel daarbij op dat Rutte ondanks zijn gelieg, gekonkel, achterkamertjespolitiek en doctrines telkens weer wordt herkozen als premier. Dan is de enige conclusie dat de rechtse bevolking een sterke mannelijke oriëntatie heeft, waarin vrouwen overduidelijk niet voor vol en competent worden aangezien. En zeker niet als mogelijke premier.

Actiegroepen als ‘Stem op een Vrouw’ werpen bij deze groep weinig vruchten af. In het Nederlands politiek landschap verloopt de breuklijn niet alleen langs ideologie, maar gaapt ondanks de vooruitgang ook een grote kloof langs lijnen van gender.

De rechtse bevolking heeft een sterke mannelijke oriëntatie, waarin vrouwen overduidelijk niet voor vol en competent worden aangezien

De hypocrisie van de rechtse partijen valt des te meer op wanneer zij etnische minderheden verwijten achterlijk te zijn, onder meer omdat vrouwen in deze etnische groepen geen gelijkwaardige positie zouden innemen. Laten we erkennen dat die ongelijkheid er onder de etnische minderheden is, zoals die er ook is in delen van de boeren- en arbeidersklasse, de SGP en andere sociale milieus. Dan wordt het interessant wanneer rechts de achterstelling van vrouwen vooral lokaliseert in niet-westerse samenlevingen, vooral binnen islamitische culturen. Maar landen als India, Pakistan, Ethiopië, Tanzania, Chili en Argentinië hebben reeds vrouwelijke regeringsleiders gehad.

Als vrouwen in Nederland uiteindelijk een hoge politiek-bestuurlijke positie hebben weten te verwerven, is de hoeveelheid drek die zij zich moeten laten welgevallen beschamend groot: variërend van seksisme en intimidaties tot regelrechte doodsbedreigingen, bleek in maart uit onderzoek door de Groene Amsterdammer en de universiteit Utrecht. Het is dit deel van Nederland dat achterlijke trekken vertoont wat vrouwen in de politiek betreft, niet de niet-westerse landen en niet-westerse culturen. Zolang er maatschappelijk en politiek geen echt draagvlak is voor vrouwelijke regeringsleiders, zal het nog lang duren voordat wij bij een NAVO-bijeenkomst door een vrouwelijke premier worden vertegenwoordigd.

Marokko: gevangen journalist Raissouni ‘bijna dood’, aldus familie

0

Het gaat heel slecht met de Marokkaanse journalist Soulaiman Raissouni, die nu ruim zeventig dagen in hongerstaking is uit protest tegen zijn gevangenschap. Volgens zijn familie is hij nu ‘bijna dood’.

Raissouni was hoofdredacteur van de inmiddels ter ziele gegane krant Akhbar al Yaoum, die de Marokkaanse regering regelmatig bekritiseerde. Raissouni zit vast voor aanranding van een homoseksuele man, iets wat de journalist stellig ontkent. Hij zit in preventieve hechtenis. Zijn zaak loopt nog.

Volgens critici maakt de zaak tegen Raissouni deel uit van een officiële lastercampagne van de Marokkaanse overheid tegen kritische journalisten en activisten. Marokko beweert dat de rechterlijke macht onafhankelijk is.

Marokko pakt kritische journalisten keihard aan, officieel niet op grond van hun journalistieke werk. Zo werd in 2019 Raissouni’s nichtje opgepakt voor ‘buitenechtelijke seks’ en abortus. Journalist Omar Radi hangt tien jaar celstraf boven het hoofd voor ‘spionage en verkrachting’. Ook is journalist Maati Monjib begin 2021 tot een jaar gevangenisstraf veroordeeld vanwege ‘witwassing’.

Afgelopen weekend werd de 49-jarige Raissouni twee keer opgenomen in het ziekenhuis nadat hij zijn bewustzijn had verloren, aldus zijn advocaten.

Aan het Franse persbureau AFP verteldt Raissouni’s vrouw dat de journalist er nu heel slecht aan toe is. ‘Hij was erg moe. Hij is bijna dood.’ Raissouni protesteert met zijn hongerstaking tegen zijn veroordeling. Hij eist te worden vrijgelaten, maar Marokko wil hier niet aan.

Vanwege zijn gezondheid was Raissouni gisteren niet aanwezig bij zijn eigen nog lopende rechtszaak in Cassablanca. De rechter beschouwde zijn afwezigheid als een ‘weigering’ en stuurde hem een ‘waarschuwing’.

Vorige week schreef Raissouni in een verklaring nog dat hij klaar was voor het proces, ‘of het nu voor een rechtbank is of voor de rechtbank van God’.